Pojazdy w Stanach bardziej bezpieczne

Amerykański urząd nadzoru sektora transportu wezwał firmy do rozpoczęcia instalowania w nowych samochodach osobowych i użytkowych systemów do unikania kolizji, bo jego zdaniem dostępne technologie mogą uratować wiele ludzi i zmniejszyć obrażenia w zderzeniach w tył pojazdu

Aktualizacja: 09.06.2015 17:31 Publikacja: 09.06.2015 17:10

Pojazdy w Stanach bardziej bezpieczne

Foto: Bloomberg

Krajowy urząd bezpieczeństwa transportu NTSB stwierdził w raporcie liczącym 63 strony, że zderzenia w tył powodują śmierć 1700 osób i obrażenia u 500 tys. każdego roku. Ponad 80 proc. tych nieszczęść można by uniknąć, gdyby pojazdy były wyposażone w systemy unikania kolizji - radary, lasery czy kamery, które wykrywają potencjalnie groźne sytuacje i albo ostrzegają prowadzącego albo powodują automatyczne hamowanie.

Urząd, którego zalecenia nie mają mocy obowiązującej chce, by takie elementy były typowym wyposażeniem nowych samochodów, ciężarówek i autobusów, skrytykował federalne władze odpowiedzialne za transport za zbyt wolne albo niedostateczne działania na rzecz wprowadzania tych innowacji.

"Obecnie dostępne technologie unikania zderzeń z przodu w pojazdach osobowych i komercyjnych wykazują nadal korzyści w postaci mniejszej liczby ofiar uderzeń. Należy jednak zrobić więcej dla przyspieszenia instalowania tych technologii we wszystkich rodzajach pojazdowy" - stwierdza raport.

Jedynie cztery z 684 modeli samochodów osobowych roku 2014 miało pełne systemy unikania zderzeń z przodu. Często te systemy są oferowane w opcji, a to podnosi cenę pojazdu - stwierdził NTSB. – „Nie płaci się dodatkowo za pasy bezpieczeństwa. Nie powinno się więc płacić dodatkowo za technologię, która może przyczynić się do uniknięcia kolizji" - stwierdził w komunikacie towarzyszącym raportowi szef urzędu, Christopher Hart.

NTSB, który opublikował w ostatnich 20 latach kilkanaście zaleceń w sprawie unikania kolizji zwrócił się do urzędu bezpieczeństwa ruchu drogowego NHTSA, by włączył do swych ocen nowych samochodów ocenę skuteczności systemów unikania kolizji.

NHTSA uznał zalecenia drugiego urzędu i podał, że podjął kroki mające promować zaawansowane technologie bezpieczeństwa, także dodanie automatycznego układu hamowania w sytuacjach nadzwyczajnych przy ocenianiu osiągów nowych rozwiązań projektowych

Biznes
Umowa na czołgi K2 w końcu na finiszu. UE wymierza cios Ukrainie
Biznes
Czołgi K2 wreszcie na finiszu. Miało być szybko, wyszło jak zwykle
Biznes
Kłopoty producenta leku Ozempic. Prezes rezygnuje ze stanowiska
Biznes
Łączą się dwaj najwięksi operatorzy telewizji kablowej w USA
Biznes
Postulaty gospodarcze kandydatów na Prezydenta. Putin nie przyleciał do Turcji