materiał powstał we współpracy z Alior Bankiem
W ambitnych planach zarządu są twarde dane: osiągnięcie o rok szybciej niż przewidziano w strategii wskaźnika zwrotu z kapitału (ROE) na poziomie 14 proc., wskaźnika kosztów do dochodów (C/I) na poziomie 39 proc. oraz marży odsetkowej netto (NIM) na poziomie 5,1 proc. Bank zapowiada, że utrzyma roczne tempo wzrostu wolumenu kredytów na poziomie 5–6 mld zł brutto. Dzięki temu może stać się najefektywniejszym bankiem na polskim rynku i jednym z najnowocześniejszych w Europie. Eksperci potwierdzają, że cyfrowe przyspieszenie dobrze służy bankowi, który chce przewagę konkurencyjną budować w oparciu o innowacyjne technologie.
Bank pierwszego wyboru
Dobrze ocenili strategię, w której Alior zakłada, że będzie innowacyjnym bankiem skoncentrowanym na klientach detalicznych oraz małych i średnich firmach, chociaż nieco większą wagę nowy zarząd przykłada do mikro- i małych przedsiębiorstw. Strategia zakłada kontynuację dynamicznego wzrostu wolumenów kredytowych, a kluczowym produktem ma pozostać pożyczka gotówkowa. Cyfrowy Buntownik stawia na prostą i przejrzystą ofertę, najnowszej generacji rozwiązania mobilne i internetowe, a przede wszystkim na wzrost satysfakcji klientów.
Cel jest jasny. Alior Bank chce stać się bankiem pierwszego wyboru dla klientów detalicznych i biznesowych. Dlatego mocniej przesunie relacje z klientami w stronę kanałów elektronicznych. Obecnie najczęściej klienci wykorzystują ten kanał do zakładania depozytów (71 proc. lokat zakładanych jest online). By rewolucja cyfrowa przebiegła dla klientów bezpiecznie, bank zainwestuje 400 mln zł w innowacje, w czterech obszarach: infrastruktury IT, nowych systemów i narzędzi mobilnych, fintechów oraz bezpieczeństwa cyfrowego. Zakłada, że w 2020 r. drogą elektroniczną będzie pozyskiwał 30 proc. klientów „daily banking". Za trzy lata chce otwierać połowę kont oszczędnościowych online (w porównaniu z 23 proc. w 2016 r.) i udzielać 32 proc. pożyczek w kanałach zdalnych (6 proc. w 2016 r.).
– Chcemy dawać klientom możliwość konfigurowania usług pod kątem ich potrzeb. Dobrym przykładem jest Konto Jakże Osobiste, które właśnie zaoferowaliśmy, w przypadku którego klient sam konfiguruje jego cechy praktycznie w czasie rzeczywistym – mówi Michał Chyczewski, pełniący obowiązki prezesa Alior Banku. – W niedalekiej przyszłości będziemy z jednej strony bankiem zautomatyzowanym i zrobotyzowanym, z drugiej przyjaznym i dbającym o indywidualne potrzeby klienta z łatwo dostępnym kontaktem z bankierem – doradcą.