Jakie zachęty dostał Mercedes w Polsce

Pomoc publiczna, jaką otrzymał koncern, który wybuduje pod Jaworem fabrykę silników, to standardowe wsparcie, jakie udzielane jest w specjalnych strefach ekonomicznych.

Aktualizacja: 19.12.2016 19:41 Publikacja: 19.12.2016 19:32

Andreas Schenkel, dyrektor generalny Mercedes-Benz Manufacturing Poland.

Andreas Schenkel, dyrektor generalny Mercedes-Benz Manufacturing Poland.

Foto: materiały prasowe

W tym wypadku sięgnęło ono 18,7 mln euro, przy inwestycji wynoszącej ok. 500 mln euro, czyli równe jest 3,7 proc. wartości całego projektu. Oprócz tego koncern nie otrzymał żadnych zwolnień podatkowych. Z dokumentów, do których dotarła „Rzeczpospolita", wynika, że pierwsza transza (jeżeli koncern z niej skorzysta) ma zostać wypłacona w 2019 roku. Skorzystanie z publicznych pieniędzy (firmy inwestujące w SSE mogą się ubiegać o wsparcie równe nawet 25 proc. projektu) oznacza równocześnie rezygnację ze zwolnienia z CIT, podatku od nieruchomości itd. Teoretycznie Mercedes miałby możliwość skorzystania ze zwolnienia z podatku CIT (w ramach Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej), ale wtedy zmuszony byłby do oddania całej kwoty wypłaconej z publicznych pieniędzy.

Motoryzacyjna inwestycja pod Jaworem ma przynieść realne korzyści. Jeszcze podczas realizacji inwestycji, czyli podczas jej budowy, do budżetu państwa i samorządu ma płynąć odpowiednio 55 mln i 440 mln zł. Skąd się biorą te kwoty? W fabryce Daimlera ma znaleźć zatrudnienie 500 wysoko kwalifikowanych pracowników. Według analityków motoryzacyjnych każde miejsce tworzy pośrednio cztery–sześć miejsc pracy usługodawców i poddostawców w regionie.

Spółka Mercedes Benz Manufacturing Poland rozpoczyna kompletowanie kadr. Rozmawia również na miejscu o potrzebach rekrutacyjnych, profilach zawodowych i umiejętnościach przyszłych pracowników, nawiązuje kontakty z placówkami oświatowymi. Planowane są szkolenia przyszłych polskich pracowników przez instruktorów niemieckich.

Jak informuje Daimler, nowa fabryka Mercedesa ma wykorzystywać najnowocześniejsze technologie (tzw. gospodarka 4.0), m.in. wprowadzać planowanie cyfrowe, inteligentną automatyzację.

Wiadomo również, że cała produkcja z zakładu w Jaworze będzie sprzedawana poza krajem, a jej przyszła wartość szacowana jest na ok. 2 mld euro rocznie, co ma stanowić ok. 1 proc. polskiego eksportu. Dla przypomnienia, wartość zagranicznej sprzedaży polskiej motoryzacji to blisko 80 mld zł.

O inwestycję Mercedesa ubiegała się nie tylko Polska. Silnym kandydatem były także Węgry, gdzie niemiecki koncern ma już fabrykę w Kecskemet.

Bardzo zależało na tym projekcie Rumunom, którzy oferowali tereny pod fabrykę w Sebes, gdzie już powstają skrzynie biegów produkowane dla Daimlera. Wiadomo także, że na liście potencjalnych lokalizacji była również Słowacja, ale w tym kraju, którego zaletą jest dobre skomunikowanie i przyjęcie euro, zaczęły występować poważne problemy z dostępnością siły roboczej.

Wiadomo także, że wszystkie cztery kraje oferowały takie same zachęty finansowe, ponieważ wszędzie obowiązują unijne zasady pomocy publicznej.

W tym wypadku sięgnęło ono 18,7 mln euro, przy inwestycji wynoszącej ok. 500 mln euro, czyli równe jest 3,7 proc. wartości całego projektu. Oprócz tego koncern nie otrzymał żadnych zwolnień podatkowych. Z dokumentów, do których dotarła „Rzeczpospolita", wynika, że pierwsza transza (jeżeli koncern z niej skorzysta) ma zostać wypłacona w 2019 roku. Skorzystanie z publicznych pieniędzy (firmy inwestujące w SSE mogą się ubiegać o wsparcie równe nawet 25 proc. projektu) oznacza równocześnie rezygnację ze zwolnienia z CIT, podatku od nieruchomości itd. Teoretycznie Mercedes miałby możliwość skorzystania ze zwolnienia z podatku CIT (w ramach Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej), ale wtedy zmuszony byłby do oddania całej kwoty wypłaconej z publicznych pieniędzy.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Menedżerowie kluczowych spółek: bilans akcesji do UE jest korzystny
Biznes
Polska po akcesji do UE stała się potęgą w produkcji sprzętu AGD
Biznes
Volkswageny w miejsce polonezów. Polacy mają jednak wciąż mało samochodów
Materiał partnera
Krystian Szczepański: Aby dojść do neutralności klimatycznej musimy rozwijać technologie
Materiał partnera
Rafał Rudziński: Transformacja to wyzwanie dla mniejszych firm
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?