Jak zorganizować bezpłatną pomoc prawną w powiecie

Od nowego roku rusza system bezpłatnej pomocy prawnej. Jej punkty mają działać w każdym powiecie. Aby było to możliwe, starostwa muszą wcześniej się do tego przygotować.

Aktualizacja: 11.11.2015 10:47 Publikacja: 11.11.2015 06:30

Foto: 123RF

Państwowego systemu bezpłatnego wsparcia Polaków do tej pory nie było. To pierwsze tego typu przedsięwzięcie. Wprowadza go ustawa z 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej (dalej: ustawa).

Gdzie punkty

Od 1 stycznia 2016 r. mają powstać 1524 punkty nieodpłatnej pomocy prawnej w całej Polsce. Ustawodawca przyjął zasadę, że co najmniej jeden punkt powinien przypadać na każde 25 tys. mieszkańców. Ale są też powiaty, które mają po 30 tys. Dlatego w każdym powiecie powinny być minimum dwa punkty, ale nie więcej niż 35.

Połowę punktów mają obsługiwać organizacje pozarządowe, a drugą część – radcy i adwokaci wyłonieni w porozumieniu z korporacjami zawodowymi.

Ustawodawca, mając na względzie to, że przypadająca na część powiatów liczba punktów nieodpłatnej pomocy prawnej będzie nieparzysta, wprowadził regułę, zgodnie z którą, jeżeli na powiat przypada:

- do trzech punktów nieodpłatnej pomocy prawnej – organizacji pozarządowej powierza się prowadzenie jednego punktu nieodpłatnej pomocy prawnej;

- w pozostałych przypadkach, jeżeli wynik dzielenia liczby punktów przez dwa będzie stanowił liczbę niecałkowitą, będzie się ją zaokrąglać w górę do liczby całkowitej.

Nie będzie też rejonizacji. Mieszkaniec jednego powiatu będzie mógł korzystać ze wsparcia nawet na drugim końcu Polski. Ustawodawcy chodziło o to, aby – przykładowo – osoba, która będzie w sporze ze swoim urzędem gminy, mogła udać się do punktu w innej miejscowości, chcąc mieć pewność, że porada będzie obiektywna. Poza tym, jeśli dojdzie do zdarzenia losowego, wypadku, porady powinno się udzielać tam, gdzie akurat się przebywa.

Pamiętaj!

Informacje o punktach będą widoczne na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości: www.ms.gov.pl. Oprócz tego każdy starosta będzie musiał na swojej stronie ogłaszać, gdzie będzie się udzielać porad, poda też dokładny adres oraz kto, w jakich dniach i godzinach będzie to robił. W każdym punkcie poradę można będzie uzyskać pięć dni w tygodniu przez co najmniej cztery godziny.

Najpierw współpraca z gminami

Organizacją punktów ustawa obciąża powiaty. To one więc mają obowiązek znaleźć odpowiednie lokale oraz nawiązać współpracę z korporacjami zawodowymi oraz ewentualnie z gminami.

Dla starostw jest to zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej, realizowane przez nie w porozumieniu z gminami lub samodzielnie (art. 8 ust. 1 ustawy). Przy czym starostwa mogą samodzielnie podjąć decyzję, czy chcą współpracować z gminami czy nie. Ustawodawca im tego nie narzuca. Jeżeli zdecydują się na to, to do 15 października 2015 r. powinny były zawrzeć z gminami porozumienia.

Ustawa przewiduje, co przede wszystkim powinno znaleźć się w takim porozumieniu. Chodzi więc o: wskazanie gminnych lub powiatowych lokali, w których będą działały punkty bezpłatnej pomocy, harmonogram wskazujący dni i godziny, w których taka pomoc będzie udzielana; zasady współpracy w zakresie zapewnienia warunków lokalowych adwokatom i radcom prawnym udzielającym tej pomocy.

Pamiętaj!

Zdaniem Związku Powiatów Polskich termin 15 października ma charakter czysto instrukcyjny, a nie zawity. Celem porozumienia z gminami jest bowiem udostępnienie powiatowi (na określonych zasadach) lokalu, w którym będą udzielane nieodpłatne porady prawne. Nie ma żadnych przeszkód, by zawrzeć to porozumienie po tej dacie. Pod warunkiem że będzie to miało miejsce przed przekazaniem listy miejsc udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej korporacjom zawodowym oraz wskazaniem tych miejsc w konkursie dla organizacji samorządowych.

Porozumienia z korporacjami

Kolejnym krokiem powinno być zawarcie przez powiaty porozumień z okręgową radą radców prawnych oraz z okręgową radą adwokacką właściwymi dla siedziby władz powiatu. Ma ono określać przede wszystkim:

- liczbę adwokatów i radców prawnych, którzy będą udzielać tej pomocy,

- zobowiązanie korporacji do imiennego wskazania adwokatów i radców oraz ich zastępców,

- zasady wynagradzania prawników,

- zasady wykorzystania urządzeń w punkcie pomocy.

Ustawodawca wyliczył tylko najistotniejsze elementy tego porozumienia. Jest to katalog otwarty, a strony porozumienia mogą go dowolnie rozszerzać, o ile tylko dodatkowe postanowienia nie będą sprzeczne z obowiązującym prawem, pozostałymi postanowieniami oraz będą zgodne z charakterem porozumienia.

Takie porozumienia z korporacjami powiaty mają być zawierane corocznie do 30 listopada. W tym roku był na to czas do 31 października. Następnie do 15 listopada okręgowa rada radców prawnych oraz okręgowa rada adwokacka ma obowiązek przekazać listę z prawnikami.

Pamiętaj!

Pierwszy krok rozpoczynający rozmowy w sprawie zawarcia porozumienia należy do władz powiatu. To powiat na podstawie ustawy powinien ustalić liczbę punktów nieodpłatnej pomocy prawnej na terenie powiatu oraz roczne „zapotrzebowanie" na prawników i przedstawić radzie adwokackiej i radzie izby radców prawnych konkretne dane.

Może być i tak, że powiat i samorządy zawodowe adwokatów i radców prawnych nie podpiszą porozumienia w wyznaczonym terminie. W takim wypadku ustawodawca przewidział rozwiązanie awaryjne. Po bezskutecznym upływie terminu wskazanego w ustawie, starosta ma obowiązek przekazać władzom adwokatury i radców prawnych informację gdzie i kiedy prawnicy mają wykonywać zadania wynikające z tej ustawy. W praktyce może to nastręczać problemów. Powiaty nie będą znały m.in. liczby adwokatów i radców prawnych wykonujących te zawody na terenie powiatu.

A zatem dla sprawnego i prawidłowego wypełnienia zadania w interesie zarówno powiatu, jaki samorządów zawodowych prawników, jest zawarcie porozumienia i uregulowanie w nim kwestii proceduralnych możliwie szczegółowo.

Czas na organizacje pozarządowe

Po roku też starostwa będą wyłaniały organizacje pozarządowe, które poprowadzą połowę punktów na ich terenie. W tym roku mają na to czas do 15 grudnia 2015 r. a na zawarcie już konkretnych umów – do 31 grudnia 2015 r.

W celu wyboru organizacji starosta będzie ogłaszał otwarty konkurs. Ogłoszenie może zamieścić w dzienniku lub tygodniku o zasięgu ogólnopolskim, regionalnym lub lokalnym.

Organizacja pozarządowa, ubiegająca się o powierzenie prowadzenia punktu nieodpłatnej pomocy prawnej, musi spełniać łącznie następujące warunki:

- posiadać co najmniej dwuletnie doświadczenie w wykonywaniu zadań wiążących się z udzielaniem porad prawnych lub informacji prawnych,

- przedstawić zawarte umowy lub promesy ich zawarcia z adwokatem, radcą prawnym, doradcą podatkowym lub osobą, która ukończyła wyższe studia prawnicze i uzyskała tytuł magistra lub zagraniczne studia prawnicze uznane w Rzeczypospolitej Polskiej i posiadają co najmniej trzyletnie doświadczenie w zakresie pomocy prawnej,

- dawać gwarancję należytego wykonania zadania, w szczególności przez złożenie pisemnego zobowiązania zapewniającego poufność udzielanej pomocy prawnej oraz zapewniającego profesjonalne i rzetelne udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej, w szczególności w sytuacji, gdy zachodzi konflikt interesów.

Po ogłoszeniu wyniku konkursu starosta, bez zbędnej zwłoki, będzie zawierał umowy z wyłonionymi organizacjami pozarządowymi. Taka umowa w szczególności wskazuje miejsca i czas udzielania pomocy oraz określa sposób korzystania z lokalu. Wykonywanie umowy przez organizację kontroluje starosta.

Może być i tak, że konkurs nie wyłoni żadnej organizacji. Jest to prawdopodobne w wypadku położonych daleko od miast. Co wtedy?

Wówczas starosta przekażę dziekanom okręgowej rady adwokackiej i rady okręgowej izby radców prawnych informacje w szczególności na temat gminnych lub powiatowych lokali, w których będą usytuowane punkty nieodpłatnej pomocy prawnej oraz harmonogram wskazujący dni i godziny, w których ta pomoc będzie udzielana. Na podstawie tych informacji dziekani wskażą odpowiednio adwokatów lub radców prawnych, wyznaczonych do udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej.

Wymogi lokalowe i praca punktu

Ustawa wymaga, by pomoc była udzielana w lokalach powiatowych lub gminnych. Nie definiuje jednak tego pojęcia. To powoduje, że wiele powiatów ma wątpliwości. Zdaniem części prawników pojęcia te należy interpretować literalnie, a więc tak, że są to lokale stanowiące odpowiednio własność gminy lub powiatu.

W ocenie Związku Powiatów Polskich (ZPP) to zbyt wąska interpretacja. Należy przyjąć, że chodzi o lokale, do których powiat lub gmina mają tytuł prawny nie tylko z prawa rzeczowego (własność), ale i zobowiązań (np. użyczenie). Dzięki temu punkty będą mogły być prowadzone m.in. w lokalach organizacji pozarządowych.

Wystarczy, że powiat lub gmina podpisze z nimi umowy użyczenia. Inne zdanie ma Ministerstwo Sprawiedliwości. (patrz: wypowiedź Grzegorza Kubalskiego). Jego zdaniem użyczenie jest niedopuszczalne.

Ponadto miejsce świadczenia pomocy musi składać się z co najmniej jednego pomieszczenia. Wymagane jest również miejsce przeznaczone dla osób oczekujących na udzielenie nieodpłatnej pomocy prawnej – zapewniające odpowiednie warunki oczekiwania.

Należy pamiętać, że poczekalnia nie musi być odrębnym pomieszczeniem, może to być ogólna poczekalnia dla innych jednostek zlokalizowanych w budynku. Jej lokalizacja powinna być jednak blisko miejsca udzielania pomocy prawnej, żeby nie powodowało to niepotrzebnych komplikacji dotyczących kolejności wejścia czy utrudniała pracę innym pracowników.

Punkt pomocy ma być również dostępny dla osób niepełnosprawnych. Lokal nie musi znajdować się na parterze musi jednak posiadać windę lub podjazd.

Prawodawca w ogólny sposób podchodzi do problemu wyposażenia punktu pomocy. W lokalu powinien być zapewniony dostęp do sieci energetycznej, telekomunikacyjnej, teleinformatycznej.

Co do sieci teleinformatycznej nie są podane w przepisach żadne standardy, które mają być spełnione, dlatego zrealizowanie tego warunku nie będzie trudne.

Przepisy nie regulują też wprost warunków w sprawie sprzętu czy urządzeń, które mają być zapewnione do realizacji zadania. Zdaniem ZPP logicznym podejściem jest zapewnienie przez powiat lub gminę (jeżeli przewidywałoby to zawarte z nią porozumienie) podstawowych mebli, które umożliwią pracę oraz ewentualnie komputera lub tabletu czy też innego urządzenia, które można podłączyć do systemu teleinformatycznego.

Z ustawy wynika, że minimalnym standardem jest jedynie dostęp do bazy aktów prawnych. Baza aktów prawnych powszechnie obowiązujących jest dostępna bezpłatnie w Internecie (http://isap.sejm.gov.pl).

Pamiętaj!

Ustawa przewiduje mechanizmy kontrolne: wszyscy prawnicy będą musieli prowadzić ewidencję porad, których udzielili. Starosta będzie wiedział, którego prawnika beneficjenci wybierają, a którego nie. Ponadto starostowie będą mieli obowiązek przekazywania informacji zbiorczych Ministerstwu Sprawiedliwości. Będą one podlegać analizie. Wyniki te w przyszłości mogą stać się podstawą do zmiany wprowadzonych rozwiązań w celu ich lepszego funkcjonowania.

podstawa prawna: ustawa z 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej (DzU z 2015 r. poz. 1255).

Komentarz

Grzegorz Kubalski, Związek Powiatów Polskich

Przepisy ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej nie są precyzyjne. Powiaty mają problemy z ich interpretacją. Stąd wziął się pomysł na przygotowanie broszury, którą otrzymali nasi członkowie. Okazuje się jednak, że Ministerstwo Sprawiedliwości nie podziela naszej wykładni niektórych przepisów tej ustawy, np. w odniesieniu do godzin i dni otwarcia punktów oraz zawierania przez powiaty z organizacjami pozarządowymi umów użyczenia lokali. Nie zgadzamy się z poglądami ministerstwa i w punktach spornych przygotowujemy obszerną analizę prawną – celem wykazania, że prezentowana przez nas interpretacja jest właściwa.

Jakie zagadnienia

Nieodpłatna pomoc prawna obejmie następujące dziedziny prawa:

- prawo cywilne,

- prawo pracy,

- ubezpieczenie społeczne,

- przygotowania do rozpoczęcia działalności gospodarczej,

- sprawy karne,

- sprawy administracyjne,

- sprawy rodzinne,

- prawo podatkowe z wyłączeniem spraw podatkowych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Pomoc nie będzie natomiast obejmowała spraw z zakresu prawa celnego, dewizowego, handlowego i działalności gospodarczej, z wyjątkiem przygotowywania do jej rozpoczęcia.

Kto skorzysta z bezpłatnych porad

Darmową pomoc prawną (na etapie przedsądowym) otrzymają:

- młodzież do 26. roku życia,

- osoby fizyczne, którym w okresie roku poprzedzającego zostało przyznane świadczenie z pomocy społecznej na podstawie ustawy o pomocy społecznej

- osoby, które ukończyły 65 lat,

- posiadacze ważnej Karty Dużej Rodziny,

- kombatanci,

- weterani,

- zagrożeni lub poszkodowani katastrofą naturalną, klęską żywiołową lub awarią techniczną.

Na czym polega pomoc prawna

- poinformowanie osoby uprawnionej o obowiązującym stanie prawnym, przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach;

- wskazanie osobie uprawnionej sposobu rozwiązania dotyczącego jej problemu prawnego;

- pomoc w sporządzeniu wymagającego wiedzy prawniczej projektu pisma w zakresie niezbędnym do udzielenia pomocy, z wyłączeniem pism procesowych w postępowaniach przygotowawczym lub sądowym i pism w postępowaniu sądowoadministracyjnym;

- sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub o ustanowienie pełnomocnika z urzędu.

Skąd pieniądze

Art. 28 ustawy określa, ile państwo w latach 2016–2025 planuje przekazać środków na punkty. W 2016 r. będzie to np. 94 183 200 zł. Na sfinansowanie działalności poszczególnego punktu powinna być przeznaczona jednakowa kwota dotacji. Stąd na jeden punkt powinna przypadać kwota 5150 zł w ujęciu miesięcznym.

Dotacja na finansowanie zadania polegającego na udzielaniu nieodpłatnej pomocy prawnej jest przeznaczana w 97 proc. na wynagrodzenia z tytułu umów z podmiotami udzielającymi tej pomocy, a w 3 proc. – na pokrycie kosztów obsługi organizacyjno-technicznej zadania. Ta ostatnia część dotacji przypada więc powiatom.

Państwowego systemu bezpłatnego wsparcia Polaków do tej pory nie było. To pierwsze tego typu przedsięwzięcie. Wprowadza go ustawa z 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej (dalej: ustawa).

Gdzie punkty

Pozostało 98% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona
Zawody prawnicze
Korneluk uchyla polecenie Święczkowskiego ws. owoców zatrutego drzewa
Konsumenci
UOKiK ukarał dwie znane polskie firmy odzieżowe. "Wełna jedynie na etykiecie"
Zdrowie
Mec. Daniłowicz: Zły stan zdrowia myśliwych nie jest przyczyną wypadków na polowaniach
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego