- Nasz powiat zamierza udzielić dotacji dla niepublicznej placówki zdrowia sp. z o.o. na zakup sprzętu medycznego. Czy właściwym więc będzie podjęcie uchwały przez radę powiatu na podstawie ustawy o działalności leczniczej i art. 12 pkt 11 ustawy o samorządzie powiatowym?
Nie.
Analiza podanej problematyki wymaga odniesienia się do różnych regulacji prawnych, a zasadniczo do ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej oraz posiłkowo do wspomnianego art. 12 pkt 11 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Jeśli chodzi o ww. przepis ustawy samorządowej, to ustawodawca postanowił tam, że do wyłącznej właściwości rady powiatu należy podejmowanie uchwał w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady powiatu. Warto zauważyć, że ten przepis odsyła do regulacji innych aktów prawnych, które dopiero mają stanowić źródło materialnoprawne do podjęcia uchwały przez radę powiatu. Samodzielnie – bez takiej źródłowej regulacji – ów przepis nie może stanowi o dopuszczalności określonych działań rady powiatu.
W dalszej kolejności przytoczenia wymagają stosowne regulacje ustawy o działalności leczniczej. Chodzi tu przede wszystkim o art. 114 ust. 1 pkt 3 oraz art. 115 ust. 3 tej ustawy. Wynika z nich, że podmiot wykonujący działalność leczniczą może otrzymać środki publiczne z przeznaczeniem na inne niż określone w pkt 1 inwestycje, w tym zakup aparatury i sprzętu medycznego. Na realizację zadań, o których mowa w art. 114 ust. 1 pkt 1-6, podmioty wykonujące działalność leczniczą mogą uzyskać od podmiotu, o którym mowa w ust. 1, z wyjątkiem uczelni medycznej, dotację w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, z zastrzeżeniem ust. 4. Podmiotem udzielającym dotacji może być zaś m.in. jednostka samorządu terytorialnego, czyli przykładowo powiat. Zatem, niewątpliwie powiat jest uprawniony do przekazania w formie dotacji środków pieniężnych na rzecz podmiotu leczniczego, w tym przypadku spółki z o.o.
A skoro już przesądzono o prawnej dopuszczalności dotowania placówki medycznej, to niezbędne jest ustalenie metodologii postępowania powiatu, a dokładniej jego organów. W tym zakresie pomocne będzie stanowisko wyrażone w uchwale Nr 101/2018 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu z 1 sierpnia 2018 r. Tam – w zbliżonym stanie faktycznym – wskazano m.in. że podjęcie uchwały w tym zakresie przez radę powiatu – jest pozbawione podstawy prawnej. Jak bowiem zaznaczono: „Żaden z obowiązujących przepisów, a w szczególności żaden z powołanych w podstawie prawnej uchwały nie stanowi delegacji dla organu stanowiącego do podjęcia odrębnej uchwały w sprawie udzielenia dotacji dla podmiotu wykonującego działalność leczniczą". Dalej podkreślono nadto, że podstawą przekazania dotacji dla ww. podmiotu stanowią wydatki określone przez radę powiatu – lecz w samej uchwale budżetowej powiatu.