fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Transport

Air France-KLM przyspiesza cięcie kosztów

Fotorzepa, Marta Bogacz Marta Bogacz
Air France-KLM obiecała przyspieszyć i rozszerzyć plany restrukturyzacji, bo zastój gospodarki w kilku krajach pogorszył jej wyniki w II kwartale

Drugi w Europie przewoźnik potwierdził, że planowo zmierza do uzyskania 1,8 mld euro korzyści z dokonanych dotąd działań, ale wyniki z ostatnich 12 miesięcy zmusiły go do przyspieszenia realizacji planów. Wśród najnowszych jest wygospodarowanie 300 mln oszczędności w administracji, wcześniej zapowiedziano połowę tej sumy.

Przewoźnik zamierza ponadto ograniczyć plany zwiększania mocy przewozowych w sezonie zimowym, gdy trudna sytuacja panuje w Japonii, Bazylii i na tradycyjnych szlakach do naftowych krajów Afryki. W sumie wzrosną tylko o 0,6 proc. w całym roku wobec planowanych w lutym 1,1 proc.

Nowe działania ogłoszono wraz z gorszym bilansem w II kwartale: obie linie poniosły łączną stratę 79 mln euro, mimo osiągnięcia EBIDTA 569 mln euro i obrotów 6,64 mld (wzrost o 3 proc., ale spadek o 4,5 w podobnych warunkach). Jednostkowy przychód na pasażero-kilometr zmalał jednak o 4,8 proc.

Podtrzymano roczne założenia, w tym zmniejszenie długu do 4,4 mld euro i poprawę kosztów jednostkowych o 1-1,3 proc. do 250-300 mln euro. W II kwartale zmalały o 0,5 proc.

Prezes Alexandre de Juniac wezwał pilotów, którzy przeprowadzili w 2014 r. długi strajk, do zrealizowania do końca września uzgodnień o zwiększeniu wydajności pracy i uprzedził, że bez takiego porozumienia linia musiałaby podjąć surowe działania już od października — skracać trasy w lotach dalekiego zasięgu. Linia osiągnęła już porozumienie z pilotami KLM i pracownikami regionalnych baz we Francji, więc ich przyszłość nie jest zagrożona. Prezes odrzucił jako spekulację możliwość kupna udziałów w tej grupie przez Etihad.

Szef KLM, Pieter Elbers zaprzeczył doniesieniom, jakoby Martinair mogłaby zostać sprzedana rosyjskiej Air Bridge Cargo. — Realizujemy nasz plan zmniejszania liczby maszyn cargo i uratowania ile można przestrzeni ładunkowej w samolotach pasażerskich. Nie prowadzimy żadnych rozmów z innymi stronami — powiedział.

„Pesymistycznie oceniamy perspektywy obrotów i możliwość kierownictwa w dokonaniu dostatecznych cięć kosztów, bo rozmowy ze związkami w Air France nie skończyły się jeszcze" — stwierdzili w nocie analitycy z firmy brokerskiej Liberum.

Źródło: ekonomia.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA