Kredyty dla małych i średnich firm, udzielone przez polski sektor bankowy, wynoszą już 202 mld zł, co stanowi niemal 20 proc. całego portfela kredytowego banków. To na tyle ważna część rynku, że banki prześcigają się w pomysłach na przyciągnięcie klientów.
Większa rola
Ciekawym przykładem jest platforma zafirmowani.pl, uruchomiona przez Aliora. Jej użytkownicy dostają dostęp do bezpłatnej aplikacji księgowej, kontaktów z ekspertami, artykułów i materiałów wideo w zakresie podatków, kadr, marketingu oraz bezpieczeństwa. A przede wszystkim do zakładania, prowadzenia i finansowania przedsiębiorstwa oraz do specjalnych ofert i rabatów. Jest też baza dokumentów: wzorów umów o pracę, sprzedaży i innych wykorzystywanych przez firmy formularzy.
To też portal społecznościowy dla przedsiębiorców, co daje możliwość nawiązywania kontaktów i udzielania wzajemnych rekomendacji. Bank rozwija tę platformę, ma ona zostać zintegrowana z cyfrową administracją publiczną.
Millennium jako pierwszy bank wprowadził system Qlik, stworzony z Krajową Izbą Rozliczeniową (dołączą do niego także inne banki), który pozwala na szybkie realizowanie cyklicznych płatności jednym kliknięciem, bez konieczności dodatkowych autoryzacji. Z punktu widzenia wystawcy faktur istotne jest, że po wykonaniu płatności w tym systemie otrzyma informację o zapłacie, zanim płatność zostanie fizycznie zaksięgowana na jego koncie. Będzie mógł więc lepiej planować przepływy i reagować na sygnały o kwestionowaniu płatności.
ING BSK oferuje mobilne terminale, które pozwalają na przyjmowanie płatności wszędzie tam, gdzie klient prowadzi działalność. Poza tym oferuje mikrofaktoring z InviPay, w którym można rozliczyć pojedynczą fakturę, a nie jak w typowym faktoringu, cały pakiet.