Jak podaje firma analityczna AutomotiveSuppliers.pl, w marcu (najnowsze dane) zagraniczna sprzedaż sektora po raz pierwszy w historii przekroczyła poziom 2 miliardów euro. W całym pierwszym kwartale eksport wyniósł 5,72 mld euro i w porównaniu do pierwszych trzech miesięcy ub. roku zwiększył się o 5,8 proc. Cały 2016 rok ma przynieść kolejny rekord eksportu: spodziewane jest przekroczenie poziomu 21,5 mld euro – o blisko miliard euro więcej niż w roku 2015.
Większą część zagranicznej sprzedaży branży wciąż stanowią części i komponenty wysyłane do zagranicznych fabryk samochodów. W okresie od stycznia do końca marca warte były 2,49 mld euro, o 10,4 proc. więcej niż w tym samym okresie rok temu. Jak podaje AutomotiveSuppliers.pl, na ten segment produkcji przypadło 43,6 proc. eksportu, a jego udział zwiększył się w ujęciu r/r o 1,8 pkt. procentowego.
Eksport samochodów osobowych i dostawczych wart był w pierwszym kwartale 1,79 mld euro. Wzrost tej części eksportu branży był taki sam jak w przypadku części i komponentów i wyniósł w porównaniu z ub. rokiem 10,4 proc. Spadała natomiast sprzedaż trzeciego od względem znaczenia segmentu eksportu – silników wysokoprężnych. Wartość wysłanych za granice silników wyniosła 481,6 mln euro, co w porównaniu z pierwszym kwartałem sprzed roku jest wynikiem słabszym o 17,7 proc.
Najważniejsze rynki dla polskich producentów motoryzacyjnych znajdują się w Unii Europejskiej. Główny rynek to Niemcy, gdzie w okresie styczeń-marzec trafiło 29,3 proc. eksportu o wartości 1,68 mld euro. Na drugim miejscu znalazły się Włochy z eksportem o wartości 578,3 mln euro, a na trzecim Czechy – 464,4 mln euro. Pozostałe dwa z pierwszej piątki największych odbiorców to Wielka Brytania oraz Hiszpania. Taką samą kolejność zajmują rynki, gdzie trafia najwięcej produkowanych w Polsce części i komponentów. W przypadku eksportu samochodów jest już nieco inaczej: o ile na pierwszym miejscu są Niemcy, to na drugim już Włochy ze względu na fabrykę Fiata w Tychach, największego producenta samochodów w Polsce. Kolejne kierunki to Wielka Brytania, Francja oraz Turcja.
- Pierwsze miesiące 206 roku przynoszą kontynuację trendu wzrostowego. Eksport przemysłu motoryzacyjnego z Polski rośnie nieprzerwanie już 16. miesiąc – mówi Rafał Orłowski, partner w AutomotiveSuppliers.pl. Prognozy zakładające rekordowy wynik na koniec 2016 roku w wysokości ponad 21,5 mld euro związane są zwłaszcza z zakładanym wzrostem produkcji komponentów. Ale rosnąć może także eksport samochodów. Co prawda, według Instytutu Samar, łączna produkcja liczona od stycznia do końca maja wyniosła 301.046 sztuk, co oznacza niewielki wzrost wobec pierwszych pięciu miesięcy ubiegłego roku - o przeszło 2,5 tys. aut, tj. o 0,9 proc. Ale na przełomie trzeciego i czwartego kwartału rusza z produkcją kolejna polska fabryka samochodów: budowany we Wrześni przez Volkswagena zakład modelu Crafter.