Reklama

Niezawiniony brak udziału strony w postępowaniu administracyjnym

Organ odmawia wznowienia, gdy z podania o wznowienie jasno wynika, że wnioskodawca nie ma statusu strony. W orzecznictwie podnosi się, że w razie wątpliwości w tym zakresie trzeba wznowić postępowanie.

Publikacja: 31.07.2018 05:20

Niezawiniony brak udziału strony w postępowaniu administracyjnym

Foto: Fotorzepa, Dominik Pisarek

- Osoba, którą organ nie uznał za stronę postępowania i która w związku z tym nie brała w nim udziału, dowiedziała się o decyzji i wniosła podanie o wznowienie postępowania. Czy w razie wątpliwości co do jej statusu strony organ powinien wznowić postępowanie i wyjaśnić te wątpliwości?

Tak, taki pogląd dominuje w orzecznictwie. Zgodnie z art. 145 § 1 pkt 4 kodeksu postępowania administracyjnego (dalej k.p.a.) jedną z podstaw do wznowienia postępowania w sprawie zakończonej ostateczną decyzją jest okoliczność, że strona bez własnej winy nie brała udziału w postępowaniu. W takim przypadku wznowienie następuje tylko na żądanie strony (art. 147 k.p.a.). Strona powinna wnieść podanie o wznowienie do organu, który wydał w sprawie decyzję w pierwszej instancji. Ma na to miesiąc od dnia, w którym dowiedziała się o decyzji (art. 148 k.p.a.).

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Prawo w Polsce
Koniec abonamentu RTV. Są założenia nowej ustawy medialnej
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Prawo karne
„Wielki Bu” chce azylu w Niemczech. Jego adwokat mówi o rozgrywkach politycznych
Dane osobowe
Chciał usunięcia danych z policyjnego rejestru, by dostać pracę. Wyrok NSA
Sądy i trybunały
Plan Waldemara Żurka. Czy do Krajowej Rady Sądownictwa trafią tzw. neosędziowie
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Nieruchomości
Kiedy można domagać się drogi koniecznej? Ważny wyrok Sądu Najwyższego
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama