Jest coraz drożej, ale klienci zamawiają

Średnio cena zamówienia z restauracji, wraz z dostawą, wzrosła o 17 proc., do 74,8 zł. Rynek rośnie, a to właśnie transakcje składane internetowo są jego najdynamiczniejszą częścią

Publikacja: 25.08.2023 09:00

Nawet kilkunastoprocentowe podwyżki ceny lunchu powodują drastyczny spadek w częstotliwości zamawian

Nawet kilkunastoprocentowe podwyżki ceny lunchu powodują drastyczny spadek w częstotliwości zamawiania.

Foto: AdobeStock

Rynek gastronomiczny zamknął 2022 r. wartością 30,3 mld zł. W tym roku ma urosnąć o 12 proc., do niemal 34 mld zł – wynika z raportu firmy Stava zajmującej się obsługą dostaw. W 2022 r. wartość rynku urosła jednak o 17 proc. co pokazuje, że teraz kryzys dosięga po raz kolejny branżę wyjątkowo mocno poszkodowaną przez pandemię.

Dostawy online są już warte ponad 4 mld zł i rosną szybciej niż reszta rynku. Prognoza mówi o niemal 14 proc. na 2023 r. Ogółem zamówienia w tym roku mają być już warte niemal 10 mld zł, choć w ubiegłym wartość rynku spadła minimalnie do 8,8 mld zł. – Spodziewaliśmy się, że 2022 r. przyniesie znaczącą korektę na rynku i jego skurczenie pod względem wartości o ponad miliard złotych. Przewidywaliśmy, że delikatne odbicie nastąpi dopiero w 2023 r. Rozwój rynku w 2022 r. jednak zrewidował szacunki – mówi Paweł Aksamit, prezes Stavy. – W perspektywie pięcioletniej spodziewamy się pokonania poziomu 12,5 mld zł. Korekta naszych szacunków jest spowodowana przede wszystkim dynamicznie rosnącą średnią wartością zamówienia – dodaje. Jak mówi, w ciągu ostatnich lat odsetek Polaków, którzy regularnie zamawiają jedzenie z dowozem, znacząco wzrósł.

Nie da się jednak nie zauważyć że kryzys wpływa na sektor. Polacy w badaniach, mówiąc o oszczędzaniu i redukowaniu wydatków konsumpcyjnych, w pierwszym rzędzie wspominają sektor gastronomiczny oraz kulturę i ogółem spędzanie czasu poza domem. Zmieniają się także zasady, jeśli chodzi o zamówienia firmowe.

– Jeśli chodzi o codzienne zamawiane do pracy posiłki, obserwujemy bardzo dużą wrażliwość cenową konsumentów. Nawet kilkunastoprocentowe podwyżki ceny lunchu powodują drastyczny spadek w częstotliwości zamawiania – mówi Łukasz Pawlik, współzałożyciel i prezes Lunching, platformy do zamawiania posiłków dla pracowników. – Pracodawcy wiedzą, że wzrost ceny produktów spożywczych jest wyższy nawet od inflacji. Chcąc, aby pracownicy mogli zjeść posiłek w pracy, częściej decydują się na podniesienie wartości dofinansowania – dodaje. Pracodawcy korzystający z Lunching podnieśli dofinansowanie średnio o 24 proc. w ciągu ostatnich 12 miesięcy. – Średni koszt posiłku na naszej platformie wzrósł mniej niż ceny żywności, w ciągu roku średnio w segmencie przemysłowym z 13,5 zł do 15 zł, w segmencie biurowym z 21,5 zł do 25 zł, podczas gdy żywność drożeje ponad 20 proc. – mówi Pawlik.

Zmiany widać także w restauracjach, ceny rosną nie tylko z powodu drożejącej żywności, ale również energii, gazu czy płacy minimalnej. Mimo to ogólna liczba lokali nie spada i przekracza 90 tys. Choć wiele restauracji jest likwidowanych, to powstają nowe.

– Cały czas deklarowaliśmy, że będziemy szukać okazji na rynku do przejęcia bardzo dobrych lokalizacji na lokale gastronomiczne. Mamy pięć dobrze funkcjonujących konceptów gastronomicznych, więc mamy wiele możliwości dostosowania konceptu do dostępnej lokalizacji – mówi Paweł Kowalewski, prezes Mex Polska.

Rynek gastronomiczny zamknął 2022 r. wartością 30,3 mld zł. W tym roku ma urosnąć o 12 proc., do niemal 34 mld zł – wynika z raportu firmy Stava zajmującej się obsługą dostaw. W 2022 r. wartość rynku urosła jednak o 17 proc. co pokazuje, że teraz kryzys dosięga po raz kolejny branżę wyjątkowo mocno poszkodowaną przez pandemię.

Dostawy online są już warte ponad 4 mld zł i rosną szybciej niż reszta rynku. Prognoza mówi o niemal 14 proc. na 2023 r. Ogółem zamówienia w tym roku mają być już warte niemal 10 mld zł, choć w ubiegłym wartość rynku spadła minimalnie do 8,8 mld zł. – Spodziewaliśmy się, że 2022 r. przyniesie znaczącą korektę na rynku i jego skurczenie pod względem wartości o ponad miliard złotych. Przewidywaliśmy, że delikatne odbicie nastąpi dopiero w 2023 r. Rozwój rynku w 2022 r. jednak zrewidował szacunki – mówi Paweł Aksamit, prezes Stavy. – W perspektywie pięcioletniej spodziewamy się pokonania poziomu 12,5 mld zł. Korekta naszych szacunków jest spowodowana przede wszystkim dynamicznie rosnącą średnią wartością zamówienia – dodaje. Jak mówi, w ciągu ostatnich lat odsetek Polaków, którzy regularnie zamawiają jedzenie z dowozem, znacząco wzrósł.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Analizy Rzeczpospolitej
Chińskie platformy zakupowe mocną konkurencją
Analizy Rzeczpospolitej
Polacy wydają ostrożnie, ale wraca optymizm
Analizy Rzeczpospolitej
Dojrzałość rynku handlu internetowego nie uwalnia go jeszcze od długów
Analizy Rzeczpospolitej
Klienci chcą sami odbierać paczki, maszyny szybko podbijają rynek
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Materiał partnera
Zróżnicowane płatności wspierają e-handel