HSBC zmniejsza zakres działalności w Polsce

Bank nie będzie już udzielał kredytów konsumenckich. Zwolni około 200 osób zatrudnionych w centrali i placówkach. Skupi się na firmach

Publikacja: 25.06.2009 03:38

HSBC BANK POLSKA W LICZBACH. Alan Jarman z HSBC tłumaczy, że teraz ważniejsza jest budowa pozycji ko

HSBC BANK POLSKA W LICZBACH. Alan Jarman z HSBC tłumaczy, że teraz ważniejsza jest budowa pozycji konkurencyjnej banku niż wyniki finansowe.

Foto: Rzeczpospolita

– Nasze analizy wykazały, że skala działalności na tym rynku nie gwarantuje uzyskania przewagi konkurencyjnej w długim okresie. Mieliśmy ok. 1 proc. udziału w rynku – mówi Alan Jarman, dyrektor zarządzający HSBC Bank Polska.

Spółka nie będzie udzielała kredytów konsumenckich, ale będzie oczywiście obsługiwała tych klientów, którzy zaciągnęli takie pożyczki.

Likwidacja tej linii biznesu oznacza, że pracę w HSBC straci około 200 osób z ponad 1000 zatrudnionych: pracowników oddziałów oraz centrali. W przyszłości, wraz ze zmniejszaniem się portfela kredytów konsumenckich zwalniane będą kolejne osoby zaangażowane w tę część biznesu.

Angielski HSBC ograniczył ostatnio udzielanie kredytów konsumpcyjnych w USA, Czechach, Wielkiej Brytanii i na Węgrzech. – Polska jest bardzo ważnym rynkiem dla HSBC – zapewnia Alan Jarman. – Nie jesteśmy jeszcze bardzo widoczni, nasza marka nie jest powszechnie znana. Przed nami wiele do zrobienia. O tym, jak ważna jest Polska, świadczy dokapitalizowanie banku 180 mln zł.

Gdy HSBC w 2003 r. wchodził do Polski , analitycy spodziewali się, że bank szybko znajdzie się wśród największych instytucji. Wówczas mówiło się, że Anglicy mogą kupić PKO BP. Po kilku latach HSBC znajduje się wśród najmniejszych banków. – Pozycja grupy jest silna. Nie musieliśmy korzystać z państwowej pomocy, bez problemu podwyższyliśmy nasz kapitał – wylicza Alan Jarman. – Jeśli byłby w Polsce bank do kupienia, na pewno byśmy rozważyli taką propozycję. Jednak nasza obecna strategia opiera się na rozwoju organicznym.

HSBC koncentruje się obecnie na obsłudze zamożnych klientów oraz przedsiębiorstw, które prowadzą swoje przedsięwzięcia na całym świecie. – Nie chcemy ścigać się z bankami, które obsługują masowego klienta, nie będziemy się też z nimi ścigać na liczbę oddziałów – mówi Janusz Dedo, prezes HSBC Polska.

Bank przygotowuje ofertę dla mikrofirm – ma być gotowa na jesieni tego roku – oraz dla osób, które w przyszłości mogą odnieść sukces zawodowy. – To na przykład studenci prawa. Takich osób, które są interesujące jako potencjalni klienci, jest ok. 5 mln – mówi Janusz Dedo.

Bank obsługuje obecnie 700 firm (do końca roku ma ich być 1500) i 3 tys. klientów indywidualnych. HSBC szacuje, że Polaków, którzy podróżują często po świecie (a tacy głównie ich interesują), jest ok. 400 tys.

– Nasze analizy wykazały, że skala działalności na tym rynku nie gwarantuje uzyskania przewagi konkurencyjnej w długim okresie. Mieliśmy ok. 1 proc. udziału w rynku – mówi Alan Jarman, dyrektor zarządzający HSBC Bank Polska.

Spółka nie będzie udzielała kredytów konsumenckich, ale będzie oczywiście obsługiwała tych klientów, którzy zaciągnęli takie pożyczki.

Pozostało 83% artykułu
Banki
UniCredit chce przejąć włoski Banco BPM
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Banki
ZBP: Rezygnacja z „kredytu 0 proc.” paradoksalnie zwiększy popyt na kredyty hipoteczne
Banki
Prezes NBP Adam Glapiński: Sektor bankowy słabo pełni swoją podstawową funkcję
Banki
EBC znów obciął stopę depozytową. Czwarty raz w 2024 roku
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Banki
Niespodziewany ruch banku centralnego Szwajcarii ws. stóp procentowych