Nie. Jak uznał SN w wyroku z 30 października 2013 r. (II PK 32/13, OSNAPiUS 2014 nr 9, poz. 128, str., 463) czym innym jest wykształcenie wymagane, jako warunek zatrudnienia w służbie cywilnej i czym innym jest ocena okresowa. Zresztą pracownik zatrudniony w służbie cywilnej powinien już posiadać wymagane kwalifikacje. Wynika to z przepisu art. 4 pkt 4 ustawy o służbie cywilnej. Zgodnie z nim, w służbie cywilnej może być zatrudniona osoba, która m.in. posiada kwalifikacje wymagane na dane stanowisko pracy. Przy czym pojęcie kwalifikacji, zdaniem SN, można ujmować, jako wykształcenie, jednak uprawione jest stwierdzenie, że znaczenie pojęcia kwalifikacje jest szersze.
Przyjąć zatem należy, że warunek określonego wykształcenia ma znaczenie na etapie zatrudnienia i jest to sytuacja odrębna od późniejszej oceny okresowej, której przedmiotem jest ocena wykonywania przez członka korpusu służby cywilnej obowiązków wynikających z opisu zajmowanego przez niego stanowiska pracy a nie warunków wymaganych do wykonywania tych obowiązków. A zatem ocena okresowa, która zaniża ocenę za kryterium doskonalenie zawodowe ze względu na brak wymaganego wykształcenia będzie wadliwa.
podstawa prawna: Art. 81-83 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 1345 ze zm.)
podstawa prawna: Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 4 kwietnia 2016 r. w sprawie warunków i sposobu przeprowadzania ocen okresowych urzędników służby cywilnej i pracowników służby cywilnej (DzU z 2016 r. poz. 470)
Czy przełożony musi czekać na decyzję sądu
Urzędnik służby cywilnej otrzymał drugą negatywną ocenę okresową. Czy pracodawca musi od razu rozwiązać z nim stosunek pracy, czy powinien raczej poczekać aż w tej sprawie wypowie się sąd pracy, do którego urzędnik – jak już zapowiedział – zamierza zaskarżyć otrzymaną ocenę? A co w sytuacji, gdy urzędnik ten jest osobą, której stosunek pracy podlega szczególnej ochronie np. jest w wieku przedemerytalnym?