Finanse w smartfonie

Za kilka lat będzie to główny kanał kontaktu klienta z bankiem

Publikacja: 05.08.2012 20:15

Finanse w smartfonie

Foto: Bloomberg

Z bankowości mobilnej korzysta 5 proc. posiadaczy rachunków osobistych wynika z najnowszych badań TNS wykonanych w czerwcu na zlecenie firmy Deloitte.

Wśród osób z wyższym wykształceniem ten odsetek wynosi 7- 8 proc. Najchętniej z tego kanału korzystają osoby młode, między 21. a30. rokiem życia. W tym przedziale wiekowym odsetek użytkowników wynosi11 proc.

Banki widzą potencjał w korzystaniu z usług bankowych przez smartfony i wprowadzają kolejne funkcjonalności, choć na razie możliwość wykonywania operacji poprzez specjalną aplikację w telefonie komórkowym w poszczególnych bankach jest zróżnicowana. Standardem są przelewy zdefiniowane, choć np. w mBanku i MultiBanku można wykonywać także przelewy do dowolnego odbiorcy. Aplikacje mają z reguły wyszukiwarkę rabatów na zakup kartą, opartą na usłudze geolokalizacji (czyli telefon podpowiada klientowi, gdzie może dostać rabat) i wyszukiwarkę bankomatów. Punkty handlowo-usługowe, w których można skorzystać z rabatów pomaga zlokalizować także aplikacja Pekao. Pobrało ją już w tym banku ponad 75 tysięcy użytkowników. W niedawno uruchomionym Alior Sync ma ją już 20 tys. klientów, a w mBanku z aplikacji mobilnych korzysta już 150 tys. osób.

Alior Sync wprowadził m.in. funkcję, dzięki której wystarczy wykonać telefonem zdjęcie faktury, za którą chcemy zapłacić, a szczegóły przelewu zostaną automatycznie uzupełnione na formularzu zlecenia.

Podobną usługę (polegającą na skanowaniu kodu paskowego) proponuje Citi Handlowy. Ma ona także rozwiązanie Bump to Transfer. Zostało ono stworzone w duchu społecznościowym. Pozwala na szybkie przesyłanie pieniędzy z konta jednego klienta Citi Handlowy na konto drugiego bez konieczności wpisywania danych odbiorcy i numeru jego konta. Nadawca wpisuje tylko wyraz identyfikujący odbiorcę, kwotę przelewu i poprzez dotknięcie telefonów inicjuje przelew. Z kolei w Raiffeisen Banku najbardziej zaawansowana funkcjonalność to R-Dealer Mobile, czyli możliwość zakupu walut z niskimi spreadami i natychmiastowym zasileniem konta, co pozwala np. po kilku sekundach wypłacić te środki z bankomatu za granicą.

Bank BPH wdrożył właśnie nową aplikację, w ramach której klienci mogą korzystać z funkcji rozszerzonej rzeczywistości. Polega to na tym, że na obraz z kamery smart fonu lub tabletu nałożona jest generowana w czasie rzeczywistym grafika3D wskazująca pobliskie oddziały i bankomaty.

W przypadku aplikacji mobilnych kluczowe znaczenie ma nie tylko to, ilu klientów ich używa, ale także sposób, w jaki z nich korzystają, ponieważ wyznacza on kierunek dalszych modyfikacji uważa Rafał Borkowski, dyrektor Departamentu Promocji ds. Klientów Dojrzałych i Studentów w mBanku. Największy na rynku PKO Bank Polski pracuje obecnie nad udostępnieniem klientom aplikacji na smartfony

- Umożliwi m.in. wykonywanie przelewów, sprawdzanie historii operacji na rachunku i salda oraz dokonywanie płatności mobilnych. Dostępny będzie token GSM do autoryzacji transakcji i serwis informacyjny z wyszukiwarką oddziałów i bankomatów. Pierwsze testy aplikacji mają ruszyć pod koniec roku -  zapowiada Wojciech Bolanowski, dyrektor pionu bankowości elektronicznej PKO BP.

Jednak zdaniem ekspertów Deloitte na razie bankowość mobilna jest jedynie uzupełnieniem bankowości internetowej.

Przełom nastąpi, kiedy będzie rzeczywista personalizacja usług oferowanych poprzez urządzenia mobilne, w tym oparte na geolokalizacji. Potencjał tego typu rozwiązań jest ogromny, gdyż obecnie większość telefonów, jakie kupują Polacy, to nowoczesne smartfony dające bardzo wiele ciekawych możliwości dla branży finansowej mówi Michał Dubno, dyrektor w sektorze instytucji finansowych Deloitte. Szacujemy, że za dziesięć lat bankowość mobilna, stanie się głównym kanałem kontaktu klienta z bankiem. Młodzi ludzie, którzy wchodzą dopiero na rynek i zaczynają korzystać z banków, nie wyobrażają sobie innego sposobu załatwiania większości spraw inaczej niż właśnie przez Internet w komórce.

Z bankowości mobilnej korzysta 5 proc. posiadaczy rachunków osobistych wynika z najnowszych badań TNS wykonanych w czerwcu na zlecenie firmy Deloitte.

Wśród osób z wyższym wykształceniem ten odsetek wynosi 7- 8 proc. Najchętniej z tego kanału korzystają osoby młode, między 21. a30. rokiem życia. W tym przedziale wiekowym odsetek użytkowników wynosi11 proc.

Pozostało 90% artykułu
Banki
Ludwik Kotecki, RPP: Adam Glapiński złamał naszą dżentelmeńską umowę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Banki
Były prezes państwowego banku chińskiego idzie do więzienia
Banki
Kolejna awaria w największym polskim banku w ciągu dwóch dni
Banki
Bank centralny Rosji wspomaga wojnę Putina
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Materiał Promocyjny
Click to Pay podbija polski rynek - Mastercard rozszerza nowy standard płatności kartą w internecie