Prywatna służba zdrowia zyska na reformie

Rynek prywatnej ochrony zdrowia znacznie wzrośnie, ale będzie dostępny dla bardziej zamożnych obywateli – mówi dr Jerzy Gryglewicz, lekarz i ekspert Instytutu Ochrony Zdrowia Uczelni Łazarskiego.

Publikacja: 27.12.2016 20:30

Prywatna służba zdrowia zyska na reformie

Foto: Rzeczpospolita, Tomasz Jodłowski TJ Tomasz Jodłowski

Rz: Reforma Radziwiłła to ogromna rewolucja nie tylko dla publicznej służby zdrowia, ale i prywatnej. Jak daleko idą te zmiany?

Dr Jerzy Gryglewicz: Minister zdrowia w lipcu roku przedstawił dokument pod nazwą Narodowa Służba Zdrowia, w której przedstawił pięć priorytetów, które dotyczą kierunków we wdrażaniu strategicznych zmian. Najważniejszy z nich jest pierwszy, czyli „Budowa sprawnego systemu zarządzania powszechnie dostępnej służby zdrowia", przewidujący likwidację Narodowego Funduszu Zdrowia oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne i jednoczesne finansowanie świadczeń bezpośrednio z budżetu za pośrednictwem struktur podległych ministrowi zdrowia i wojewodom. Ustawa regulująca wprowadzenie tych zmian miała zostać podpisana przez prezydenta w grudniu 2016 r., ale na razie nie zostały nawet przedstawione założenia do jej projektu. Dodatkowo rząd podjął decyzję, że odstępuje od projektu wprowadzenia jednolitego podatku zawierającego obecną składkę pobieraną na ubezpieczenie zdrowotne. Oznacza to, że coraz bardziej prawdopodobne jest przesunięcie terminu wejścia w życie planowanych zmian.

99zł za rok.
Bądź na bieżąco! Czytaj ile chcesz!

Kto zostanie nowym prezydentem? Kto zostanie nowym papieżem? Co się dzieje w USA? Nie przegap najważniejszych wydarzeń z kraju i ze świata!
Materiał Partnera
Cyfrowy napęd ludzkiej mocy
Analizy Rzeczpospolitej
HR staje na czele transformacji technologicznej w firmach
Materiał Partnera
Zrównoważony rozwój i odpowiedzialność społeczna – jak te obszary wpływają na HR?
Analizy Rzeczpospolitej
Nad Wisłą przybywa innowacji HR Tech
Analizy Rzeczpospolitej
Wiarygodność firm z sektora handlu wymaga sprawdzenia
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku