fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Media i internet

Komórkowa przyszłość gazet

Rynek reklamy w komórkach czeka boom
Rzeczpospolita
Magdalena Lemańska
Wydawcy mają nadzieję, że przyszłe zyski zapewnią im komórki. Co piąty Amerykanin przegląda informacje w sieci, korzystając z urządzeń przenośnych
Zdaniem amerykańskich wydawców gazety w komórkach są nadzieją branży. Na razie jednak firmy prasowe szukają sposobu na zarabianie na takich projektach.
Specjalne strony internetowe przystosowane do oglądania w urządzeniach przenośnych ma już 57,5 proc. wydawców gazet, 44,7 proc. wydawców pism biznesowych i 42,2 proc. wydawców magazynów – wynika z raportu ABC Interactive.
Za oceanem czytanie gazet w sieci jest dużo powszechniejsze niż w Polsce, bo z Internetu przez komórkę korzysta już prawie jedna trzecia Amerykanów, a codziennie robi to ok. jednej piątej z nich.
Dlatego zdecydowana większość (85 proc.) wydawców spodziewa się, że urządzenia przenośne będą odgrywały coraz większą rolę jako podstawowe narzędzie do przeglądania informacji. Ponad połowa spółek prasowych deklaruje, że w ciągu najbliższych dwóch lat zamierza otworzyć specjalne wersje stron internetowych przystosowane do oglądania przez smartphony.
Na razie wejść z komórek na strony wydawców nie jest jeszcze oszałamiająco dużo – zazwyczaj ruch na witrynach wydawców zwiększa się dzięki nim o maksymalnie 10 proc. Połowa firm działających na rynku prasy uważa jednak, że w ciągu dwóch lat ruch na ich witrynach tylko dzięki mobilnym urządzeniom wzrośnie o dalsze 5 – 25 proc.
Wszystkie te zmiany nie oznaczają jednak, że wydawcy planują całkowicie wycofywać się z biznesu papierowego. Mimo że 55 proc. wierzy w to, iż dostarczanie redakcyjnych treści przez komórki jest dziś bardzo istotnym elementem planowania przyszłości firmy, trzy czwarte deklaruje, że co najmniej w ciągu najbliższych pięciu lat ich gazety i czasopisma na pewno będą się nadal ukazywać także w wersji papierowej. „Większe zapotrzebowanie na treści możliwe do odbierania przez Internet w komórce przejawiają czytelnicy niż reklamodawcy. Ale to się zmieni wraz z popularyzacją smartphonów” – napisał jeden z uczestników badania.
Przed wydawcami poważne zadanie – muszą znaleźć sposób na finansowanie takich projektów. Największa grupa (ponad połowa) uważa, że ich strony przygotowywane z myślą o urządzeniach mobilnych będą w przyszłości w połowie zarabiać z reklam, a w połowie – z subskrypcji.
Pierwszy ruch w tym kierunku zapowiedział już Rupert Murdoch, właściciel mediowo-rozrywkowego koncernu News. Corp. i „The Wall Street Journal”. Za miesiąc lub dwa osoby czytające „WSJ” w telefonach smartphon będą musiały płacić za to 2 dol. (prenumeratorzy – połowę mniej).
Nie wiadomo jednak, czy pomysł wypali. Z najnowszych badań firmy Harris Interactive wynika, że internauci nie chcą płacić za wejścia na strony internetowe. Gdyby ulubiona witryna z newsami zaczęła pobierać opłaty, aż 74 proc. użytkowników sieci zadeklarowało w badaniach, że poszukałoby jej darmowego konkurenta.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA