Parkowanie w centrum trzy razy droższe

Nawet 9 zł za pierwszą godzinę postoju auta trzeba będzie zapłacić w śródmieściu dużego miasta.

Publikacja: 29.05.2017 19:08

Parkowanie w centrum trzy razy droższe

Foto: 123RF

Ministerstwo Rozwoju chce, by 16 największych miast polskich (powyżej 200 tys. mieszkańców) mogło pobierać wyższe stawki za parkowanie. Chodzi m.in. o: Warszawę, Kraków, Poznań czy Gdańsk. Kierowcy zapłacą również za parkowanie w niedzielę i sobotę.

W ślad za dużymi miastami chcą pójść mniejsze, zwłaszcza te o charakterze turystycznym. Domagają się więc zmian. Swoje postulaty samorządowcy zgłosili podczas konsultacji publicznych dotyczących projektu nowelizacji ustawy o partnerstwie publicznym-prywatnym, która zawiera też zmiany przepisów ustawy o drogach publicznych, regulujących zasady parkowania.

Odejście od sztywnych stawek

Nowa wersja projektu przewiduje, że rady miast mogą wyznaczać dodatkową strefę płatnego parkowania, tzw. śródmiejską. Taka strefa może być wytyczona w ścisłym centrum lub dzielnicy o intensywnej zabudowie (np. biurowej), ale tylko w 16 największych miastach. Radni będą mogli również sami ustalić, czy strefa będzie obowiązywała cały tydzień, w wybrane dni, w określonych godzinach lub całodobowo.

Projekt zmienia zasady ustalania maksymalnej stawki za pierwszą godzinę parkowania. Dziś przepisy mówią o 3 zł. Proponuje się, by stawka wyniosła 0,15 proc. minimalnego wynagrodzenia za pracę, a w śródmiejskiej strefie była wyższa i wyniosła już 0,45 proc. tego wynagrodzenia. Oznaczałoby to, że poza centrum najwyższa opłata mogłaby wynieść tak jak dziś 3 zł, a w ścisłym centrum – nawet 9 zł. Oznacza to, że jeśli radni skorzystają z prawa wprowadzenia wyższej opłaty, to godzinny postój samochodu w centrum mógłby kosztować nawet trzykrotnie więcej niż dziś.

Samorządowcy nie są do końca zadowoleni z ministerialnej propozycji.

Więcej swobody

– Możliwość pobierania wyższych opłat za parkowanie powinny posiadać również miejscowości turystyczne niezależnie od ilości mieszkańców – uważa Wiktor Łukaszczyk, wiceburmistrz Zakopanego. – Poza tym powinny mieć prawo ustalania wyższych stawek na całym swoim terenie, a nie tylko w centrum. Stosowanie wyższych opłat, w powiązaniu z rozwojem transportu zbiorowego, pozwoli bowiem na ograniczenie ruchu samochodowego w miejscach, gdzie jest on zbyt uciążliwy zarówno dla mieszkańców, jak i dla turystów.

Podobnego zdania są eksperci.

– Samorządy najlepiej znają swoje realia. Powinno dać się im pełną swobodę w ustalaniu stawek za parkowanie. Wątpię, by przesadzili z wysokością opłat. Doskonale wiedzą przecież, że jak przeholują z opłatami, to przegrają w wyborach – mówi Adrian Furgalski, wiceprezes Zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych Tor.

Według niego dziś obowiązujące stawki są zdecydowanie za niskie. Powiązanie ich z minimalnym wynagrodzeniem niewiele zmieni.

etap legislacyjny: po konsultacjach publicznych

24 mln samochodów jeździ po polskich drogach, z czego 75,4 proc. stanowią auta osobowe. Większość ma co najmniej dziesięć lat

16 miast będzie mogło wprowadzić wyższe opłaty za parkowanie na ulicach

Ministerstwo Rozwoju chce, by 16 największych miast polskich (powyżej 200 tys. mieszkańców) mogło pobierać wyższe stawki za parkowanie. Chodzi m.in. o: Warszawę, Kraków, Poznań czy Gdańsk. Kierowcy zapłacą również za parkowanie w niedzielę i sobotę.

W ślad za dużymi miastami chcą pójść mniejsze, zwłaszcza te o charakterze turystycznym. Domagają się więc zmian. Swoje postulaty samorządowcy zgłosili podczas konsultacji publicznych dotyczących projektu nowelizacji ustawy o partnerstwie publicznym-prywatnym, która zawiera też zmiany przepisów ustawy o drogach publicznych, regulujących zasady parkowania.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów