Firma prawnicza CMS we współpracy z firmą badawczą Acuris przeprowadziła badanie na grupie 500 przedstawicieli kadry menadżerskiej z przedsiębiorstw zaangażowanych w inwestycje infrastrukturalne w ramach inicjatywy Pasa i Szlaku. Inicjatywa powstała w 2013 r. wg niektórych szacunków może obejmować już nawet 3 tys. rozpoczętych na świecie projektów infrastrukturalnych.
Główne szanse biznesowe w ramach inicjatywy Pasa i Szlaku
„Inicjatywa Pasa i Szlaku wchodzi w fazę 2.0. W naszej ocenie otwiera to nowe i istotnie zmienione perspektywy realizacji w Polsce projektów z udziałem chińskich inwestorów oraz finansujących. W ramach BRI 2.0 mają być realizowane inwestycje w odnawialne źródła energii, infrastrukturę telekomunikacyjną czy cyfrową. Przestrzeń dla tego rodzaju inwestycji jest w tej chwili w Polsce ogromna. W inwestycje BRI 2.0 mają być zaangażowani również inwestorzy prywatni z Chin, a nie tak jak dotychczas głównie przedsiębiorstwa państwowe, przy tym wiodącą formułą dla realizacji inwestycji mają być joint venture z polskimi inwestorami" – wskazuje Marcin Bejm, partner w kancelarii CMS stojący na czele zespołu energetyki i projektów infrastrukturalnych.
Inwestycje drogowe i logistyczne związane z rozwojem handlu postrzegane są przez ankietowanych przedstawicieli przedsiębiorstw środkowo-europejskich jako oferujące najwięcej szans pośród projektów realizowanych w ramach Inicjatywy Pasa i Szlaku. Respondenci z naszego regionu deklarują zamiar realizacji inwestycji także w zakresie sieci energetycznych, smart city, oraz odnawialnych źródeł energii. Z kolei, do najbardziej ryzykownych przedsięwzięć w ramach inicjatywy Pasa i Szlaku zdaniem ankietowanych należą projekty paliwowo-gazowe, w zakresie energetyki tradycyjnej oraz wydobywcze.
„Europa Środkowo-Wschodnia rozwija się szybko, nadal jednak potrzebna jest rozbudowa istniejącej infrastruktury, a projekty realizowane w ramach Inicjatywy Pasa i Szlaku mogą skutecznie pomóc w wypełnieniu luki infrastrukturalnej w naszym regionie" - podkreśla Marcin Bejm. „Aby pozyskać finansowanie dla inicjatyw Pasa i Szlaku, każdy projekt będzie musiał uwzględniać zasady zrównoważonego rozwoju, począwszy od etapu realizacji aż po eksploatację".
Zdecydowana większość uczestników naszego badania z Europy Środkowo-Wschodniej oraz z Chin wskazuje na wagę zrównoważonego rozwoju i aspektów środowiskowych przy realizacji inwestycji Pasa i Szlaku. Wielu respondentów przyznało, że uwzględnianie w większym stopniu kwestii zrównoważonego rozwoju zwiększyłoby chęć udziału w takich inwestycjach.