fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

VAT

Prawo unijne: Minister Finansów oceni odliczenie VAT od motocykli

Czy w obowiązującym stanie prawnym istnieje możliwość pełnego odliczenia VAT od zakupu motocykla i paliwa do jego napędu?
Fotorzepa, Przemek Wierzchowski
Minister finansów musi ocenić, czy przepisy ograniczające prawo do odliczenia VAT od motocykli nie naruszają prawa unijnego.
Wczoraj Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną fiskusa, który odmówił przedsiębiorcy prawa do pełnego odliczenia VAT od nabycia motocykla i paliwa do niego (I FSK 1295/12). Sąd kasacyjny uznał, że minister finansów będzie musiał przeanalizować prawo unijne i jeszcze raz wydać interpretację.

Jednoślad w działalności

We wrześniu 2011 r. podatnik wystąpił o wydanie interpretacji dotyczącej VAT. We wniosku wyjaśnił, że zamierza kupić motocykl na potrzeby swojej firmy. Pojazd ten ma służyć do przemieszczania się w zakresie codziennych czynności związanych z prowadzoną działalnością. Będzie służył m.in. do przewozu poczty, przejazdów do instytucji i organów. Do jednośladu będzie kupował też paliwo z podaniem numeru rejestracyjnego tego pojazdu.
Przedsiębiorca zapytał, czy w obowiązującym stanie prawnym istnieje możliwość pełnego odliczenia VAT od zakupu motocykla i paliwa do jego napędu? Dodatkowo, czy tak samo będzie po 31 grudnia 2012 r.
Sam uważał, że tak. Jedynym kryterium decydującym o pełnym prawie do odliczenia jest to, czy nabycie jednośladu ma związek z działalnością prowadzoną przez podatnika. Wskazał, że przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęcia samochodu osobowego czy pojazdu samochodowego, do których odnosi się ograniczenie w odliczeniu VAT. W ustawie – Prawo o ruchu drogowym występują zaś różne definicje pojęć „samochód osobowy", „inny samochód" i „motocykl". Motocykl nie jest samochodem osobowym ani też innym samochodem. A to oznacza, że ograniczenie w prawie do odliczenia VAT dotyczące samochodów osobowych i pojazdów samochodowych nie obejmuje motocykli. Podatnik wskazał co prawda, że od 1 stycznia 2013 r. będą obowiązywać nowe zasady odliczania VAT, ale w zakresie motocykli nic się nie zmieni.
OPINIA dla „rz"
Andrzej Nikończyk - doradca podatkowy, partner w kancelarii KNDP Kolibski, Nikończyk, Dec & Partnerzy
Nie ulega wątpliwości, iż decyzja Unii Europejskiej z 2010 r. dotycząca derogacji obejmuje tylko pojazdy inne niż osobowe, o ładowności ponad 500 kg i dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Zatem derogacja na pewno nie obejmuje motocykli, których ładowność jest mniejsza niż 500 kg, co sąd słusznie zauważył w orzeczeniu poddanym kontroli NSA. Tym samym odliczenie VAT od pojazdu o ładowności mniejszej niż 500 kg jest niedopuszczalne wyłącznie, jeśli jest to samochód osobowy. Zgodzić się należy z sądem, również w tym zakresie, że motocykl jednak samochodem osobowym nie jest, nawet jeśli jest pojazdem samochodowym. Co ciekawe, polskie przepisy w ogóle nie odwołują się do ładowności, o której mowa w decyzji UE.
Fiskus nie zgodził się na pełne prawo do odliczenia VAT. Podkreślił, że zgodnie z prawem o ruchu drogowym motocykle to pojazdy samochodowe. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy uchylił interpretację. Stanowisko to zaakceptował NSA. Jak podkreśliła sędzia NSA Małgorzata Niezgódka-Medek, w spornej sprawie pojawia się wątpliwość, czy ograniczenie odli- czenia VAT od motocykli nie narusza prawa unijnego, zwłaszcza zasady stałości.

Zakres zgody

W interpretacji MF nie wziął w ogóle pod uwagę regulacji UE, zwłaszcza decyzji Komisji Europejskiej z 2010 r., która pozwoliła Polsce na ograniczenia w odliczaniu VAT. Z tej decyzji wynika, że ma ono zastosowanie wyłącznie do pojazdów silnikowych innych niż pojazdy osobowe o dopuszczalnej ładowności powyżej 500 kg i masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. Tymczasem motocykl ma ładowność nieprzekraczającą 500 kg. Te wątpliwości musi wyjaśnić sam fiskus. Wyrok jest prawomocny.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA