– Na początku lipca złożymy wniosek do Komisji Nadzoru Finansowego o utworzenie zakładu ubezpieczeń majątkowych – mówi Paweł Borys, dyrektor ds. strategii i inwestycji PKO Banku Polskiego.
Strategia banku zakłada posiadanie własnego zakładu ubezpieczeń na życie oraz zakładu ubezpieczeń majątkowych (z wyłączeniem komunikacyjnych), z możliwością budowy joint venture w przyszłości poprzez sprzedaż 50 proc. udziałów w spółkach strategicznemu partnerowi ubezpieczeniowemu.
Przejmując spółki z grupy Nordea, bank kupił też zakład ubezpieczeń na życie, który od maja działa pod marką PKO Życie Towarzystwo Ubezpieczeń. – Podtrzymujemy też plany wyboru ubezpieczeniowego partnera strategicznego, ale wcześniej chcemy zaobserwować i przeanalizować, jakie zmiany na rynku spowoduje wydana rekomendacja U. Dobrze, że znamy już jej ostateczny kształt, ale musimy też zbadać, w jaki sposób przełoży się na projekty biznesowe w obszarze bancassurance. Dlatego zakładam, że wybór partnera strategicznego nastąpi w 2015 roku – dodaje Paweł Borys.
KNF wydała we wtorek rekomendację U dotyczącą zasad sprzedaży ubezpieczeń przez banki. Oczekuje, że zostanie wprowadzona przez banki do końca marca 2015. KNF podkreśla, że nowe zalecenia wzmacniają ochronę klientów, dotychczasowa samoregulacja rynku była niewystarczająca, a banki i zakłady ubezpieczeń wykorzystywały uprzywilejowaną pozycję wobec klienta.
Rekomendacja przewiduje m.in., że wynagrodzenie banku z tytułu oferowania produktów ubezpieczeniowych powinno być ustalane przy uwzględnieniu wysokości ponoszonych przez bank kosztów. Jej ostateczna wersja uwzględnia część zgłaszanych uwag uczestników rynku do pierwotnego projektu, ale nowe zalecenia nie podobają się ubezpieczycielom.