Zdrowie

8 sygnałów, że może brakować witaminy D

Dzisiejszy styl życia sprawia, że właściwie wszyscy zagrożeni jesteśmy niedoborem witaminy D – według szacunków problem dotyczy ok. ponad 90 proc. Polaków. O zaskakujących objawach, które mogą sygnalizować niedobór witaminy D, czytamy w onet.pl.

Deficyt witaminy D negatywnie odbija się na całym organizmie – przyczynia się do wzrostu ryzyka cukrzycy typu 2, nadciśnienia, osteoporozy, depresji, a nawet nowotworów, w tym m.in. raka piersi, jelita grubego, prostaty, informuje onet.pl.

W Polsce niedobory witaminy D obserwuje się szczególnie u dzieci i osób starszych. Wiadomo też, że w grupie wysokiego ryzyka są ludzie otyli (witamina D gromadzi się w tkance tłuszczowej, ale organizm nie może jej wykorzystać), o ciemnej karnacji i pracujący na nocną zmianę.

Głównym źródłem witaminy D jest światło słoneczne – ok. 80 proc. tego związku powstaje w skórze pod wpływem słońca. Objawy niedoboru witaminy D są niespecyficzne, jeśli jednak obserwujemy u siebie poniższe symptomy, prawdopodobieństwo jest spore.

1. Częste infekcje

Niedobór witaminy D osłabia układ odpornościowy, zwiększając ryzyko nie tylko przeziębień, grypy czy infekcji górnych dróg oddechowych, ale również zakażeń i chorób autoagresywnych (organizm atakuje własne zdrowe komórki), jak np. łuszczyca.

Czytaj też: Przeziębienie? Leki raczej nie pomogą, a mogą zaszkodzić

2. Zaburzenia nastroju

Niedobór witaminy D ma niekorzystny wpływ również na działanie układu nerwowego, prowadząc m.in. do pogorszenia samopoczucia, zachowań impulsywnych, agresji. Naukowcy twierdzą też, że niedostateczna ilość tego związku zwiększa ryzyko depresji. Badania wykazały, że witamina D wpływa na poziom serotoniny – neuroprzekaźnika, który reguluje emocje; często nazywa się ją hormonem szczęścia.

3. Problemy ze snem

Niedobór witaminy D wpływa na układ nerwowy, prowadząc do zaburzeń snu, w tym większego zapotrzebowania na sen, także problemów z koncentracją, bólów głowy. Dolegliwości te mogą być konsekwencją obniżenia przyswajalności wapnia, związanego właśnie z niedoborem witaminy D (jedną z jej ważniejszych funkcji jest regulowanie przyswajania i zużycia wapnia w organizmie).

4. Uczucie ciągłego zmęczenia

Znużenie, przedłużające się zmęczenie i brak energii również mogą świadczyć o niedoborach witaminy D. Gdy związku tego jest w organizmie zbyt mało, mogą również pojawić się osłabienie mięśni, większa wrażliwość na ból, w tym uczucie bolesności skóry, kości czy stawów. Uczucie wyczerpania przy braku dostatecznej ilości witaminy D związane jest z zaburzeniem absorpcji wapnia, który odgrywa ważną rolę w procesach energetycznych.

5. Problemy z zębami

Witamina D ma wpływ na rozwój i kondycję zębów. Dzięki niej dochodzi do prawidłowego wykształcenia się szkliwa i odpowiedniego „wbudowania” w zęby wapnia (głównego budulca i zębów i kości). Niedobór witaminy D oznacza słabsze zęby, bardziej podatne na próchnicę i wypadanie.

6. Podatność na złamania

Witamina D zapewnia nie tylko dobrą kondycję zębów, ale również kości. Jej niedobory skutkują m.in. zahamowaniem procesu tworzenia się nowej kości, zwiększoną kruchością i większym ryzykiem złamania. Długotrwały niedobór witaminy D może doprowadzić do krzywicy (u dzieci) i osteopenii (obniżenia gęstości kości), która nieleczona może skończyć się osteoporozą.

7. Nadmierne wypadanie włosów, problemy ze skórą

Witamina D reguluje proces regeneracji skóry – zaburzenie go może skutkować stanami zapalnymi, większą wrażliwością na czynniki zewnętrzne (mróz, wiatr, zanieczyszczenie powietrza), tendencją do powstawania zmarszczek, łamliwymi paznokciami, powolnym gojeniem się ran. Od dawna wiadomo też, że witamina D jest ważna dla kondycji włosów, m.in. pobudza mieszki włosowe do wzrostu. Jej niedobór może być przyczyną nadmiernego wypadania włosów (za normę uważa się utratę ok. 100 włosów dziennie).

8. Problemy ze słuchem

Zdrowotne konsekwencje związane z osłabieniem kości wywołanym niedoborem witaminy D to nie tylko krzywica i osteoporoza – ucierpieć może również zmysł słuchu. Struktura kosteczki ucha wewnętrznego (tzw. ślimaka) staje się porowata, co utrudnia przekazanie impulsów nerwowych do mózgu.

 

 

Kiedy sięgnąć po suplement?

W Polsce lekarze zalecają suplementację witaminą D od października do marca, a niektórzy eksperci nawet do maja (osoby po 60. roku życia powinny przyjmować witaminę D przez cały rok). Warto pamiętać, że związek ten można przedawkować, a to negatywnie odbije sie na stanie zdrowia.

Za bezpieczną dawkę witaminy D uznaje się 800–2000 jednostek na dobę. Wielu ekspertów odradza kupowanie suplementów witaminy D na własną rękę i poza aptekami – jest ona wrażliwa na światło i temperaturę, w związku z czym musi być odpowiednio przechowywana. Optymalnym rozwiązaniem jest witamina D przepisana przez lekarza rodzinneg

Źródło: Onet.pl

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL