Idea rośnie szybciej niż rynek

Działająca na rynku od 2012 r. Idea Money obsłużyła w minionym półroczu dwa razy więcej klientów niż przed rokiem. Chwali się, że uczyniła z faktoringu usługę dostępną nawet dla najmniejszych przedsiębiorstw.

Publikacja: 22.08.2014 10:25

W I półroczu 2014 r. kontrolowana przez Leszka Czarneckiego Idea Money obsłużyła ponad 4 tys. klientów, dowiedziała się „Rz". W całym 2013 r. było to 2059 przedsiębiorstw, co w porównaniu z danymi Głównego Urzędu Statystycznego dla całego rynku (z faktoringu skorzystało 8,5 tys. klientów) stawia Ideę wśród liderów pod względem liczby obsługiwanych faktorantów. Porównanie dotyczące półrocza 2014 r. nie jest możliwe ze względu na brak danych dla całego rynku.

10 tys zł wynosi średnia wartość finansowanej faktury w Idea Money. Dla porównania średnia rynkowa to 23 tys. zł.

Wzrost rynku i wyników Idei pozwala jednak sądzić, że jej udział w nim może się zwiększać. Dość wspomnieć, że tylko w 2013 r. z faktoringu w Polsce skorzystało o 12,2 proc. więcej firm niż rok wcześniej. Większość z tych przedsiębiorstw prowadziła działalność przemysłową, handlową, usługową, transportową, a także  budowlaną. Nadal dominowały duże firmy, a finansowane faktury w większości opiewały na kilkanaście lub kilkadziesiąt tysięcy złotych.

– Przyjmujemy do finansowania faktury o znacznie mniejszej wartości, niż praktykuje się na rynku – tłumaczy Piotr Lewczuk, prezes Idea Money. – Teoretycznie minimalny próg to 300 zł, ale jeżeli wśród kilku czy kilkunastu dokumentów przedsiębiorca przedstawi nam fakturę opiewającą na 100 zł, to też ją sfinansujemy. Dzięki temu drobny przedsiębiorca, który raz skorzysta z usługi faktoringu, zazwyczaj czyni ją stałym źródłem finansowania – dodaje.

Jak zaznacza, właściciele małych firm często borykają się z ciągłymi problemami z płynnością. – Nawet jeśli założymy sytuację idealną, w której kontrahenci płacą im w terminie, i tak pojawiają się niedobory gotówki, bo przychody i koszty firmy nie są dopasowane w czasie. Rzeczywistość jest gorsza – trzy na cztery faktury nie są płacone na czas – podkreśla Lewczuk.

Rynek faktoringowy regularnie zyskuje na znaczeniu. W okresie 1995–2012 r. jego obroty na świecie wzrosły ponadośmiokrotnie. Najwięcej, bo aż 61 proc., przypada na Europę, głównie Wielką Brytanię, Francję, Włochy, Niemcy i Hiszpanię.

W I półroczu 2014 r. kontrolowana przez Leszka Czarneckiego Idea Money obsłużyła ponad 4 tys. klientów, dowiedziała się „Rz". W całym 2013 r. było to 2059 przedsiębiorstw, co w porównaniu z danymi Głównego Urzędu Statystycznego dla całego rynku (z faktoringu skorzystało 8,5 tys. klientów) stawia Ideę wśród liderów pod względem liczby obsługiwanych faktorantów. Porównanie dotyczące półrocza 2014 r. nie jest możliwe ze względu na brak danych dla całego rynku.

Banki
BNP Paribas zaliczył udany kwartał. Zyski były rekordowe
Banki
Wyniki PKO BP pozytywnie zaskoczyły rynek
Banki
W Banku Millennium więcej ugód niż pozwów. Kiedy koniec sagi frankowej?
Banki
Sprzedaż Santander Bank Polska da impuls do dużych przetasowań na rynku?
Banki
ING BSK i Citi Handlowy pokazały dobre wyniki