fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Zadania

Urzędy bardziej otwarte dla mieszkańców podczas epidemii koronawirusa

Fotorzepa, Marian Zubrzycki
Administracja publiczna ma sprawniej działać. Rząd wydał rozporządzenie określające zadania, które urzędnicy muszą wykonać, by zapewnić pomoc obywatelom.

Rząd chce, by większość urzędów pracowała na pełnych obrotach. 19 kwietnia wprowadził więc przepisy w tej sprawie. Dla samorządów zmieni się tylko jedno. Więcej petentów będzie kontaktowało się z nimi bezpośrednio.

Nic nowego

Nowe przepisy zawiera par. 13 rozporządzenia Rady Ministrów z 19 kwietnia 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (DzU poz. 697). Wskazano w nim listę zadań niezbędnych do zapewnienia pomocy obywatelom, którymi muszą zająć się urzędnicy nawet w czasie epidemii >patrz ramka.

Większość samorządów realizuje te zadania, choć zajmuje im to więcej czasu niż przed epidemią. Tak jest m.in.: w Krakowie, Warszawie, Gdyni, Łodzi, Lublinie czy Olsztynie.

– W Olsztynie urząd jest czynny przez cały czas, choć pracujemy w ograniczonym zakresie. Ale wydawaliśmy i wydajemy dowody osobiste, akty zgonu, zaświadczenia o urodzeniu dziecka, udzielamy ślubów (na ceremonii mogą być obecni jedynie państwo młodzi i świadkowie). W kwietniu mieliśmy dwie soboty, na które zaplanowane było udzielanie ślubów. W obu przypadkach - na 9 zaplanowanych uroczystości odbyło się 6. Ceremonie odwoływane są tylko na wniosek pary młodej. Aby załatwić sprawę w wydziale komunikacji należy zapisać się do elektronicznej kolejki. Przyjmujemy po kilkanaście osób dziennie. Staramy się zachować maksymalne środki ostrożności, ale nie zaprzestaliśmy pracy – tłumaczy Marta Bartoszewicz z Urzędu Miasta w Olsztynie.

Czytaj także:

Podobnie jest w Gdyni, Warszawie czy Lublinie.

– Zadbaliśmy o sprawne funkcjonowanie urzędu podczas kryzysu jeszcze przed rządowym rozporządzeniem. Położyliśmy nacisk na bezpieczeństwo mieszkańców i urzędników, stąd nasza wcześniejsza decyzja o zamknięciu magistratu przy jednoczesnej obsłudze wszystkich spraw w innej formie. Dziś wiemy, że postąpiliśmy słusznie i zareagowaliśmy z odpowiednim wyprzedzeniem – mówi Rafał Klajnert, dyrektor Urzędu Miasta Gdyni.

– 13 marca prezydent m.st. Warszawy wprowadził ograniczenia w pracy urzędu, jednak nie spowodowały one zaprzestania realizacji tych usług. Pewnym ograniczeniom uległy zadania związane z ewidencją ludności, wydawaniem dowodów osobistych i praw jazdy, oraz z rejestracją pojazdów, niemniej są one nadal realizowane (po umówieniu wizyty). Takie ograniczenia są jednak zgodne z rozporządzeniem – tłumaczy Karolina Gałecka z warszawskiego ratusza.

– Urząd Miasta Lublin oraz miejskie jednostki organizacyjne, od samego początku, tj. od ogłoszenia stanu epidemicznego a potem stanu epidemii, realizują wszystkie niezbędne zadania związane z zapewnieniem funkcjonowania miasta. Klienci urzędu są obsługiwani w sposób bezpośredni w sprawach dotyczących sporządzenia aktu zgonu, zgłoszenia urodzenia dziecka oraz wydania dowodu osobistego. Pozostałe usługi realizowane są w sposób pośredni - poprzez złożenie dokumentów przez platformy elektroniczne ePUAP, PWPW, Geoportal lub tradycyjnie, za pośrednictwem operatora pocztowego lub urn znajdujących się w dziewięciu wyznaczonych miejscach urzędu. Katalog usług realizowanych przez urząd praktycznie nie uległ zawężeniu, wszystkie wydziały realizują swoje zadania. W przypadku obsługi pośredniej realizowane są wszystkie usługi, w tym z zakresu architektoniczno-budowlanego, ochrony środowiska, gospodarki komunalnej, pomocy społecznej, urzędów pracy, praw jazdy, o ile w przepisach nie jest obowiązkowe stawiennictwo klienta – wyjaśnia Monika Głazik z Urzędu Miasta w Lublinie.

Umawianie wizyt

Dla samorządów jest jedna istotna zmiana. Więcej usług będziemy świadczyć mając kontakt osobisty z mieszkańcami – tłumaczy Marcin Masłowski, z Urzędu Miasta w Łodzi. Tak będzie m.in. w wypadku odbióru praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i innych dokumentów komunikacyjnych oraz dowodu osobistego. Wcześniej jednak trzeba będzie wizytę umówić za pośrednictwem poczty elektronicznej czy telefonu.

– Dowody osobiste są wydawane, a w sytuacjach wyjątkowych przyjmowane są wnioski o nowe dowody, czynności te odbywają się tylko w siedzibie wydziału. W związku z rozporządzeniem Rady Ministrów z 19 kwietnia 2020 r., w tych przypadkach, gdy klienci nie będą mieć możliwości złożenia dokumentów drogą elektroniczną (nie mogą potwierdzić profilu zaufanego w administracji państwowej), może zaistnieć konieczność uruchomienia w większym zakresie obsługi bezpośredniej w Biurach Obsługi Mieszkańców – przyznaje Monika Głazik.

Zadania niezbędne

Do zadań niezbędnych do zapewnienia pomocy obywatelom zalicza się w szczególności sprawy z zakresu:

- rejestracji stanu cywilnego;

- ewidencji ludności i dowodów osobistych;

- pomocy społecznej;

- świadczenia usług komunalnych;

- działania urzędów pracy, w tym wsparcia przedsiębiorców w związku z epidemią wywołaną zakażeniami wirusem SARS-CoV-2;

- wydawania praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i innych dokumentów komunikacyjnych;

- administracji architektoniczno-budowlanej;

- ochrony środowiska, w tym dotyczące;

- korzystania z wód, w zakresie zgody wodnoprawnej wydawanej na podstawie ustawy z 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne (DzU z 2020 r. poz. 310 ze zm.).

- z par. 13 rozporządzenia Rady Ministrów z 19 kwietnia 2020 r. (DzU poz. 697)

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA