Proponowana umowa offsetowa gwarantowała przekazanie polskiej stronie kodów źródłowych i udzielenie licencji wraz z przyznaniem praw do modernizacji śmigłowców i ich systemów. Oferta kompensacyjna przewidywała też bezpośredni udział 28 liczących się międzynarodowych spółek lotniczych, partnerów AH, które zapewniłyby transfer technologii i know-how do polskiego przemysłu.
Przyszłość łódzkich zakładów
W opinii prezesa Faury zrealizowanie propozycji offsetowych przekształciłoby Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 (WZL-1), państwową spółkę należącą do Polskiej Grupy Zbrojeniowej obecnie zajmującą się obsługą rosyjskich śmigłowców starej generacji, w światowej klasy przemysłowe centrum śmigłowcowe dysponujące zdolnościami obejmującymi: linię produkcji śmigłowców, produkcję systemów, obsługę, remonty i modernizację, na potrzeby zarówno rynku polskiego, jak i międzynarodowego. W swojej ofercie Airbus Helicopters zgodził się na utworzenie wraz z WZL-1 jedynego w Polsce państwowego zakładu produkcji śmigłowców, w którym Polska posiadałaby 90 proc. udziałów.
Zarząd Airbus Helicopters tłumaczy ,że zaoferował linię produkcyjną H225M Caracal, identyczną pod względem możliwości jak w istniejącym zakładzie we Francji. Pozwoliłoby to na produkcję śmigłowców zarówno na rynek krajowy, jak i rynki eksportowe. Zakład miałby potencjał rozwoju z myślą o produkcji innych typów śmigłowców w przyszłości. Oferta AH zawierała zobowiązanie do dostaw śmigłowców wyprodukowanych w WZL-1 na eksport.
Częścią naszej oferty była produkcja minimum 50 kompletnych śmigłowców H225 w Polsce. Biorąc pod uwagę czas potrzebny do transferu technologii oraz uwzględniając pilne potrzeby operacyjne Sił Zbrojnych RP, pierwsza partia śmigłowców byłaby zmontowana we Francji, przez polskich pracowników WZL-1. To zapewniłoby odpowiedni transfer umiejętności, know-how i technologii do Polski.
Nowe propozycje
Oprócz linii produkcyjnej śmigłowców Caracal, która zostałaby utworzona w Łodzi, Airbus Helicopters zaoferował Polsce zbudowanie dodatkowego, nowego zakładu produkcyjnego, w którym powstawałyby złożone elementy wirników i przekładni dla pełnej gamy obecnych i przyszłych produktów Airbus Helicopters. Początkowo inwestycja ta opiewałaby na 370 mln zł. Przez 10 lat wygenerowałaby obroty na poziomie 1,7 mld zł, a przez następne lata roczne obroty przekroczyłyby 200 mln zł. Ten projekt z oferty offsetowej został odrzucony przez Ministerstwo Rozwoju.
W odpowiedzi na zarzuty negocjatorów resortu rozwoju i polskiego MON, że francuski partner nie uwzględnił najnowszych oczekiwań i propozycji wzbogacenia oferty offsetowej Faury wyjaśnia, że w sierpniu 2016 r. Ministerstwo Rozwoju rzeczywiście wprowadziło nowe wymagania. Airbus Helicopters potwierdził, że włączenie do oferty niektórych z tych projektów nie było możliwe, w szczególności z uwagi na niezgodność z regulacjami Unii Europejskiej obowiązującymi w przetargu. Według nieoficjalnych informacji wśród nowych propozycji resortu rozwoju miało pojawić się oczekiwanie , przekazania Polsce technologii produkcji nowoczesnej amunicji do czołgów leopard. Strona francuska miała nie przyjąć tej propozycji.