Jak co roku rzecznik finansowy przedstawił swoje sprawozdanie dotyczące działalności w minionym roku. Znalazło się w nim m.in. zestawienie wniosków klientów i osób poszkodowanych o interwencje w związku z działalnością zakładów ubezpieczeń. W 2019 r. rzecznik dostał 12 780 takich wniosków w sprawach indywidualnych.
Przyczyny skarg
Najliczniejsza grupa dotyczyła ubezpieczeń komunikacyjnych – 4527 wniosków. Wśród nich najwięcej odnosiło się do obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych – 3619 wniosków. Klienci skarżyli się tu przede wszystkim na odmowę uznania roszczenia o odszkodowanie lub opieszałe prowadzenie postępowań likwidacyjnych i utrudnienia w udostępnianiu akt szkody. Twierdzili też, że ubezpieczyciele często zaniżają wartość pojazdu w stanie sprzed szkody, a zawyżają wartość wraku, nie udzielając jednocześnie pomocy w ich zbyciu za ustaloną przez zakład ubezpieczeń cenę. Zgłaszane problemy dotyczyły też m.in. uzyskania pełnej rekompensaty za najem pojazdu zastępczego oraz kosztów związanych z holowaniem i parkowaniem pojazdu. W przypadku szkód osobowych najczęściej pojawiały się zarzuty ustalania zbyt niskiego poziomu świadczeń dochodzonych z OC sprawcy szkody.
Wysoką pozycję w zakresie liczebności wniosków w grupie ubezpieczeń komunikacyjnych (557) zajmowały wnioski odnoszące się do polis autocasco. Najczęściej dotyczyły sporu o wysokość przyznanego odszkodowania.
W grupie ubezpieczeń na życie najwięcej skarg dotyczyło odmowy uznania roszczenia przez zakład ubezpieczeń. Ubezpieczyciele twierdzili, że zdarzenie nie mieści się w granicach ochrony gwarantowanej umową albo że ubezpieczony zataił lub podał niepełne informacje o stanie zdrowia przed wykupieniem polisy. Częste były też spory o wysokość świadczenia.