Reklama

Atlantia proponuje, rząd zwleka z reakcją

Włoski rząd nie spieszy się z odpowiedzią na ofertę Atlantii zmniejszenia do poniżej 50 proc. jej udziału w operatorze autostrad, filii Autostrade per l'Italia (ASPI), aby rozwiązać spór o licencję na autostrady i móc dalej funkcjonować

Publikacja: 18.02.2020 17:36

Atlantia proponuje, rząd zwleka z reakcją

Foto: Bloomberg

Grupa budowlana i infrastruktury kontrolowana przez rodzinę Benettonów zaproponowała pisemnie rządowi zmniejszenie swego udziału w Autostrade z 88 proc. do poniżej 50 proc. Dotychczas nie otrzymała na to odpowiedzi - powiedziały Reuterowi dwie osoby znające sprawę. Według źródła z kół rządowych, rząd sceptycznie podchodzi do zamiarów Atlantii, chce też, by ta grupa zgodziła się na obniżenie stawek myta i na większe inwestycje w autostrady.

Po pewnych kontaktach obie strony znalazły się znów w ślepej uliczce, a rząd naciska na zatwierdzenie przez parlament nowych przepisów, które ułatwią odebranie Atlantii atrakcyjnej finansowo licencji na płatne autostrady.

Rząd koalicyjny miał duże trudności z wypracowaniem wspólnego stanowiska, więc teraz nie wycofa się z postulatu ustanowienia nowego mechanizmu ustalania cennika opłat, ani z nowych przepisów o przyznawaniu i odbieraniu licencji - stwierdził rządowy informator. - Resort transportu przygotował projekt pewnych propozycji i jest gotów omawiać je, ale na razie nie dostrzega konkretnej woli tej firmy do negocjowania - dodał.

Rząd stara się unikać rozpoczęcia oficjalnych negocjacji - powiedziała inna osoba i dodała, że nowe przepisy znacznie zmniejszą wartość rynkową ASPI, bo przewidują dużo mniejsze odszkodowanie od rządu w razie odebrania licencji. Istnieje też ryzyko, że jakaś firma z udziałami skarbu państwa kupi udział w Autostrade po zaniżonej cenie.

Atlantia wysłała w styczniu pismo do Komisji Europejskiej ze skargą na nowe przepisy. Zamierza ponownie wystąpić do Brukseli o sprawdzenie ich po zatwierdzeniu przez parlament uchwały rządu - powiedziała jedna osoba, ale rzecznik Atlantii zaprzeczył temu.

Reklama
Reklama

Odebranie licencji będzie skomplikowanym i kosztownym procesem, ale jest cały czas dużym zagrożeniem, pozwalającym rządowi wywierać nacisk na Atlantię. A tej firmie zależy na licencji, bo zapewnia jedną trzecią jej zysku operacyjnego.

Transport
Airbus w kryzysie, Boeing wraca silniejszy. Role się odwróciły
Transport
Rosyjska ruletka lotnicza. Naprawdę strach latać
Transport
Kłopoty z A320 nie mają końca. Airbus tnie prognozę dostaw
Transport
Białoruś znów będzie śledzić tiry z Unii. Wprowadza plomby nawigacyjne
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Transport
To będzie zima stulecia. Wysyp połączeń na polskich lotniskach
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama