Reklama

Rezerwa Federalna eksportuje szaleńczą politykę pieniężną

Wątpliwe, by ultraluźna polityka pieniężna zapewniła stabilną inflację w okolicy 2 proc. Tymczasem Fed zapowiada, że będzie taką politykę prowadził przez lata – mówi Przemysław Kwiecień, główny ekonomista X-Trade Brokers.

Publikacja: 02.09.2020 21:00

Rezerwa Federalna eksportuje szaleńczą politykę pieniężną

Foto: tv.rp.pl

W zeszłym tygodniu na sympozjum w Jackson Hole szef Fedu Jerome Powell zapowiedział zmianę rozumienia celu inflacyjnego: Fed będzie dążyć do inflacji na poziomie 2 proc. średnio w dłuższym okresie czasu, a nie w każdym momencie. To zmiana istotna dla polityki pieniężnej czy techniczny niuans?

PRZEMYSŁAW KWIECIEŃ: Dla obserwatorów polityki pieniężnej to oczywiste, że bank centralny nie może stale utrzymywać inflacji na poziomie swojego celu. A Fed już od dłuższego czasu sygnalizował, że 2 proc. to optymalny poziom inflacji, ale nie górna akceptowalna granica. W wystąpieniu Powella chodziło o coś innego: było to podkreślenie, że nawet jeśli gospodarka USA zacznie się przegrzewać, inflacja wzrośnie powyżej 2 proc., a rynek pracy będzie mocny, to Fed nie będzie przez jakiś czas reagował, tylko będzie chciał się upewnić, że wzrost inflacji z niskiego w ostatnich latach poziomu jest zjawiskiem trwałym. Zmieni się więc funkcja reakcji banku centralnego, który przez jakiś będzie ignorował poprawę sytuacji w gospodarce.

Pozostało jeszcze 85% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Śpiący gigant, który się nie budzi
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Opinie Ekonomiczne
Grodziewicz, Bombczyński: Przepisy, które budzą emocje i generują ryzyka
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Halesiak: Strategiczne wizje i przemilczane kompromisy
Opinie Ekonomiczne
Roguski: Przyszłość mieszkaniówki. Państwa-miasta i pułapka domów za 1 zł
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Do dziecka trzeba dwojga
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama