Awionetki Bombardiera bez pośrednika

Kanadyjski producent wypowiada umowę z partnerem z Bliskiego Wschodu o sprzedaży samolotów dyspozycyjnych, odrębnie anulował potwierdzone zamówienia an 24 samoloty Global, bo postanowił zadbać o swą rentowność

Publikacja: 14.01.2016 18:00

Awionetki Bombardiera bez pośrednika

Foto: Bloomberg

Firma z Montrealu anulowała zamówienia na 24 samoloty o wartości 1,75 mld dolarów (1,61 mld euro) według cen z 2015 r. i opcje na dodatkowe 30 sztuk, co jest pewnym zaskoczeniem ze względu na niedawne kłopoty finansowe. Producent samolotów i taboru szynowego oświadczył jednak, że jest pewien, iż uda mu się lepiej sprzedać te awionetki.

Bombardier wypowiedział też umowę partnerską z firmą TAG Aeronautics, która była ogniwem łączącym go z klientami samolotów Challenger i Global na Bliskim Wschodzie i w Afryce. "Restrukturyzacja tych umów handlowych o sprzedaży samolotów wzmocni w dłuższej perspektywie naszą rentowność i zwiększy zysk operacyjny" - wyjaśnił w komunikacie szef działu awionetek, Daniel Coleal.

Firma zamierza bezpośrednio współpracować ze swoimi klientami w ramach zmian strategicznego biznesplanu dla obu tych regionów. "Bombardier jest mocno związany z nimi, a nasza regionalna ekipa ds. sprzedaży jest dobrze wyposażona, aby zapewniać wszystkim klientom idealne samoloty dyspozycyjne dla ich potrzeb" - dodał Coleal

Bombardier zaksięguje w bilansie IV kwartału sumę 278 mln dolarów na koszty rezygnacji ze współpracy z TAG i anulowania zamówień.

Zdaniem analityka z Desjardins, Benoit Poiriera, te decyzje powinny okazać się pozytywne w skutkach długoterminowych, pomogą zwiększyć do 8-10 proc. marżę zysku operacyjnego EBIT do 2020 r.

W ostatnich 2 latach akcje Bombardiera staniały o ponad 72 proc., bo program samolotów regionalnych serii C (CSeries) opóźniał się, przekroczył budżet i wpędził firmę w duże długi. Pierwsza wersja CSeries uzyskała certyfikat w grudniu, wcześniej władze Quebecu objęły połowę udziałów w programie zasilając go sumą miliarda dolarów. W listopadzie Bombardier zgodził się sprzedać 30 proc. udziałów w dziale taboru szynowego funduszowi emerytalnemu Quebecu za 1,5 mld dolarów, aby zwiększyć swą kasę.

Biznes
Demograficzne wyzwania Polski: dzietność, migracje i przyszłość gospodarki
Biznes
Dodatkowe 26 mld zł na obronność zatwierdzone. Zgoda KE dla Polski
Biznes
Adam Bodnar i Leszek Balcerowicz na konferencji TEP
Biznes
Komputronik pozyskał inwestora. Kurs szybuje
Biznes
Jak obniżyć ceny mieszkań? Cła na nawozy i plan podatkowy Trumpa