Służba cywilna: Czy brak wykształcenia może decydować o ocenie urzędnika

Pracownikowi służby cywilnej przełożony dał tylko jeden punkt (znacznie poniżej oczekiwań) za spełnienie kryterium „wykorzystywanie wiedzy i doskonalenie zawodowe" ze względu na brak wykształcenia wymaganego na zajmowanym przez niego stanowisku. Czy mógł tak zrobić?

Publikacja: 07.03.2017 01:00

Służba cywilna: Czy brak wykształcenia może decydować o ocenie urzędnika

Foto: 123RF

Nie. Jak uznał SN w wyroku z 30 października 2013 r. (II PK 32/13, OSNAPiUS 2014 nr 9, poz. 128, str., 463) czym innym jest wykształcenie wymagane, jako warunek zatrudnienia w służbie cywilnej i czym innym jest ocena okresowa. Zresztą pracownik zatrudniony w służbie cywilnej powinien już posiadać wymagane kwalifikacje. Wynika to z przepisu art. 4 pkt 4 ustawy o służbie cywilnej. Zgodnie z nim, w służbie cywilnej może być zatrudniona osoba, która m.in. posiada kwalifikacje wymagane na dane stanowisko pracy. Przy czym pojęcie kwalifikacji, zdaniem SN, można ujmować, jako wykształcenie, jednak uprawione jest stwierdzenie, że znaczenie pojęcia kwalifikacje jest szersze.

Przyjąć zatem należy, że warunek określonego wykształcenia ma znaczenie na etapie zatrudnienia i jest to sytuacja odrębna od późniejszej oceny okresowej, której przedmiotem jest ocena wykonywania przez członka korpusu służby cywilnej obowiązków wynikających z opisu zajmowanego przez niego stanowiska pracy a nie warunków wymaganych do wykonywania tych obowiązków. A zatem ocena okresowa, która zaniża ocenę za kryterium doskonalenie zawodowe ze względu na brak wymaganego wykształcenia będzie wadliwa.

podstawa prawna: Art. 81-83 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 1345 ze zm.)

podstawa prawna: Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 4 kwietnia 2016 r. w sprawie warunków i sposobu przeprowadzania ocen okresowych urzędników służby cywilnej i pracowników służby cywilnej (DzU z 2016 r. poz. 470)

Czy przełożony musi czekać na decyzję sądu

Urzędnik służby cywilnej otrzymał drugą negatywną ocenę okresową. Czy pracodawca musi od razu rozwiązać z nim stosunek pracy, czy powinien raczej poczekać aż w tej sprawie wypowie się sąd pracy, do którego urzędnik – jak już zapowiedział – zamierza zaskarżyć otrzymaną ocenę? A co w sytuacji, gdy urzędnik ten jest osobą, której stosunek pracy podlega szczególnej ochronie np. jest w wieku przedemerytalnym?

Nie. Zgodnie z art. 71 ust. 1 pkt 1 ustawy o służbie cywilnej, w przypadku dwukrotnej, następującej po sobie, negatywnej oceny okresowej następuje obligatoryjne wypowiedzenie stosunku pracy urzędnikowi służby cywilnej z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia. Z powyższego wynika, że nie każda druga, negatywna ocena musi wywołać taki skutek. Muszą to być dwie negatywne oceny występujące jedna po drugiej. Jeżeli więc np., dwie negatywne oceny były przedzielone notą pozytywną przesłanka ta nie znajdzie zastosowania.

Na temat terminu wręczenia wypowiedzenia takiemu urzędnikowi wypowiedział się Departament Służby Cywilnej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (dsc.kprm.gov.pl). Zgodnie z jego wyjaśnieniami wypowiedzenie stosunku pracy urzędnikowi sc powinno nastąpić po otrzymaniu przez niego drugiej negatywnej oceny okresowej. Dokonanie przez pracodawcę wypowiedzenia stosunku pracy w przypadku zaistnienia wyżej wymienionej przesłanki, gdy urzędnik sc nie złożył sprzeciwu od oceny okresowej do dyrektora generalnego urzędu, powinno nastąpić z upływem terminu na złożenie tego sprzeciwu, określonym w art. 83 ust. 1 usc (w terminie 7 dni od dnia zapoznania się urzędnika z oceną – red.). Natomiast w przypadku złożenia sprzeciwu od oceny do dyrektora generalnego urzędu, z chwilą nieuwzględnienia sprzeciwu, albo nierozpatrzenia sprzeciwu w terminie określonym w art. 83 ust. 3 usc, (czyli w ciągu 14 dni od jego wniesienia). Tym samym DSC KPRM przyjął, że nierozpatrzenie sprzeciwu jest równoznaczne w skutkach z nieuwzględnieniem go.

Jednocześnie, zdaniem DSC KPRM brak jest podstaw do wstrzymania wypowiedzenia stosunku pracy do czasu ewentualnego odwołania się urzędnika sc od negatywnej oceny okresowej do sądu pracy, a w przypadku złożenia takiego odwołania do czasu prawomocnego wyroku sądowego.

Jeśli jednak negatywnie oceniony urzędnik jest osobą, której stosunek pracy podlega szczególnej ochronie sprawa się komplikuje. Zgodnie, bowiem z art. 71 ust. 5 usc rozwiązanie stosunku pracy z urzędnikiem sc z przyczyn określonych w art. 71 ust. 1-3 tej ustawy nie może naruszać przepisów dotyczących szczególnej ochrony pracowników w zakresie wypowiedzenia i rozwiązania stosunku pracy. Oznacza to, że urzędnikowi sc będącemu np. w wieku przedemerytalnym mimo dwóch następujących po sobie negatywnych ocen okresowych, pracodawca nie może wypowiedzieć stosunku pracy.

—Małgorzata Jankowska

podstawa prawna: Art. 71, art. 81–83 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 1345 ze zm.)

Nie. Jak uznał SN w wyroku z 30 października 2013 r. (II PK 32/13, OSNAPiUS 2014 nr 9, poz. 128, str., 463) czym innym jest wykształcenie wymagane, jako warunek zatrudnienia w służbie cywilnej i czym innym jest ocena okresowa. Zresztą pracownik zatrudniony w służbie cywilnej powinien już posiadać wymagane kwalifikacje. Wynika to z przepisu art. 4 pkt 4 ustawy o służbie cywilnej. Zgodnie z nim, w służbie cywilnej może być zatrudniona osoba, która m.in. posiada kwalifikacje wymagane na dane stanowisko pracy. Przy czym pojęcie kwalifikacji, zdaniem SN, można ujmować, jako wykształcenie, jednak uprawione jest stwierdzenie, że znaczenie pojęcia kwalifikacje jest szersze.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów