Branża e-commerce spowolnienie w handlu odczuwa znacznie mniej

Tylko co trzeci kupujący online z powodu rosnących cen zmienił swoje zachowania zakupowe. W efekcie sklepy internetowe mniej od stacjonarnych trapi kryzys.

Publikacja: 17.03.2023 10:00

Branża e-commerce spowolnienie w handlu odczuwa znacznie mniej

Foto: Adobe Stock

Z badania OpinionWay wynika, że 92 proc. konsumentów odczuwa wpływ inflacji, a 62 proc. zdecydowanie. Mimo to 64 proc. nie zmieniło swoich zachowań zakupowych online. Tymczasem w przypadku sklepów stacjonarnych o takiej zmianie mówi nawet 80 proc. badanych. Zmiany w przypadku nawet podstawowych produktów mogą być jeszcze większe.

Mocny kanał sprzedaży

– Niektóre zmiany w 2023 r. mogą wpłynąć na opóźnienie procesu obniżki cen. Są to m.in. wzrost płacy minimalnej czy powrót do wyższych stawek VAT na gaz, paliwa i energię elektryczną – mówi Justyna Rybacka, doktor ekonomii i finansów z Wyższej Szkoły Bankowej w Gdyni. – Nie bez znaczenia będą rosnące ceny najmu spowodowane wyższymi stopami procentowymi czy wyższe ceny produktów z importu, np. warzyw z Europy czy półproduktów z Chin – dodaje.

W efekcie zmiany zachowań zakupowych będą postępowały. Widać już spadki sprzedaży nawet podstawowych produktów spożywczych, nie mówiąc o innych, jak choćby sprzęt elektroniczny. – 2022 r. był trudny dla polskich konsumentów, głównie ze względu na kilkukrotny wzrost kosztów utrzymania. Ceny mieszkań, kredytów, nośników energii czy żywności poszły w górę w zawrotnym tempie. Z drugiej strony mieliśmy do czynienia ze zniesieniem wszelkich obostrzeń covidowych – mówi Piotr Sztabiński, zastępca dyrektora zarządzającego z OpinionWay Polska. – Zdawać by się mogło, że wszystkie te czynniki będą działać na niekorzyść kanału online. Tak się jednak nie stało: e-commerce wzmacnia swoją pozycję wśród Polaków jako kanał sprzedaży – dodaje.

Zmiany zachowań to głównie planowanie, poszukiwanie okazji czy zwracanie uwagi, aby dostawa była bez dodatkowych opłat, podobnie zwrot w razie konieczności.

– Zdajemy się nie dostrzegać realnych różnic w naszych zachowaniach zakupowych albo cechuje nas – nie pierwszy raz w kontekście inflacji – wyjątkowo pozytywne nastawienie – mówi Nicolas Curtelin, dyrektor zarządzający OpinionWay Polska. – Tylko nieco ponad co trzeci spontanicznie przyznaje się do zmiany podejścia do swoich wydatków – uzupełnia.

Najczęściej kupowane przez internet kategorie to produkty chemiczne i kosmetyki oraz ubrania. – Każde spowolnienie gospodarcze wpływa zarówno na sprzedaż offline, jak i online – mówi Joanna Mróz, kierownik ds. projektów e-commerce Miraculum. – Inflacja, która częściowo odpowiada za spowolnienie, osłabia siłę nabywczą konsumentów. Ceny produktów i usług gwałtownie wzrosły, co wywiera presję na budżety gospodarstw domowych, które ograniczają swoje wydatki w okresach niepewności – tłumaczy. Jak dodaje, ma to przełożenie na wolniejszy wzrost sprzedaży. – Na pewno mniej ucierpią sklepy online niż stacjonarne z uwagi na mniejsze koszty stałe związane z utrzymaniem infrastruktury. Dodatkowo sprzedaż online ma dużo więcej możliwości na dotarcie do konsumentów oraz większą elastyczność w proponowaniu promocji i rabatów – mówi.

Styl i strategia

Z badania wynika, że przeciętny konsument kupował produkty w 6 z 23 monitorowanych kategorii. Oznacza to wzrost rok do roku, bo w 2021 było to średnio 5,4 kategorii. Obecnie do najpowszechniej kupowanych produktów w internecie należą produkty drogeryjne, odzież, hobby i rozrywka – trafiają do koszyków ponad połowy robiących zakupy online.

E-commerce pokazał już w czasie pandemii, że potrafi się szybko dostosować do otaczających nas zmian. Sytuacja nie zmieni się w najbliższych latach, sprzedaż online będzie rosła kosztem offline’u. – Widzimy jednak kategorie, które ze względu na sytuację makroekonomiczną notują spadki sprzedaży w kanale internetowym – mówi Bartosz Berliński, członek zarządu Arena.pl.

W porównaniu z rokiem 2021 szczególnie zyskują takie produkty jak chemia i środki czystości, karma i produkty dla zwierząt, produkty szkolne oraz żywność pakowana (eGrocery). Tymczasem liczba Polaków zainteresowanych kosmetykami kolorowymi oraz produktami dla dzieci i niemowląt zmniejsza się stopniowo z roku na rok. W efekcie także autorzy badania zauważają, że aktywne poszukiwanie promocji jest wśród polskich konsumentów w internecie nie tylko antyinflacyjną strategią, ale i stylem zakupowym. Osoby źle oceniające swoją sytuację materialną lub też w dużym stopniu odczuwające skutki inflacji, nie wymieniają promocji i okazji istotnie częściej niż reszta. Poza tym, ci którzy polują na promocje, de facto kupują online więcej niż ogół i mają szerszy koszyk kupowanych kategorii produktowych. Są też bardziej entuzjastycznie nastawieni do e-zakupów – prawie połowa z nich robi zakupy online częściej i kupuje więcej niż rok wcześniej.

Mimo to sektor odczuwa zmiany. Sprzedaż za pośrednictwem platformy Zalando w 2022 r. wyniosła 14,8 mld euro, co oznacza wzrost o 3,2 proc. w ujęciu rocznym. Przychody grupy spadły 0,1 proc., do 10,3 mld euro. Rok wcześniej firma wykazywała dynamikę w okolicach 30 proc., zatem zmiana jest duża. Spadł też zysk, choć firma spodziewa się w 2023 r. wzrostu sprzedaży na platformie między 1 a 7 proc., to sytuacja jest niełatwa.

– Wyzwania roku 2022 wymagały od nas skupienia się na rentownym wzroście, działaliśmy szybko i zdecydowanie, wprowadzając środki poprawiające marże, jak minimalne wartości zamówień – mówi dyrektor finansowa Sandra Dembeck.

Z badania OpinionWay wynika, że 92 proc. konsumentów odczuwa wpływ inflacji, a 62 proc. zdecydowanie. Mimo to 64 proc. nie zmieniło swoich zachowań zakupowych online. Tymczasem w przypadku sklepów stacjonarnych o takiej zmianie mówi nawet 80 proc. badanych. Zmiany w przypadku nawet podstawowych produktów mogą być jeszcze większe.

Mocny kanał sprzedaży

Pozostało 94% artykułu
Materiał partnera
Może nie trzeba będzie zapłacić?
Materiał partnera
Siła kompleksowego wsparcia pracowników
Analizy Rzeczpospolitej
Cyfrowa rewolucja w procesach kadrowych
Analizy Rzeczpospolitej
Coraz więcej technologii i strategii
Materiał partnera
Kompleksowe podejście kluczem do sukcesu