W najbliższych latach grupa Orlen zintensyfikuje rozwój działalności przewozowej. Cel ten chce realizować m.in. poprzez wzmacnianie własnych firm transportowych, a konkretnie poprzez zlecanie im obsługi coraz większych ilości ładunków. „W segmencie logistyki kolejowej sukcesywnie przekazywane są kolejne relacje transportowe obsługiwane przez Orlen KolTrans, natomiast w logistyce drogowej realizowana jest strategia budowy własnej spółki przewozowej na rynku polskim. Obecnie wolumen przewozów drogowych w grupie Orlen wynosi ok. 12 mln ton rocznie" – informuje biuro prasowe koncernu.

Poprzez wzrost ilości realizowanych własnym transportem przewozów koncern zamierza również poprawić efektywność kosztową. „Zbuduje to efekt skali, dzięki któremu wzrośnie wykorzystanie floty (utylizacja), zwiększając jednocześnie przewagę konkurencyjną z tytułu większej siatki połączeń" – twierdzi Orlen. W związku z dużymi wahaniami ilości sprzedawanych przez koncern produktów konieczne będzie również zapewnienie dużej elastyczności przewozów.

Orlen zapowiada, że w czerwcu rozpocznie centralizację procesów logistycznych, która w pierwszym etapie obejmie paliwa, a później produkty chemiczne i petrochemiczne. Cała operacja ma zakończyć się do 2023 r. Obejmie m.in. przejętą niedawno od Trans Polonii firmę OTP zajmującą się drogowymi przewozami paliw płynnych. Wkrótce wśród aktywów Orlenu powinien znaleźć się także Lotos Kolej (w wyniku fuzji płockiego koncernu z Lotosem), drugi co do wielkości (po PKP Cargo) kolejowy przewoźnik towarów w Polsce. Na razie jego działalność jest rozwijana w ramach grupy Lotos.

Dziś priorytetem Lotosu Kolej jest obsługa transportowa firm gdańskiego koncernu. Jednocześnie coraz mocniej stawia na obsługę klientów zewnętrznych, zwłaszcza w zakresie obsługi przewozów kontenerowych. Firma coraz lepiej radzi sobie również na rynku przewozów w korytarzach transportowych Północ–Południe i Wschód–Zachód oraz międzynarodowych. Obecnie ma licencje w Polsce, Niemczech i Czechach. „Kompleksowy rozwój przewozów transgranicznych jest kolejnym kierunkiem rozwojowym spółki" – twierdzi biuro prasowe Lotosu.

W ubiegłym roku pod względem tzw. pracy przewozowej Lotos Kolej miał prawie 10,4-proc. udział w polskim rynku, a Orlen KolTrans ponad 4,2-proc. Tym samym zajmowały drugą i szóstą pozycję w branży. Obie firmy zwiększyły swoje udziały w rynku.