Federalna Komisja Handlu (FTC) uznała, że amerykańscy konsumenci ponieśli miliardowe straty z powodu reklam, w których Volkswagen przedstawiał swe modele z dieslami jako mało skażające środowisko, podczas gdy ich producent manipulował testami. Problem dotyczy 580 tys. samochodów w USA.

W pozwie złożonym w sądzie w San Francisco FTC zarzuca Volkswagenowi fałszywość twierdzenia, że "pojazdy szanowały środowisko, przestrzegały norm emisji i zachowywały wysoką wartość w odsprzedaży". Podała, że samochody te odsprzedawano po średniej cenie 28 tys. dolarów.

Według FTC, VW promował swe "czyste" samochody w kampanii marketingowej, która kosztowała dziesiątki tysięcy dolarów, m.in w reklamach podczas Super Bowl, w mediach społecznościowych i w formie drukowanej często kierując je na konsumentów świadomych ekologicznie.

- Przez lata reklamy Volkswagena chwaliły samochody z "czystymi dieslami", podczas gdy teraz okazuje się, że VW fałszował te samochody aparatami mającymi przekłamywać testy na emisje spalin - stwierdziła przewodnicząca FTC, Edith Ramirez.

Rzeczniczka Volkswagena, Jeannine Ginivan powiedziała, że jej firma otrzymała ten pozew i nadal współpracuje ze wszystkimi władzami amerykańskimi.

- Naszym najważniejszym celem jest znalezienie rozwiązania dla silników Diesla - dodała.

W styczniu resort sprawiedliwości wystąpił na drogę sądową przeciwko VW, któremu grozi teoretycznie grzywna 46 mld dolarów za naruszenie przepisów o środowisku. Niemiecki producent ma też do czynienia z ponad 500 procesami cywilnymi i z postępowaniami podjętymi przez władze niektórych stanów. Sędzia federalny przedłużył Niemcom z 24 marca do 21 kwietnia termin przedstawienia mu konkretnych działań, aby jego pojazdy nie przekraczały obowiązujących norm emisji spalin.

VW rozmawia z Agencją Ochrony Środowiska, kalifornijskim urzędem, resortem sprawiedliwości o warunkach ugody. W ubiegłym tygodniu podano o znacznym postępie w dochodzeniu do niej. Może dotyczyć odkupienia pojazdów, zachęt gotówkowych do naprawy i przeznaczenia funduszy na rozwiązanie problemu nadmiernych emisji.

reuters, p.r.