Bankowy Fundusz Gwarancyjny ogłosił dziś przymusową restrukturyzację Getin Noble Banku (GNB). W poniedziałek, 3 października działalność GNB zostanie przeniesiona do banku pomostowego, który docelowo ma nosić nazwę VeloBank S.A.

Co to oznacza dla klientów? Zarówno BFG jak i Komisja Nadzoru Finansowego podkreślają, że wszystkie depozyty klientów w kwocie 39,5 mld zł, są bezpieczne. Nawet te, które nie mogłyby zostać wypłacone w ramach gwarancji BFG w przypadku upadłości Getin Noble, o wartości 3,5 mld zł, w tym również takich dla instytucji jak samorządy, szpitale, szkoły, itp.

Czytaj więcej

Getin Noble zmieni się w VeloBank. Oto kto nim pokieruje

- Jeśli chodzi o bieżącą obsługę, dla klientów nic się nie zmienia – podkreśla też w komunikacje BFG. I ta, klienci będą obsługiwani tak jak do tej pory, mając dostęp do swoich wszystkich oszczędności w placówkach oraz przez bankowość internetową i aplikację mobilną. Mogę też korzystać z kart i bankomatów. Nie zmieniają się numery rachunków bankowych, strony logowania, hasła i loginy do bankowości. Wszystkie produkty bankowe pozostają aktywne, a transakcje i operacje realizowane są na bieżąco.

Docelowo bank, do którego zostanie przeniesiona działalność Getin Noble Bank S.A. będzie działał pod nazwą VeloBank S.A. Trwa proces rejestracji zmiany nazwy, a klienci będą informowani o zmianach na bieżąco. Do czasu rebrandingu placówki GNB będą działać pod dotychczasowymi szyldami.

Do banku pomostowego zostaną przeniesione kredyty w złotych, które należy spłacać na dotychczasowych zasadach.

Czytaj więcej

Bank Czarneckiego przestaje istnieć. BFG podał klientom nazwę nowego banku

Z kolei kredyty hipoteczne denominowane w walutach obcych (indeksowane kursem waluty obcej), w tym kredyty frankowe, pozostają w Getin Noble. Zarówno KNF jak i BGF podkreślają, że również sytuacja kredytobiorców walutowych nie ulega zmianie, tj. kredyt należy spłacać na dotychczasowych zasadach i na dotychczasowe numery rachunków. Polecenia przelewu z rachunków przeniesionych do banku pomostowego będą dalej realizowane, a klienci z kredytami w walutach obcych będą obsługiwani przez bank pomostowy.

Jednocześnie trudno powiedzieć, jak zakończą się sprawy tych kredytobiorców frankowych, którzy wobec Getin Noble Bank wytaczają pozwy sądowe. Jak mówili przedstawiciele BFG na konferencji prasowej, te kwestie są obecnie analizowane. Możliwe jednak, że ewentualne roszczenia takich klientów wobec GNB nie zostaną zaspokojone. Pozostały po restrukturyzacji Getin Noble będzie miał raczej kadłubkową formę, o niewielkich kapitałach i niewielkich możliwościach realizacji tych roszczeń. Dodatkowo pierwszeństwo w tej kwestii będzie miał BFG. Z tego też względu raczej trudno oczekiwać, by wobec frankowiczów z GNB wysunięto propozycję ugód.

Czytaj więcej

Getin Noble Bank Czarneckiego przestaje istnieć. BFG: pieniądze klientów są bezpieczne

W związku z przymusową restrukturyzacją Getin Noble Bank S.A. klienci nie muszą podejmować żadnych działań, nie mniej uruchomiona została całodobowa infolinia dla klientów indywidualnych pod numerem +48 664 919 797 lub +48 32 604 30 01.

Infolinia dla klientów firmowych i sektora publicznego dostępna jest od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00 - 20.00 pod numerami +48 608 019 700 lub + 48 32 604 30 25.