Będą spektakularne kontrakty podczas tegorocznego MSPO?
Czesław Mroczek: Fajerwerków nie przewiduję. Działamy planowo: w najważniejszych sprawach, jak śmigłowce wielozadaniowe czy obrona przeciwlotnicza średniego zasięgu, trwają negocjacje z potencjalnymi dostawcami. W kilkunastu kluczowych programach modernizacji (m.in. okręty podwodne) mamy za sobą fundamentalne analizy i przygotowania, teraz będziemy uruchamiać procedury wyboru sprzętu. Przypominam, że już podpisaliśmy umowy na samoloty szkoleniowe AJT, pociski dalekiego zasięgu JASSM, system indywidualnego wyposażenia Tytan, wyposażyliśmy siły powietrzne w samoloty transportowe, trwają dostawy ciężarówek, w drodze są nowe niszczyciele min Kormoran II, dozbrajamy wodowany w lipcu ORP „Ślązak". W zeszłym tygodniu zaprosiliśmy do negocjacji kontraktów krajowych producentów systemu przeciwlotniczego Poprad i konsorcjum stoczniowe Polskiej Grupy Zbrojeniowej, w którym planujemy złożyć zamówienia na sześć nowych okrętów patrolowych i obrony wybrzeża. To największa od lat inwestycja w siłach morskich, otwierająca program modernizacji Marynarki Wojennej.
Odwleka się jednak uzgodnienie śmigłowcowego kontraktu dekady z Airbus Helicopters na dostawy wielozadaniowych śmigłowców...
Nadal negocjujemy z korporacją Airbus ostateczne ceny i wartość umowy sprzedaży. To konieczne, po tym gdy zmianie uległa liczba zamawianych śmigłowców wsparcia: zamiast planowanych 70 maszyn kupujemy 50. To trudne rozmowy, liczę na pozytywny przełom na początku września. Jeśli ta sprawa zostanie ustalona, rozpoczniemy z koncernem Airbus Helicopters rozmowy o współpracy przemysłowej i obowiązkowym offsecie. Przed nami kluczowe uzgodnienia, bo dotyczą przyszłości trzech zakładów lotniczych w kraju, skoncentrowanych obecnie na remontach statków powietrznych rosyjskiej produkcji. To technika schodząca ze sceny, więc dostawca śmigłowców ma współtworzyć centrum obsługi maszyn nowej generacji w Łodzi.
Liczymy, że w ślad za zbrojeniowym, śmigłowcowym offsetem europejski gigant lotniczy zwiększy zainteresowanie znacznie szerszą współpracą przemysłową nie tylko w centralnej Polsce.