fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Czeska konkurencja na polskich torach

Fotorzepa, Bartosz Jankowski BJ Bartosz Jankowski
AWT Group zrealizował swój pierwszy kurs na polskich torach pod swoją marką. PKP Cargo rośnie kolejna konkurencja.
Pierwszy pociąg czeskiego przewoźnika w swoją pierwszą podróż po Polsce wyruszył 24 maja. Na zlecenie spółki Dalkia przewiózł węgiel z Toszek na bocznicę kolejową w Ostrawie.
Późnym wieczorem, w piątek 24 maja, został wysłany z głównego dworca kolejowego w Ostrawie. Po przekroczeniu granicy w Chałupkach, pociąg dotarł do Toszka. Tam, w sobotę, w miejscowym składzie węgla wagony były załadowywane surowcem, przeznaczonym do testu spalania, który odbył się w poniedziałek, 27 maja. Po przeprowadzeniu testu pociąg wyruszył z powrotem do Czech w miejsce przeznaczenia, czyli na bocznicę kolejową w Ostrawie-Trzebowicach, położoną na terenie spółki Dalkia, długoletniego klienta AWT.  - Cały proces transportu odbył się naprawdę gładko. Wszystko zajęło nam w sumie 24 godziny, włącznie z procesem załadowywania. Udało nam się zrealizować przewóz w doskonałym czasie i jestem pewny, że ten rodzaj transportu stanie się dla nas wkrótce czymś powszednim - powiedziała Jana Vládková, Dyrektor Sprzedaży ds. Transportu Kolejowego w Grupie AWT.
Czeska AWT jest największą prywatna firmą transportowo logistyczną w Europie.  Przewozy realizuje również na terenie Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii i Węgrzech. Tabor przewoźnika to 160 lokomotyw i  5,5 tys. wagonów. Spółka zatrudnia około 2 tys. osób a jej roczny  przychód  wynosi ok. 400 mln euro.
W ciągu kilku miesięcy może stać się poważną konkurencja dla PKP Cargo,  największego polskiego przewoźnika towarowego, który jeszcze w tym roku ma zostać sprywatyzowany.  – Posiadamy certyfikat na wykonywanie przewozów kolejowych  na terenie Czech i je realizujemy – mówi Mariusz Przybylski, rzecznik PKP  Cargo. -  Każdej konkurencji się przyglądamy i żadnej nie lekceważymy – dodaje Przybylski.
W tym roku AWT zdecydowała się zawalczyć o polski rynek  przewozów kolejowych, który jest  około trzech razy większy od czeskiego. Zgodnie z oficjalnymi statystykami w 2011 r. po polskich torach przewieziono 224 milionów ton materiałów, podczas gdy w Czechach było to nieco ponad 80 milionów ton. Po przeliczeniu na miarę pracy przewozowej polski rynek osiągnął wielkość 51 miliardów tonokilometrów, w porównaniu z 14 miliardami tonokilometrów w Czechach.
- W połączeniu ze spółką AWT Rail PL otwiera się przed nami możliwość prowadzenia działalności na rynku, który swoim rozmiarem i potencjałem zdecydowanie przewyższa obszar, na którym działaliśmy dotychczas. Chcemy oferować tutaj usługi zakładom przemysłowym, które działają w przemyśle energetycznym, stalowym, chemicznym i motoryzacyjnym. Wierzymy, że uda nam się wykorzystać nasze doświadczenie, przede wszystkim w zakresie przewozów transgranicznych, - dodała Jana Vládková.
AWT będzie korzystał z lokomotyw elektrycznych i spalinowych, prowadzonych na razie wyłącznie przez polskich maszynistów.
Źródło: ekonomia.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA