Hakerzy atakują, ale są na nich sposoby

Zakupy przez internet dają cyberprzestępcom wiele możliwości. Ale można się przed nimi skutecznie bronić.

Publikacja: 25.11.2022 10:00

W I połowie 2022 r. liczba cyberataków na świecie zwiększyła się rok do roku o niemal połowę.

W I połowie 2022 r. liczba cyberataków na świecie zwiększyła się rok do roku o niemal połowę.

Foto: AdobeStock

Aż o 182 proc. wzrosła w 2021 r. liczba cyberataków w stosunku do roku poprzedniego – wynika z danych CERT. Najczęstszym typem był phishing, stanowiący aż 76,6 proc. wszystkich incydentów. To wzrost o 196 proc. w porównaniu z 2020 r. Najczęściej atakowane branże to: media, handel oraz poczta i usługi kurierskie.

Na podsumowanie całego 2022 r. jeszcze za wcześnie, ale dane z ostatnich kwartałów już pokazują, że aktywność hakerów nie słabnie. Wręcz przeciwnie. Check Point Research szacuje, że w pierwszej połowie 2022 r. nastąpił 42-proc. wzrost cyberataków w skali globalnej.

Końcówka roku to dla hakerów czas wzmożonej aktywności, co ma związek z nasilonymi zakupami w okresie przedświątecznym. Jak można się obronić?

– Żeby uniknąć wypływu danych czy napadów hakerów, trzeba korzystać z rozwiązań, które zapewniają bezpieczeństwo. Lepiej działać w sklepie na platformie, która pilnuje danych i serwerów, a nie zakładać sklep internetowy bez żadnego wsparcia i doświadczenia – podkreśla Krzysztof Bartnik, prezes firmy Imker. Dodaje, że kluczowej jest edukowanie – zarówno siebie, swoich pracowników, jak i swoich klientów. Oprócz tego warto pilnować podstaw: korzystać z menedżera haseł, zwracać uwagę na szyfrowanie połączeń oraz kupować certyfikaty SSL.

Realizując zakupy w sieci, warto zwrócić uwagę na fakt posiadania przez sprzedawcę opinii i rozpoznawalnych certyfikatów jakości (np. SuperFair.Shop czy Trusted Shop). Nie bez znaczenia jest też kwestia płatności. – Każdy kupujący powinien otrzymać jasną informację, które z nich sklep oferuje. Im popularniejsze, bardziej rozpoznawalne i uznane na rynku, tym większa pewność, że sprzedawca prowadzi biznes rozsądnie i dba o to, żeby żadne dane konsumentów nie dostały się w niepowołane ręce – podkreśla Piotr Sikora, dyrektor ds. technologii w IdoSell. Dodaje, że ogromną plagą dzisiejszych czasów stał się wspomniany już phishing.

– Celem atakujących są zazwyczaj dane logowania do systemu bankowego, konta klienta lub panelu administracyjnego sklepu. Jedna z popularniejszych metod to fikcyjne wiadomości z treścią, która mogłyby dotyczyć działalności ich biznesu, np. zwrot reklamacyjny – mówi Sikora. Po otwarciu takiego maila, najczęściej z załącznikami, hakerzy infekują urządzenie (telefon, komputer, przeglądarkę), kradnąc login i hasło. Mogą przejąć zarządzanie płatnościami, kluczowe dane, a nawet cały panel administracyjny. Tu wszystko niestety zależy od czynnika ludzkiego. – Dlatego merchanci powinni być szczególnie wyczuleni na maile o podejrzanych adresach czy tematach – podsumowuje Sikora.

Aż o 182 proc. wzrosła w 2021 r. liczba cyberataków w stosunku do roku poprzedniego – wynika z danych CERT. Najczęstszym typem był phishing, stanowiący aż 76,6 proc. wszystkich incydentów. To wzrost o 196 proc. w porównaniu z 2020 r. Najczęściej atakowane branże to: media, handel oraz poczta i usługi kurierskie.

Na podsumowanie całego 2022 r. jeszcze za wcześnie, ale dane z ostatnich kwartałów już pokazują, że aktywność hakerów nie słabnie. Wręcz przeciwnie. Check Point Research szacuje, że w pierwszej połowie 2022 r. nastąpił 42-proc. wzrost cyberataków w skali globalnej.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Analizy Rzeczpospolitej
Chińskie platformy zakupowe mocną konkurencją
Analizy Rzeczpospolitej
Polacy wydają ostrożnie, ale wraca optymizm
Analizy Rzeczpospolitej
Dojrzałość rynku handlu internetowego nie uwalnia go jeszcze od długów
Analizy Rzeczpospolitej
Klienci chcą sami odbierać paczki, maszyny szybko podbijają rynek
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Materiał partnera
Zróżnicowane płatności wspierają e-handel