Archeologia

Neandertalska biżuteria ze szponów bielika

Szpony bielika miały tworzyć neandertalską ozdobę / Luka Mjeda/„PloS One”
Plos One
Neandertalczycy wyrabiali ozdoby z pazurów ptaków już 130 tysięcy lat temu — zanim spotkali ludzi.

To niezwykle ważne odkrycie, dowodzące, że neandertalczycy w Europie ozdabiali w ten sposób ciała na długo przedtem, zanim na kontynent przybyli przodkowie ludzi — uważa David Frayer z Uniwersytetu Kansas.

Szpony bielika odnaleziono na stanowisku Krapina w północnej Chorwacji już 100 lat temu. Pochodzą z dobrze zbadanego stanowiska zajmowanego ok. 130 tys. lat temu przez populację neandertalczyków. Bliższa analiza szponów wykazała jednak ślady polerowania i wygładzania, likwidacji ostrych krawędzi i usuwania niedoskonałości oraz pęknięć. Trzy największe szpony mają niewielkie wgłębienia w tych samych miejscach sugerujące, że prowadzono przez nie jakieś rzemyki. Prawdopodobnie służyły jako element ozdobny. Naukowcy spekulują, że mogły być częścią naszyjnika lub bransoletki.

W sumie David Frayer zbadał osiem szponów bielika. Swoje wnioski opisuje na łamach magazynu „PLoS One".

Najważniejszy z nich to ten, że neadertalczycy już 130 tysięcy lat temu wytwarzali ozdoby ciała. Badacze pochodzenia człowieka uważali dotąd, że symboliczne pojęcia piękna, czy sztuki były neandertalczykom obce. Zdobienia ciał i biżuterię mieli dopiero skopiować — od naszego gatunku. Tyle, że znaleziska z Krapiny w Chorwacji są datowane na 80 tysięcy lat zanim nasi przodkowie pojawili się w Europie. A to oznacza, że na pomysł „jubilerski" neandertalczycy wpadli sami.

- To naprawdę szokujące odkrycie. Jedno z tych, które po pojawiają się nie wiadomo skąd — mówi David Frayer. — Jest całkiem niespodziewane, ponieważ podobna biżuteria pojawia się dopiero w znacznie późniejszych czasach.

Źródło: rp.pl