fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Lotnictwo

Nowa strategia LOTu

LOT ogłosił nową strategię: za 5 lat chce przewozić 10 mln pasażerów
Bloomberg
LOT planuje za pięć lat stać się dwa razy większą linią lotniczą. Chce przewozić 10 milionów pasażerów rocznie.

Flota także ma się podwoić - to główne założenia nowej strategii na lata 2016-2020, która spółka ogłosiła 22 czerwca.

W 2016 roku linia otworzy 3 nowe połączenia długodystansowe z Warszawy - Tokio, Seul - o czym już pisała „Rzeczpospolita", oraz Bangkok. Bilety do Tokio można kupować już teraz i jak dotąd cieszą się one całkiem sporym zainteresowaniem. Do południa w poniedziałek, jak informuje LOT, linia sprzedała już łącznie 900 biletów, czyli trzy pełne dreamlinery. bilety do Seulu i Bangkoku wejdą do sprzedaży od jesieni. Kolejne nowości długodystansowe, a tym także nowe porty w Stanach Zjednoczonych ogłoszone zostaną również jesienią.

Więcej także będzie kierunków krótkodystansowych. LOT poleci do Wenecji, do Kluż-Napoka o Lublany- tak dotychczas nie latał. Od stycznia 2016 wróci Barcelona, Belgrad, Duesseldorf, Erywań, Kiszyniów, Zagrzeb i Gdańsk a od marca Ateny, Nicea i Zurich Prezes linii, Sebastian Mikosz ma ambicje przekształcenia LOT z przewoźnika etnicznego, wożącego głównie Polaków, w linie regionalną.

- Już w tej chwili mamy silną pozycję wobec innych linii sieciowych w naszej części Europy. Warszawski hub jest korzystnie zlokalizowany, efektywny i największy w tej części Europy - tłumaczył Sebastian Mikosz.

- Region Nowej Europy to ponad 175 milionów mieszkańców. Tempo wzrostu gospodarczego jest ponad 4-krotnie wyższe niż w krajach strefy Euro, a liczba pasażerów w przeliczeniu na mieszkańca, chociaż rośnie zdecydowanie szybciej niż w krajach Starej Europy, jest ciągle 5-krotnie niższa niż w Unii - wyjaśnia Sebastian Mikosz.

Nowa strategia jest oparta na 5 elementach :

- Rejsy długodystansowe. Ma to być główny motor naszego wzrostu, który pociągnie za sobą resztę siatki.

- Centrum przesiadkowe w Warszawie. Już teraz, w czasie restrukturyzacji możliwości przesiadkowe zwiększyły się o 40 proc. Czas przesiadki 35-45 minut jest jednym z najkrótszych w Europie.

- Wzrost. LOT chce przewozić w 2020 roku ponad 10 milionów pasażerów rocznie, czyli ponad dwa razy więcej niż obecnie, wykonywać sto kilkanaście tysięcy operacji w ciągu roku (obecnie ponad 68 tysięcy) i latać do około 75-80 portów (obecnie 49). Zamierza odzyskać udział w polskim rynku do poziomu ok 30 proc. i zbliżyć się do 10 proc. udziału w rynku regionalnym. To wszystko ma spowodować wzrost przychodów do około 9 miliardów złotych (obecnie poniżej 3,5 miliarda złotych) przy stale poprawiającej się marży.

- Łańcuch wartości. -W naszej branży na zadowolenie klienta składa się wiele elementów, które są realizowane przez partnerów czy podwykonawców, a nie samą linię lotniczą. Za procedury lotniskowe odpowiada lotnisko i odpowiednie służby, a np. agent handlingowy (również oddzielny podmiot) odpowiedzialny jest za odprawy, odbiór bagażu i dostarczenie go do samolotu a potem na taśmę. — Chcemy ściślej współpracować i kontrolować cały łańcuch. Oczekujemy, że nasi dostawcy będą rośli razem z nami i także podnosili jakość swoich usług. Tylko w ten sposób możemy zabezpieczyć rozwój LOT-u — wyjaśnia Ewa Kołowiecka, członek Zarządu ds operacyjnych.

- Zaangażowany zespół. Musimy się zmieniać jako organizacja – ten proces już trwa, potrzebujemy jednak istotnej transformacji kultury korporacyjnej. Jesteśmy zdecydowani budować spójny system rozwoju pracowników aby LOT stał się nowoczesną i dynamicznie rosnąca linią lotniczą – dodaje Monika Kiełtyka-Michna, członek zarządu ds korporacyjnych.

Po otwarciu pięciu nowych kierunków, już w przyszłym roku LOT będzie miał dwa razy większą siatkę połączeń długodystansowych niż obecnie. A pierwsza fazę rozwoju siatki połączeń jest w stanie zrealizować w całości z wykorzystaniem posiadanej już floty, dopiero do kolejnych faz rozwoju potrzebuje więcej samolotów. Do 2020 roku chce mieć 70-80 maszyn.

Na przełomie roku LOT odświeży wnętrze Boeingów 737 oraz sukcesywnie chce wprowadzić we wszystkich tych maszynach, zaczynając od Dreamlinerów elementy nowego wystroju i kolorystyki dla poszczególnych klas podróży.

Źródło: ekonomia.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA