Najczęstsze skargi kierowane do rzecznika praw pacjenta

Brak poszanowania intymności, dostępu do informacji, ale też leków łagodzących ból – to najczęstsze skargi kierowane do rzecznika praw pacjenta.

Publikacja: 01.08.2019 08:02

Najczęstsze skargi kierowane do rzecznika praw pacjenta

Foto: Fotorzepa, Danuta Matłoch

Odmowa silnych środków przeciwbólowych pacjentowi z rakiem i przerzutami do kości, niepodanie znieczulenia rodzącej czy przetrzymywanie pacjenta ze schizofrenią w pasach bezpieczeństwa, bez zapewnienia mu przewidzianego w ustawie uwolnienia co cztery godziny. Lektura przypadków naruszenia praw pacjenta, zgłaszanych do rzecznika praw pacjenta (RPP), przyprawia o trwogę.

Czytaj także:

Jakie prawa ma pacjent w szpitalu

Prawa pacjenta do świadczeń zdrowotnych, dokumentacji medycznej, informacji i wyrażenia zgody na udzielenie świadczenia zdrowotnego oraz poszanowania intymności i godności nie są przestrzegane w należytym stopniu – przyznaje RPP Bartłomiej Chmielowiec, do którego rocznie spływa 60 tys. zgłoszeń pacjentów i ich bliskich, z czego ok. 10 proc. jest wyjaśnianych.

W 2017 r. RPP przeprowadził 1383 postępowania wyjaśniające, a w 2018 r. – 1517, zarówno nowych, jak i z lat poprzednich. W postępowaniu wyjaśniającym rzecznik może – nawet bez uprzedzenia – zbadać każdą sprawę na miejscu. W 2017 r. skorzystał z tego prawa 38 razy, a w 2018 r. – 11 razy.

W 2018 r. naruszenie praw pacjenta stwierdzono w 64 proc. przypadków, a w 2017 r. – w 61 proc. Najwięcej na Mazowszu (25 proc.) oraz na Śląsku (13 proc.), najmniej – po 2 proc. – w województwach: lubelskim, opolskim, podlaskim oraz świętokrzyskim. O 7 pkt proc. wzrosła liczba zakończonych postępowań dotyczących pacjentów w wieku 18–60 lat. Według RPP może to wynikać z większej świadomości praw pacjenta zarówno wśród chorych, jak i udzielających świadczeń zdrowotnych. Zmalała liczba skarg pacjentów po 60. roku życia, co, według RPP, wiąże się m.in. z refundacją leków dla seniorów 75+ czy większą dostępnością usług opiekuńczych w programie „Opieka 75+".

98 proc. skarg dotyczyło leczenia w ramach NFZ. 61 proc. dotyczyło lecznictwa szpitalnego, z czego co piąte – szpitalnych oddziałów ratunkowych (SOR), 17 proc. psychiatrycznego, a 16 proc. ginekologii i położnictwa. Pacjenci mieli uwagi do diagnozy i terapii, skarżyli się, że świadczenia nie są udzielane z należytą starannością, a dokumentacja medyczna wydawana za późno lub z błędem. Co piąta pacjentka miał uwagi do porady ginekologa. W 2018 r. o 4 proc. wzrosła liczba skarg na podstawową opiekę zdrowotną. Najczęściej wnosili je pacjenci, którzy nie mogli dostać się do lekarza.

Wiele skarg dotyczy prawa do poszanowania intymności. W jednej ze spraw rozpatrywanych przez RPP zespół ratownictwa medycznego przeprowadził wywiad dotyczący leczenia psychiatrycznego w obecności innych osób. Rzecznik uznał, że naruszył w ten sposób prawa pacjenta do tajemnicy informacji z nim związanych.

Odmowa silnych środków przeciwbólowych pacjentowi z rakiem i przerzutami do kości, niepodanie znieczulenia rodzącej czy przetrzymywanie pacjenta ze schizofrenią w pasach bezpieczeństwa, bez zapewnienia mu przewidzianego w ustawie uwolnienia co cztery godziny. Lektura przypadków naruszenia praw pacjenta, zgłaszanych do rzecznika praw pacjenta (RPP), przyprawia o trwogę.

Czytaj także:

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Edukacja i wychowanie
Afera w Collegium Humanum. Wykładowca: w Polsce nie ma drugiej takiej „drukarni”
Edukacja i wychowanie
Rozporządzenie o likwidacji zadań domowych niezgodne z Konstytucją?
Praca, Emerytury i renty
Są nowe tablice GUS o długości trwania życia. Emerytury będą niższe