Reklama

Atlantia proponuje, rząd zwleka z reakcją

Włoski rząd nie spieszy się z odpowiedzią na ofertę Atlantii zmniejszenia do poniżej 50 proc. jej udziału w operatorze autostrad, filii Autostrade per l'Italia (ASPI), aby rozwiązać spór o licencję na autostrady i móc dalej funkcjonować

Publikacja: 18.02.2020 17:36

Atlantia proponuje, rząd zwleka z reakcją

Foto: Bloomberg

Grupa budowlana i infrastruktury kontrolowana przez rodzinę Benettonów zaproponowała pisemnie rządowi zmniejszenie swego udziału w Autostrade z 88 proc. do poniżej 50 proc. Dotychczas nie otrzymała na to odpowiedzi - powiedziały Reuterowi dwie osoby znające sprawę. Według źródła z kół rządowych, rząd sceptycznie podchodzi do zamiarów Atlantii, chce też, by ta grupa zgodziła się na obniżenie stawek myta i na większe inwestycje w autostrady.

Po pewnych kontaktach obie strony znalazły się znów w ślepej uliczce, a rząd naciska na zatwierdzenie przez parlament nowych przepisów, które ułatwią odebranie Atlantii atrakcyjnej finansowo licencji na płatne autostrady.

Rząd koalicyjny miał duże trudności z wypracowaniem wspólnego stanowiska, więc teraz nie wycofa się z postulatu ustanowienia nowego mechanizmu ustalania cennika opłat, ani z nowych przepisów o przyznawaniu i odbieraniu licencji - stwierdził rządowy informator. - Resort transportu przygotował projekt pewnych propozycji i jest gotów omawiać je, ale na razie nie dostrzega konkretnej woli tej firmy do negocjowania - dodał.

Rząd stara się unikać rozpoczęcia oficjalnych negocjacji - powiedziała inna osoba i dodała, że nowe przepisy znacznie zmniejszą wartość rynkową ASPI, bo przewidują dużo mniejsze odszkodowanie od rządu w razie odebrania licencji. Istnieje też ryzyko, że jakaś firma z udziałami skarbu państwa kupi udział w Autostrade po zaniżonej cenie.

Atlantia wysłała w styczniu pismo do Komisji Europejskiej ze skargą na nowe przepisy. Zamierza ponownie wystąpić do Brukseli o sprawdzenie ich po zatwierdzeniu przez parlament uchwały rządu - powiedziała jedna osoba, ale rzecznik Atlantii zaprzeczył temu.

Reklama
Reklama

Odebranie licencji będzie skomplikowanym i kosztownym procesem, ale jest cały czas dużym zagrożeniem, pozwalającym rządowi wywierać nacisk na Atlantię. A tej firmie zależy na licencji, bo zapewnia jedną trzecią jej zysku operacyjnego.

Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Transport
Linia metra M2 zostanie przedłużona. Trzy nowe stacje w Ursusie
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama