fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

W sądzie i urzędzie

Rejestr dowodów z chipem

Fotorzepa, Darek Golik DG Darek Golik
Rejestr dowodów osobistych zastąpi wkrótce dzisiejsze ewidencje
Minister spraw wewnętrznych i administracji podał właśnie szczegóły dotyczące sposobu prowadzenia rejestru dowodów osobistych. Projekt rozporządzenia jest już gotowy. Informatyzacja całego procesu ma zmniejszyć skalę niezbędnych wizyt obywateli w urzędzie i przyspieszyć pracę urzędników.
Nowe chipowane dowody będą wydawane od 1 lipca. Wraz z nimi ruszy też rejestr. Wiadomo, że będzie prowadzony w systemie teleinformatycznym. Pozwoli to na monitorowanie w trybie online procesu wydawania dowodu, a także szybką rejestrację unieważnienia i przesunięcie weryfikacji wniosków o wydanie dokumentu z dzisiejszego Systemu Centralnej Personalizacji do systemów gmin.
[b]Nowe zasady pozwolą też na utworzenie w rejestrze jednego punktu monitorowania całego cyklu życia dowodu osobistego[/b] – od momentu jego spersonalizowania aż do unieważnienia lub upływu terminu ważności.
Jakie informacje znajdą się w rejestrze?
Pewne jest, że będzie on dużo bogatszy niż dzisiejsze zasoby. Trafią do niego: numer PESEL, nazwisko i imię (imiona), nazwisko rodowe, imię ojca, imię i nazwisko rodowe matki, data i miejsce urodzenia, płeć oraz zdjęcie. Na tym jednak nie koniec.
Rejestr wzbogacony zostanie o dane dotyczące dowodu osobistego, wniosku o wydanie dokumentu i certyfikatu osobistego oraz informacje o utraconych i błędnie spersonalizowanych blankietach dowodów oraz zawarte w ogólnokrajowej ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych.
Minister spraw wewnętrznych oraz organy gmin wydające dowody osobiste będą przetwarzały dane gromadzone w RDO bez zawiadamiania osób, których dotyczą.
[b]Każdy obywatel zainteresowany uzyskaniem wglądu do własnych danych zebranych w RDO będzie musiał złożyć odpowiedni wniosek na piśmie lub w formie elektronicznej.[/b] Jeśli otrzyma zgodę, dostanie bezpłatny dostęp online.
W tej sprawie przewidziano jednak pewne ograniczenia. Nie udostępnia się danych dotyczących certyfikatu dowodu osobistego, certyfikatu podpisu osobistego oraz certyfikatu ograniczonej identyfikacji. A wszystko to dla bezpieczeństwa obywatela – właściciela dokumentu.
Za skorzystanie z informacji zgromadzonych w RDO trzeba będzie zapłacić. Jeśli nastąpi to w trybie jednostkowym, opłata wyniesie 31 zł za dane dotyczące jednego dokumentu lub dane dotyczące jednej osoby.
Kiedy w grę wchodzi ograniczona teletransmisja danych, koszt wyceniono na 0,30 zł od jednego potwierdzenia istnienia bądź nieistnienia ważnego dokumentu.
[b]Nowy dowód będzie wydawany za darmo.[/b] Nie będzie już w nim informacji o miejscu zameldowania ani rysopisu i wzoru podpisu właściciela. Pojawi się natomiast informacja o obywatelstwie i mikrochip.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA