fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Media i internet

Wydatki na mobilną reklamę pędzą do 100 mld dolarów

Do 2019 roku, kiedy wartość globalnego rynku reklamy mobilnej zbliży się już do 200 mld dol.
Bloomberg
Już w przyszłym roku reklamy kierowane do mobilnych użytkowników Internetu globalnie będą przynosiły branży ponad połowę wszystkich przychodów z reklamy w sieci.

Tak prognozuje eMarketer. Według szacunków tej firmy, w przyszłym roku wydatki na mobilną reklamę w po raz pierwszy w historii przekroczą 100 miliardów dolarów i – również po raz pierwszy – będą stanowiły 51,1 proc. wszystkich przychodów z reklamy internetowej na świecie. W tym roku rynek reklamy mobilnej na świecie sięgnie 68,69 mld dol., co oznacza 40,2 proc. wszystkich wydatków na reklamę w sieci i niecałe 12 proc. całego rynku reklamy.

– Wzrost wydatków na mobilną reklamę jest napędzany przez coraz większą liczbę mobilnych urządzeń obecnych na rynku. Jak szacujemy, w przyszłym roku na świecie będzie ponad 2 mld użytkowników smart fonów, z czego ponad jedna czwarta będzie mieszkać w Chinach. Zwłaszcza tam i na innych rozwijających się rynkach wielu konsumentów w pierwszej kolejności wchodzi do Internetu z urządzeń mobilnych, albo w ogóle korzysta z sieci tylko w ten sposób. Z tego powodu wiodący reklamodawcy wydają swoje budżety na cyfrową reklamę właśnie tam – podają analitycy eMarketera.

Do 2019 roku, kiedy wartość globalnego rynku reklamy mobilnej zbliży się już do 200 mld dol. (a dokładnie wyniesie 195,55 mld dol., co będzie stanowiło 70,1 proc. całego rynku reklamy w sieci na świecie) największe budżety będą przeznaczane na taka reklamę w Stanach Zjednoczonych i w Chinach. W czołówce są też Wielka Brytania, Japonia, Niemcy i Korea Południowa.

O Polsce raport eMarketera nie wspomina. Nic dziwnego, bo jesteśmy wciąż niezwykle małym rynkiem, jeśli chodzi o mobilną reklamę, choć także tu wydatki na nią rosną w zawrotnym tempie. Według najnowszych podsumowań IAB Polska sięgały 140 mln zł - Podobnie jak rok wcześniej, w 2014 r. segment ten wykazał największą dynamikę wzrostu, podwajając swój udział w rynku reklamy on-line. Podkreślić jednak należy, że według badania udział reklamy mobilej w rynku reklamy internetowej on-line wynosi 5,4 proc., podczas gdy w Europie Zachodniej udział reklam mobilnych kształtuje się na poziomie dwucyfrowym – komentuje Ewa Giel, wicedyrektor w zespole telekomunikacji, mediów i rozrywki w firmie PwC, która wraz z IAB bada rynek reklamy w sieci.

Według szacunków sieci domów mediowych ZenithOptimedia Group globalnie wydatki na reklamę w urządzeniach mobilnych rosną już aż dziewięć razy szybciej niż wydatki na reklamę na urządzeniach stacjonarnych. - Dzięki coraz większej popularności urządzeń mobilnych w latach 2014-2017 wydatki na mobile będą rosły średnio o 39,8 proc. rocznie. W tym samym okresie wydatki na reklamę desktop będą rosły zaledwie o 4,6 proc. rocznie – podaje firma. Według jej szacunków wartość globalnych wydatków na reklamę mobilną w 2014 roku wynosiła 27,4 mld dol., co stanowiło ponad jedną piąta(22,1 proc.) wszystkich wydatków na reklamę w Internecie i 5,3 proc. globalnego rynku reklamy. - Do 2017 roku wartość wydatków na mobile wzrośnie do 75 mld dol., co będzie stanowiło 40,4 proc. wydatków na reklamę internetową i 12,7 proc. globalnych wydatków na reklamę we wszystkich mediach – podano.

Anna Kaczmarska, prezes zarządu IDMnet

Rynek reklamy mobilnej to wciąż bardzo mała część całego polskiego rynku reklamy internetowej. Przyczyn tej sytuacji jest kilka. Ponad 10 proc. ruchu w polskim Internecie, jakie generowane jest z urządzeń mobilnych, to wciąż niewiele. Formatów reklamy graficznej dostępnych w kampaniach mobilnych jest tu też znacznie mniej niż w klasycznej reklamie desktopowej, a to przede wszystkim na niej opierają się wydatki reklamodawców. Większej skali i lepszej dynamiki w reklamie mobilnej trzeba więc szukać w innych formatach. Internet mobilny to medium towarzyszące konsumentom przez większość doby. Duża funkcjonalność urządzeń mobilnych uzależnia ich użytkowników i bardzo często determinuje ich zwyczaje jako konsumentów mediów, usług i produktów. Mobilny Internet pełni rolę informacyjną, poradnikową, komunikacyjną, rozrywkową, często jest pierwszym źródłem informacji. Dlatego reklama mobilna nie powinna być oparta na formatach graficznych, ale przede wszystkim na reklamie natywnej, tzw. content marketingu, z wykorzystaniem takich narzędzi jak geolokalizacja, targetowanie i personalizacja. Takie formaty i modele emisji mogą wpłynąć istotnie na dynamikę wydatków.

Źródło: ekonomia.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA