– Na rynku w tym roku było niewiele dużych nowych transakcji – mówi Dariusz Kacprzyk, dyrektor departamentu współpracy z korporacjami w BRE.
– Reszta to przede wszystkim realizacja wcześniej podpisanych umów oraz w mniejszym stopniu zmiana warunków istniejących już kredytów.
Największy kredyt dostała Autostrada Wielkopolska. 11 zagranicznych i polskich banków (w tym Pekao SA, BRE i WestLB) pożyczyło na budowę autostrady A2 na odcinku Nowy Tomyśl – Świecko 400 mln euro. Dodatkowo banki udzieliły kredytu na sfinansowanie VAT w wysokości do 150 mln zł.
Dla porównania największy kredyt konsorcjalny w 2006 r. na kwotę 1,6 mld euro (ok. 6,1 mld zł) został zorganizowany dla PKN Orlen.
W ciągu bieżącego roku było zaledwie kilka kredytów konsorcjalnych o wartości 700 mln zł – 1 mld zł. W większości były to konsorcja na kredyty obrotowe. – Ten rok był rokiem porządkowania portfela kredytowego, w tym na przykład zamiany kredytów bilateralnych (czyli klient – bank) na kredyty konsorcjalne (klient – kilka banków) – twierdzi Dariusz Kacprzyk. Wiele spółek giełdowych, które wcześniej nie informowały o zaciągnięciu kredytu konsorcjalnego (bo zwykle pieniądze na konkretny cel pożyczał im jeden bank), nagle zaczęło to robić.