Pomimo obowiązujących w Polsce od kilku lat standardów opieki okołoporodowej, poprawy dostępu do znieczulenia przy porodzie oraz wprowadzaniu kolejnych standardów postępowania medycznego w okołoporodowej opiece położniczo-ginekologicznej, pacjentki nadal napotykają różnego rodzaju problemy.
Zdaniem Krystyny Barbary Kozłowskiej Rzecznika Praw Pacjenta przepisy to nie wszystko, bardzo ważne są także prawidłowa ich realizacja oraz właściwe relacje i komunikacja pomiędzy pacjentkami a lekarzami, pielęgniarkami i położnymi. Z tego powodu w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta zostało zorganizowane spotkanie Rzecznika z przedstawicielami organizacji pozarządowych i społecznych działających na rzecz kobiet w okresie ciąży, porodu i połogu oraz szeroko pojętej poprawy sytuacji kobiet rodzących.
W spotkaniu udział wzięli także: Ewa Janiuk Wiceprezes Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, Grzegorz Wrona Naczelny Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej Naczelnej Izby Lekarskiej oraz Wojciech Zawalski Dyrektor Wydziału Departamentu Świadczeń Opieki Zdrowotnej NFZ.
Celem spotkania była wymiana informacji o zidentyfikowanych problemach dotyczących opieki okołoporodowej, a także rozmowa o możliwościach wspólnego ich rozwiązania oraz o propozycjach działań Rzecznika Praw Pacjenta w tym zakresie.
Uczestnicy spotkania byli zgodni, że polskie przepisy wprowadzające standardy postępowania medycznego przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych z zakresu opieki okołoporodowej są dobre i bardzo potrzebne. Mamy poczucie że bardzo wiele się zmieniło przez ostatnie kilkanaście lat. Jesteśmy w czołówce krajów europejskich jeśli chodzi o prawodawstwo w tym zakresie, standardy – podkreśliła Joanna Pietrusiewicz, Prezeska Fundacji Rodzić po Ludzku.