Polskie firmy zaspały z cyfryzacją

Największe przedsiębiorstwa w kraju nie wykorzystują szansy wynikającej z digitalizacji, chociaż aż 70 proc. ich szefów deklaruje, że bardzo ją popiera.

Publikacja: 19.06.2016 20:03

Foto: 123RF

O cyfryzacji w rodzimych przedsiębiorstwach głównie się mówi, ale niewiele robi, by doprowadzić do ich prawdziwej transformacji dzięki nowym technologiom. Rozdźwięk między dużą wśród menedżerów świadomością nadciągającej cyfrowej rewolucji a wdrożeniami realnych rozwiązań w firmach jest ogromny. Takie są wyniki badania Digital Index przeprowadzonego pod patronatem „Rzeczpospolitej" w największych przedsiębiorstwach w naszym kraju przez firmę konsultingową Roland Berger.

Siedmiu na dziesięciu ankietowanych menedżerów zapewnia o swoim intensywnym zaangażowaniu w problem transformacji cyfrowej. To wynik lepszy niż w Niemczech, gdzie twierdzi tak tylko połowa.

Jednak mniej niż jedna trzecia badanych w Polsce postrzega swoją firmę jako dojrzałą cyfrowo. Jednocześnie niemal 80 proc. wskazuje na wysoki potencjał rozwoju ich branży wynikający z cyfryzacji. To tzw. luka cyfryzacji. W przypadku polskich firm sięga ona aż 53 proc. To o niemal jedną trzecią gorszy wynik niż w Niemczech.

Poszukiwany CDO

Okazuje się, że większość z przebadanych blisko stu największych firm w naszym kraju nie ma nie tylko strategii cyfrowej, ale nawet menedżera wysokiego szczebla odpowiedzialnego za tę dziedzinę. Według Daniela Lewczuka, prezesa firmy rekrutacyjnej Executive Network, tzw. CDO – Chief Digital Officer, czyli członek zarządu odpowiedzialny za nowe technologie, to najbardziej poszukiwany pracownik na polskim rynku. – Firmy szukają takich osób, bo potrzebują zdigitalizować swój biznes – tłumaczył Lewczuk w Rzeczpospolita TV.

Eksperci oceniają, że możliwości transformacji cyfrowej w rodzimych firmach są olbrzymie. – W branży telekomunikacji i mediów istnieje realny potencjał przekształcenia tzw. ścieżki klienta (łączącej miejsca, w których styka się on z firmą – red.) w taki sposób, by niemal w całości przebiegała online – uważa Paweł Żółtko, konsultant z Roland Berger. – Zaczyna się od wejścia z klientem w interakcję za pomocą marketingu online lub zaangażowania w serwisach społecznościowych. Następnie klient może dokonać zakupu abonamentu telefonicznego lub telewizyjnego online. Obsługa posprzedażowa odbywa się za pomocą wiadomości e-mail lub czata na stronie internetowej. Jedyna interakcja z klientem, która musi się odbyć w świecie rzeczywistym, to wizyta montera w przypadku nowego dekodera TV lub kuriera przy zamówieniach telefonu.

Najwyższą ocenę w Digital Index uzyskały właśnie spółki telekomunikacyjne i mediowe. Ale duży potencjał digitalizacji widać też w handlu. – Choć z roku na rok handel detaliczny online w Polsce dynamicznie się rozwija, to nadal znajdujemy się w tyle za Europą Zachodnią – podkreśla Żółtko. To wkrótce może się zmienić. – Największe firmy z tej branży w Polsce, które nie prowadzą jeszcze sprzedaży online, jak Jeronimo Martins, właściciel sieci Biedronka, być może w najbliższym czasie zdecydują się na otwarcie e-sklepu – uważa konsultant.

Cyfrowe zaangażowanie firm rośnie. Ponad 80 proc. menedżerów wskazało, że ich spółka jest obecna w przynajmniej jednym z trzech kanałów marketingu online, a kolejne 80 proc. – w przynajmniej jednym z portali społecznościowych.

Badanie Roland Berger pokazuje, że spółki, które stawiają na digitalizację, liczą na bardzo konkretne profity. 62 proc. ankietowanych spodziewa się w związku z realizacją strategii cyfrowej zarówno wzrostu przychodów, jak i redukcji kosztów.

Jednak tylko 20 proc. badanych wskazuje, że używa danych z sieci w celu dostosowania oferty produktowej i usługowej. Wciąż obca przedsiębiorcom jest też technologia analizy danych big data. Korzysta z niej tylko 15 proc. badanych. Ale aż 70 proc. uważa, że ich firma powinna w końcu wykorzystywać takie rozwiązanie. Żadna spółka nie wykluczyła wycofania z obiegu papierowej dokumentacji.

Warto podkreślić, że firmy nie bronią się przed cyfryzacją, tłumacząc, że jest droga: 30 proc. ankietowanych wskazało, że zapewnienie na nią pieniędzy jest proste.

Lepiej kupić start-up

Ciekawym wnioskiem z badania jest podejście spółek do start-upów. Blisko co piąta firma zadeklarowała współpracę z nimi poprzez inkubator lub korporacyjny fundusz venture capital. – Jednak z rozmów z zarządzającymi wynika, że nie są zadowoleni z rezultatów tej współpracy i preferowanym rozwiązaniem byłyby inwestycje w dopasowane start-upy, które przekroczyły fazę zalążkową i wkraczają we wczesną fazę rozwoju lub nawet fazę wzrostu – zwraca uwagę Marek Jakubów, analityk z Roland Berger.

Podyskutuj z nami na Facebooku, www.fa­ce­bo­ok.com/eko­no­mia. Z jakich powodów polskie przedsiębiorstwa nie inwestują w swoją cyfrową transformację

Opinie

Konrad Gruda | dyrektor w warszawskim biurze Roland Berger

Z rozmów z respondentami z dużych firm nasuwają się trzy ciekawe spostrzeżenia. Pierwsze dotyczy ambicji firm prowadzenia transformacji cyfrowej. Większość podchodzi selektywnie do zmian, testując poszczególne rozwiązania. Niektóre planują kompleksową rewolucję, ale piętą achillesową stają się ograniczenia budżetowe. Drugie dotyczy przekonania dużych przedsiębiorstw, że sprostają konkurencji lokalnych firm technologicznych. Bardziej obawiają się globalnych graczy, takich jak Google czy Facebook. Trzecie spostrzeżenie dotyczy zmian marketingowo-sprzedażowych firm B2B. Dzięki aplikacjom mobilnym firmy te mogą bardziej wpływać na decyzje klienta końcowego, stając się praktycznie firmami B2C.

Maciej Oleksowicz | dyrektor ds. strategii IT grupy Inter Cars

Inwestujemy dużo czasu i środków w rozwój nowych technologii. Najbardziej spektakularne rozwiązanie to powstający w Zakroczymiu magazyn. Zainstalowaliśmy tam ponad 11 km przenośników taśmowych i innowacyjny sorter, który automatycznie rozdziela produkty dla kilkuset odbiorców. Obiecująco wygląda analiza Big Data, bacznie obserwujemy też rynek telematyki. Testujemy wiele rozwiązań, współpracujemy w tym zakresie ze start-upami i liderami branży. Obecnie skupiamy się na wdrożeniu rozwiązania Master Data Management i zintegrowaniu danych w całej firmie. Następny krok to stworzenie nowego narzędzia e-commerce dla klientów B2B, sprzedawców i rozwiązań B2C.

Feliks Szyszkowiak | członek zarządu BZ WBK, zarządzający Pionem Bankowości MŚP

Cyfryzacja dotyczy każdego aspektu naszej działalności. W ostatnim czasie najważniejsza jest bankowość internetowa, a zwłaszcza mobilna, która pozwala na wdrożenie wielu funkcjonalności niemożliwych w innych formach kontaktu z klientem. Myślę tu np. o geolokalizacji, QR kodach czy funkcjach płatniczych. Równie ważna jest cyfryzacja procesów, które usprawniają pracę banku, takich jak systemy oceny zdolności kredytowej klientów czy CRM. Cyfryzacja to także nowoczesne usługi okołofinansowe dla firm, np. szkolenia online, zaawansowana księgowość, tłumaczenia online. Intensywnie analizujemy szanse, jakie daje rosnąca liczba urządzeń w świecie internetu rzeczy.

Biznes
Demograficzne wyzwania Polski: dzietność, migracje i przyszłość gospodarki
Biznes
Dodatkowe 26 mld zł na obronność zatwierdzone. Zgoda KE dla Polski
Biznes
Adam Bodnar i Leszek Balcerowicz na konferencji TEP
Biznes
Komputronik pozyskał inwestora. Kurs szybuje
Biznes
Jak obniżyć ceny mieszkań? Cła na nawozy i plan podatkowy Trumpa