Szkoły średnie w Dolnej Saksonii chcą w przyszłości wprowadzić języki takie jak arabski, turecki, perski i polski do programu nauczania.
Wniosek w tej sprawie złożyły kluby SPD i Zielonych landtagu w Hanowerze. Koalicja rządząca w Dolnej Saksonii ma nadzieję, że będzie to wsparciem dla uczniów, dla których język niemiecki jest językiem obcym. CDU i FDP obawiają się, że będzie to przeszkodą w integracji imigrantów. Związek Filologów ma wątpliwości, czy uda się znaleźć odpowiednich nauczycieli.
Który język ważniejszy?
Koncepcja przedstawiona przez partię SPD i Zielonych przewiduje wspieranie wielojęzyczności uczniów tak dalece, że oceny z ich języków ojczystych będą uwzględniane na świadectwach. W długiej perspektywie myśli się o wprowadzeniu języka arabskiego i tureckiego na maturze.
– Rozwijanie pierwszego języka dziecka jest niesłychanie ważne dla przyswojenia dalszych języków, w tym także niemieckiego, niezbędnego do integracji – powiedziała posłanka SPD Karin Logemann. Dobra znajomość języka ojczystego jest warunkiem dalszych sukcesów w szkole, a nie żadną przeszkodą, jak często się twierdzi. Poseł Zielonych Heiner Scholing podkreślił, że dzieciom nie wystarcza nauka języka kraju pochodzenia tylko w rodzinie, a potem może w niewielkim stopniu w szkole – zastrzegał.