Bank dla przedsiębiorcy to już nie tylko kredyt

Rywalizując o małe i średnie firmy, banki wychodzą poza typowe finansowanie i mocno poszerzają ofertę.

Aktualizacja: 02.08.2017 08:10 Publikacja: 01.08.2017 21:34

Bank dla przedsiębiorcy to już nie tylko kredyt

Foto: Fotorzepa/Dariusz Gorajski

Kredyty dla małych i średnich firm, udzielone przez polski sektor bankowy, wynoszą już 202 mld zł, co stanowi niemal 20 proc. całego portfela kredytowego banków. To na tyle ważna część rynku, że banki prześcigają się w pomysłach na przyciągnięcie klientów.

Większa rola

Ciekawym przykładem jest platforma zafirmowani.pl, uruchomiona przez Aliora. Jej użytkownicy dostają dostęp do bezpłatnej aplikacji księgowej, kontaktów z ekspertami, artykułów i materiałów wideo w zakresie podatków, kadr, marketingu oraz bezpieczeństwa. A przede wszystkim do zakładania, prowadzenia i finansowania przedsiębiorstwa oraz do specjalnych ofert i rabatów. Jest też baza dokumentów: wzorów umów o pracę, sprzedaży i innych wykorzystywanych przez firmy formularzy.

To też portal społecznościowy dla przedsiębiorców, co daje możliwość nawiązywania kontaktów i udzielania wzajemnych rekomendacji. Bank rozwija tę platformę, ma ona zostać zintegrowana z cyfrową administracją publiczną.

Millennium jako pierwszy bank wprowadził system Qlik, stworzony z Krajową Izbą Rozliczeniową (dołączą do niego także inne banki), który pozwala na szybkie realizowanie cyklicznych płatności jednym kliknięciem, bez konieczności dodatkowych autoryzacji. Z punktu widzenia wystawcy faktur istotne jest, że po wykonaniu płatności w tym systemie otrzyma informację o zapłacie, zanim płatność zostanie fizycznie zaksięgowana na jego koncie. Będzie mógł więc lepiej planować przepływy i reagować na sygnały o kwestionowaniu płatności.

ING BSK oferuje mobilne terminale, które pozwalają na przyjmowanie płatności wszędzie tam, gdzie klient prowadzi działalność. Poza tym oferuje mikrofaktoring z InviPay, w którym można rozliczyć pojedynczą fakturę, a nie jak w typowym faktoringu, cały pakiet.

Sporo proponuje też mBank. To m.in. Biuro Business Link (darmowy dostęp do przestrzeni biurowej), mKsięgowość (obsługa księgowa w bankowości elektronicznej), fakturowanie (wystawianie faktur bezpośrednio z bankowości elektronicznej), centrum zadań (bank przypomina o ważnych terminach płatności, np. ZUS, podatku, faktury). W ofercie ma także mPlatformę Walutową, czyli narzędzie wymiany walut z darmowymi rachunkami walutowymi.

Raiffeisen Polbank udostępnił aplikację smart factoR do obsługi faktoringu, dostępną na urządzeniach mobilnych. Za jej pośrednictwem można przekazać faktury do finansowania, otrzymać raporty i dane o blokadach kontrahentów. Umożliwia zdalne monitorowanie przepływów, a dzięki wysłaniu faktur do banku można zwiększyć płynność. Dzięki temu zarządzający większymi firmami, gdzie obsługą tradycyjnego systemu zajmuje się księgowość, mogą szybciej podejmować decyzje, bo znają poziom wykorzystania dostępnych limitów.

Od lat w zakresie nieszablonowych pomysłów stara się wyróżnić Idea Bank, skupiony na mikroprzedsiębiorcach. Oferuje mobilne wpłatomaty, huby (przestrzeń biurową do pracy), a nawet wagon, w którym mogą pracować przedsiębiorcy (jeździ na kilku trasach).

Międzynarodowy aspekt

Najwięksi stawiają mocno na firmy prowadzące interesy w innych walutach. PKO BP podkreśla zaś znaczenie bankowości transakcyjnej i proponuje internetową platformę iPKO dealer, skierowaną do firm dokonujących rozliczeń w walutach. Najnowszym ułatwieniem jest możliwość samodzielnego zamawiania i obsługi kart kredytowych, wydawanych na zasadach uproszczonych za pomocą serwisu iPKO. Podpisanie umowy następuje całkowicie online.

– W PKO BP stale uatrakcyjniamy ofertę dla firm i wprowadzamy nowe funkcje tak, by sprostać oczekiwaniom klientów oraz dostosować się do zmieniającej się rzeczywistości – mówi Agnieszka Laskowska, ekspert w departamencie klientów małych i średnich przedsiębiorstw w PKO BP.

Pekao podkreśla, że koncentruje się na integracji klienta korporacyjnego z bankiem, by zautomatyzować jak najwięcej procesów. – Nowe możliwości da dyrektywa PSD2, która otworzy rynek bankowy na innych dostawców usług. Pekao będzie aktywnie uczestniczył w tworzeniu nowych rozwiązań dla klientów korporacyjnych. Ważny aspekt, nad którym pracujemy, to znaczne przyspieszenie i uproszczenie rozliczeń międzynarodowych – mówi Piotr Karwiński, dyrektor departamentu bankowości transakcyjnej w Pekao.

Opinia

Daniel Pindor, ekspert w departamencie klienta firmowego w mBanku

Dodatkowe usługi dla firm są naturalną formą rozwoju oferty produktowej, podobnie jak w ofercie dla osób fizycznych, sukcesywnie powiększanej o kolejne możliwości. Banki dostrzegły ogromne zróżnicowanie sektora firmowego i stąd raptowny rozwój usług dodatkowych. Każda firma jest bowiem inna, poczynając od rozmiaru poprzez rodzaj prowadzonej działalności i związanych z tym wymagań. Bank, aby być odpowiednim partnerem, powinien tak stworzyć ofertę, aby przedsiębiorca mógł ją dopasować do swoich potrzeb. Dodatkowo zauważyliśmy, że rola banku w życiu klienta firmowego rośnie – przestaje już być tylko narzędziem finansowania i transakcyjnym, a staje się naturalnym centrum zarządzania zadaniami związanymi z prowadzeniem firmy.

Kredyty dla małych i średnich firm, udzielone przez polski sektor bankowy, wynoszą już 202 mld zł, co stanowi niemal 20 proc. całego portfela kredytowego banków. To na tyle ważna część rynku, że banki prześcigają się w pomysłach na przyciągnięcie klientów.

Większa rola

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Banki
Zysk Pekao wyraźnie powyżej oczekiwań. Mocny początek roku
Banki
Lista hańby. Największe banki UE wciąż wspierają rosyjską wojnę
Banki
Lepszy początek roku Deutsche Banku, gorszy BNP Paribas
Banki
Saga frankowa drenuje banki. Czy uchwała Sądu Najwyższego coś zmieni?
Banki
Zmiany w zarządzie największego polskiego banku. Nowy wiceprezes PKO
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił