fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Transport

Ruszyła budowa nowych tanich dworców PKP

Trzy pierwsze innowacyjne dworce systemowe chce oddać do użytku kolej w trzecim kwartale tego roku. Będą to dworce w Mławie, Nasielsku i Strzelcach Krajeńskich.

Czwarty z budowanych takich obiektów – dworzec w Ciechanowie będzie gotowy w czwartym kwartale.

Dworce systemowe to nowe przedsięwzięcie PKP. Maja one zastąpić istniejące dworce wymagające kosztownego kapitalnego remontu. Ich budowa ma być znacznie tańsza, niższe będą także koszty eksploatacji, a obiekty będą ekologiczne. - Jeśli ten typ dworców sprawdzi się pod względem funkcjonalnym i ekonomicznym, to podobne obiekty powstaną w innych miejscowościach – zapowiada Piotr Ciżkowicz, członek zarządu PKP.

W Nasielsku postawiono już wiatę dla nowego dworca i konstrukcję budynku. Obecnie wykonywane są ściany działowe obiektu. Trwają również prace związane z zagospodarowaniem terenu wokół dworca. Wykonana została już część parkingu, który ma powstać przed dworcem.

W Mławie murowane są ściany zewnętrzne i wylewane stropy wiaty nowego dworca. Wkrótce wykonawca rozpocznie zagospodarowywać teren. W Strzelcach Krajeńskich stan zaawansowania prac jest podobny. Natomiast w Ciechanowie w końcu kwietnia PKP podpisały umowę z wykonawcą, który wybuduje - podobnie jak dworce Mławy i Nasielska – Warmińskie Przedsiębiorstwo Budowlane. Przekazanie placu budowy nastąpi na początku maja. W tym samym czasie zostanie zorganizowany dla podróżnych dworzec tymczasowy, co pozwoli na rozpoczęcie prac związanych z rozbiórką dotychczasowego obiektu.

Koszty prac budowlanych na czterech wybranych dworcach to 16 milionów złotych. Da porównania, szacowany koszt standardowej przebudowy istniejących obiektów sięga 18,2 mln złotych.

Głównym atutem nowych obiektów mają być niskie koszty utrzymania. Będą rezultatem m.in. zasilania oświetlenia przez instalacje fotowoltaiczne lub solarno-fotowoltaiczne, które będą jednocześnie podgrzewać wodę, a także odzyskiwania wody deszczowej czy wentylacji odzyskującej ciepło. Projekty będą w znacznym stopniu ujednolicone, natomiast sama budowa – dzięki prostej konstrukcji - dużo szybsza. Czas realizacji inwestycji związany z budową takich dworców jest o kilkanaście tygodni krótszy niż w przypadku standardowej modernizacji.

PKP już ma w planie kolejnych kilkanaście tego typu przedsięwzięć. Będą realizowane w ciągu dwóch lat.

Źródło: ekonomia.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA