Alior zapowiada mocne cyfrowe przyspieszenie

Giełda zareagowała wzrostem kursu na wdrożenie strategii „cyfrowego buntownika". Alior ma być innowacyjnym bankiem skoncentrowanym na klientach detalicznych oraz małych i średnich firmach, z prostą i przejrzystą ofertą.

Publikacja: 05.10.2017 19:25

Michał Chyczewski

Michał Chyczewski

Foto: materiały prasowe

materiał powstał we współpracy z Alior Bankiem

W ambitnych planach zarządu są twarde dane: osiągnięcie o rok szybciej niż przewidziano w strategii wskaźnika zwrotu z kapitału (ROE) na poziomie 14 proc., wskaźnika kosztów do dochodów (C/I) na poziomie 39 proc. oraz marży odsetkowej netto (NIM) na poziomie 5,1 proc. Bank zapowiada, że utrzyma roczne tempo wzrostu wolumenu kredytów na poziomie 5–6 mld zł brutto. Dzięki temu może stać się najefektywniejszym bankiem na polskim rynku i jednym z najnowocześniejszych w Europie. Eksperci potwierdzają, że cyfrowe przyspieszenie dobrze służy bankowi, który chce przewagę konkurencyjną budować w oparciu o innowacyjne technologie.

Bank pierwszego wyboru

Dobrze ocenili strategię, w której Alior zakłada, że będzie innowacyjnym bankiem skoncentrowanym na klientach detalicznych oraz małych i średnich firmach, chociaż nieco większą wagę nowy zarząd przykłada do mikro- i małych przedsiębiorstw. Strategia zakłada kontynuację dynamicznego wzrostu wolumenów kredytowych, a kluczowym produktem ma pozostać pożyczka gotówkowa. Cyfrowy Buntownik stawia na prostą i przejrzystą ofertę, najnowszej generacji rozwiązania mobilne i internetowe, a przede wszystkim na wzrost satysfakcji klientów.

Cel jest jasny. Alior Bank chce stać się bankiem pierwszego wyboru dla klientów detalicznych i biznesowych. Dlatego mocniej przesunie relacje z klientami w stronę kanałów elektronicznych. Obecnie najczęściej klienci wykorzystują ten kanał do zakładania depozytów (71 proc. lokat zakładanych jest online). By rewolucja cyfrowa przebiegła dla klientów bezpiecznie, bank zainwestuje 400 mln zł w innowacje, w czterech obszarach: infrastruktury IT, nowych systemów i narzędzi mobilnych, fintechów oraz bezpieczeństwa cyfrowego. Zakłada, że w 2020 r. drogą elektroniczną będzie pozyskiwał 30 proc. klientów „daily banking". Za trzy lata chce otwierać połowę kont oszczędnościowych online (w porównaniu z 23 proc. w 2016 r.) i udzielać 32 proc. pożyczek w kanałach zdalnych (6 proc. w 2016 r.).

– Chcemy dawać klientom możliwość konfigurowania usług pod kątem ich potrzeb. Dobrym przykładem jest Konto Jakże Osobiste, które właśnie zaoferowaliśmy, w przypadku którego klient sam konfiguruje jego cechy praktycznie w czasie rzeczywistym – mówi Michał Chyczewski, pełniący obowiązki prezesa Alior Banku. – W niedalekiej przyszłości będziemy z jednej strony bankiem zautomatyzowanym i zrobotyzowanym, z drugiej przyjaznym i dbającym o indywidualne potrzeby klienta z łatwo dostępnym kontaktem z bankierem – doradcą.

Dla małych i średnich

W planach jest dalszy rozwój aplikacji mobilnej. Pojawi się usługa logowania głosem i za pomocą skanu wizerunku twarzy. Nowością ma być elektroniczny portfel, w którym klienci będą mogli kupować bilety komunikacji miejskiej i kolejowej, opłacać parkingi, archiwizować paragony i rachunki oraz trzymać skany kart lojalnościowych. Za jego pomocą będzie też można płacić za autostrady i doładowywać kody gier czy liczniki energetyczne. Alior Bank będzie rozwijał zakres usług dostępnych w ramach współpracy z organami e-administracji. Chce być dla klientów podstawowym kanałem dostępu do cyfrowej administracji publicznej. Użytkownicy będą mogli online m.in. sprawdzić swoje punkty karne, zamówić kartę EKUZ, składki ZUS czy zmienić wpis do PKD.

Bank rozwija też oferty dla małych i średnich firm, dla których chce stać się wkrótce bankiem pierwszego wyboru. Obecnie obsługuje ich blisko 150 tys. Transformacja w bank cyfrowy pozwoli na zwiększenie liczby mikrofirm, będących klientami Aliora, o ok. 60 tys. do końca drugiej dekady XXI wieku, przy jednoczesnej poprawie jakości i szybkości obsługi.

– Małe i średnie przedsiębiorstwa będą siłą napędową polskiej gospodarki, jest to bardzo atrakcyjny segment rynku, na którym obecnie można osiągnąć najwyższą rentowność – mówi Michał Chyczewski. – Strategia banku przewiduje osiągnięcie zwrotu na kapitale własnym na poziomie 14 proc., dlatego koncentrujemy się właśnie na tych segmentach rynku, które są najbardziej rentowne. Dla nas jest również bardzo istotne, że segment małych i średnich przedsiębiorstw ma też olbrzymi potencjał cyfryzacji, a Alior Bank ze swoją przewagą technologiczną może skutecznie automatyzować procesy kredytowe oraz rozwijać wirtualne kanały budowania relacji z klientem. Przykładowo już teraz mamy najszybszy proces kredytowy na rynku, w segmencie do 500 tys. zł trwa on zaledwie do 30 minut. Małe i średnie przedsiębiorstwa to również niższa waga ryzyka oraz gwarancje de minimis, oferowane przez Bank Gospodarstwa Krajowego, w których dystrybucji już teraz zajmujemy drugie miejsce. Poza tym nasza strategia polega na tym, aby stawać się jeszcze lepszym w tym, w czym bank już jest bardzo dobry, a jednym z takich obszarów są właśnie małe i średnie firmy.

W oparciu o internetową platformę zafirmowani.pl, Alior Bank chce udostępnić usługi wykraczające poza bankowość. Zaproponuje między innymi produkty pozwalające osiągać synergie wynikające ze wspólnych zakupów, czy też wsparcie w pozyskiwaniu nowych kontrahentów.

– Dzięki realizacji strategii Cyfrowego Buntownika Alior Bank dołączy do grona najlepszych i najbardziej innowacyjnych banków w Europie, jednocześnie stając się najefektywniejszym bankiem na rynku krajowym – mówi Michał Chyczewski. – Dzięki wdrożeniu 70 szczegółowo zaplanowanych inicjatyw Alior Bank stanie się cyfrowym bankiem pierwszego wyboru dla klientów indywidualnych oraz małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce – dodaje.

Dwa ekosystemy

Model Zarządzania Innowacjami Alior Banku jest oparty na dwóch ekosystemach – zewnętrznym i wewnętrznym. Zewnętrzny skupi się na pozyskaniu pomysłów od klientów i sektora startup i fintech na całym świecie. Stworzona zostanie nowoczesna przestrzeń, zapewniająca najwyższą jakość współpracy, wdrożona zostanie platforma integracyjna w modelu „sandbox". Platforma ta umożliwi integrację z usługami banku, a wszystko to w oparciu o nowy model inkubacji, który zapewni pomoc w tworzeniu unikalnej propozycji biznesowej, gotowej do komercjalizacji i poza Alior Bankiem.

Ekosystem wewnętrzny skupi się na stworzeniu możliwości pracownikom do realizacji własnych pomysłów biznesowych. Bank wprowadza nową ścieżkę kariery dla innowatorów oraz narzędzia crowdsourcingowe, które mają na celu pobudzenie innowacyjności pracowników i umożliwienie im wdrożenia własnego pomysłu z mocnym wsparciem finansowym oraz organizacyjnym banku. Ponadto Alior Bank zbudował nową metodykę zarządzania zasobami IT – AGILOR, która zbliży do siebie biznes i IT i umożliwi wdrażanie projektów w znacznie skróconym czasie. Dzięki tej właśnie metodyce oraz nowemu modelowi zarządzania innowacjami Alior stanie się jednym z najbardziej innowacyjnych banków w Europie.

– W przestrzeni globalnej w usługach finansowych przez ostatnie 3–4 lata innowacje powstają głównie w sektorze fintech. Nowoczesne instytucje finansowe muszą być więc na ten sektor otwarte – twierdzi Michał Chyczewski. – Zaprojektowaliśmy ekosystem oraz proces zarządzania innowacjami, będziemy angażować pracowników do szukania rozwiązań oraz aktywnie wyjdziemy do rynku fintechowego. W oparciu o rozwiązania open-API oraz nasz akcelerator będziemy zapraszać te firmy, które naszym zdaniem mają dobre pomysły lub oferują gotowe rozwiązania, które mogą być odpowiedzią na zdefiniowane przez nas zagadnienia. Chcemy być instytucją otwartą i coraz bardziej demokratyczną. Przykładowo jeżeli pracownik Alior Banku przedstawi rozwiązanie, które będzie skalowalne, i zechce być przedsiębiorcą, to bank w ramach naszego akceleratora zainwestuje własny kapitał w rozwój firmy, którą ten pracownik założy. Jednak to niejedyna ścieżka, niektóre pomysły mogą być rozwijane wyłącznie wewnętrznie i ich autorzy będą mogli zajmować się nimi w ramach laboratorium innowacyjności, a następnie połączyć swoją karierę z ich wdrożeniem. Poprzez dostosowanie systemu wynagrodzeń, w ten sposób będziemy kreować wewnętrznych przedsiębiorców – podkreśla.

Partnerstwo z fintechami

Fundamentem, na którym ma zostać zbudowany zewnętrzny ekosystem Alior Banku, jest strategia PSD2/OpenAPI mająca na celu wykorzystanie możliwości, jakie daje przyjęcie standardów PSD2. Bank zamierza pójść znaczniej dalej, nie tylko spełnić wymogi PSD2 czy też przyjąć rolę zewnętrznego agregatora danych (choć oba te modele będą testowane i wykorzystane biznesowo). Alior Bank zamierza także skupić się na wykorzystaniu modelu OpenAPI do nawiązywania partnerstw z fintechami z innych rynków. W ramach tych partnerstw będą one mogły przyjechać do Polski i tworzyć innowacyjne rozwiązania w modelu „sandboxowym" (platforma testowa, umożliwiająca połączenie fintechów z Alior Bankiem za pośrednictwem API – będzie gotowa w pierwszym kwartale 2018 r.).

Strategia PSD2/OpenAPI pozwoli na ulepszenie usług „daily banking", wykorzystanie danych pochodzących z zewnątrz, skrócenie czasu potrzebnego na wdrożenie najlepszych produktów i usług oraz dostarczanie dodatkowych usług niezwiązanych bezpośrednio z sektorem finansowym. Ponadto powołano departament fintech – nową jednostkę, odpowiedzialną za poszukiwanie fintechów w skali globalnej i inicjowanie partnerstwa z tymi, które najbardziej odpowiadają strategii banku. Jego celem jest nawiązanie współpracy z 20 firmami do 2020 r. i sprawienie, że bank będzie postrzegany jako partner pierwszego wyboru dla fintechów w Europie.

Alior Bank zakłada również intensyfikację współpracy z podmiotami z Grupy PZU w celu realizacji synergii kosztowych i przychodowych. Współpraca ta dotyczyć może m.in. obszarów innowacji, kanałów cyfrowych, IT, nieruchomości, marketingu, projektów rozwojowych, zakupów i produktów finansowych.

W planie wdrożenia strategii Alior Bank zakłada również wiele działań biznesowych, które mogą przynieść dodatkowe korzyści, nieujęte w planie bazowym. Należy do nich m.in. uruchomienie innowacyjnego pośrednika online, który w oparciu o regulacje PSD2 w perspektywie do 2020 r. może stać się główną niebankową platformą usług finansowych.

materiał powstał we współpracy z Alior Bankiem

W ambitnych planach zarządu są twarde dane: osiągnięcie o rok szybciej niż przewidziano w strategii wskaźnika zwrotu z kapitału (ROE) na poziomie 14 proc., wskaźnika kosztów do dochodów (C/I) na poziomie 39 proc. oraz marży odsetkowej netto (NIM) na poziomie 5,1 proc. Bank zapowiada, że utrzyma roczne tempo wzrostu wolumenu kredytów na poziomie 5–6 mld zł brutto. Dzięki temu może stać się najefektywniejszym bankiem na polskim rynku i jednym z najnowocześniejszych w Europie. Eksperci potwierdzają, że cyfrowe przyspieszenie dobrze służy bankowi, który chce przewagę konkurencyjną budować w oparciu o innowacyjne technologie.

Pozostało 93% artykułu
Banki
ZBP: Rezygnacja z „kredytu 0 proc.” paradoksalnie zwiększy popyt na kredyty hipoteczne
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Banki
Prezes NBP Adam Glapiński: Sektor bankowy słabo pełni swoją podstawową funkcję
Banki
EBC znów obciął stopę depozytową. Czwarty raz w 2024 roku
Banki
Niespodziewany ruch banku centralnego Szwajcarii ws. stóp procentowych
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Banki
Szwajcarski bank centralny tnie stopy mocniej niż się spodziewano