Po wydaniu tzw. Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID) zacznie się przejmowanie gruntów. Roboty budowlane mają się zacząć wiosną przyszłego roku.

S5 będzie kluczowa dla przyszłego układu komunikacyjnego w regionie. Na terenie województwa kujawsko-pomorskiego będzie mieć 128 kilometrów. Pobiegnie od zjazdu z autostrady A1 w Nowych Marzach koło Grudziądza do Mielna na granicy z Wielkopolską. Budowę podzielono na siedem odcinków.

Pierwsze cztery mające łącznie 74 kilometry składają się na fragment trasy od Nowych Marz do Bydgoszczy. Najdłuższy odcinek - Nowe Marzy-Dworzysko liczy 23,3 km. Niewiele krótszy jest odcinek od Dworzyska do Aleksandrowa - 22,4 km. Kolejne dwa są już znacznie krótsze: Aleksandrowo-Tryszczyn ma długość 14,7 km, natomiast Tryszczyn-Białe Błota – 13,5 km. Drugi fragment trasy pomiędzy Bydgoszczą a węzłem Mielno liczy 54 km i podzielony został na odcinki: Białe Błota-Szubin o długości 9,7 km, Szubin-Jaroszewo 19,3 km oraz Jaroszewo-Mielno 25,1 km. Zakończenie budowy trasy na terenie całego województwa przewidziane jest na rok 2019.

Za pierwsze dwa odcinki – Nowe Marzy-Dworzysko oraz Dworzysko-Aleksandrowo odpowiadać będzie włoska Impresa Pizzarotti, która zarobi ponad 780 mln złotych. Odcinek Aleksandrowo-Tryszczyn wykonają Itercor i Trakcja za prawie 370 mln zł, a odcinek Tryszczyn-Białe Błota zbudują Polaqua z Dragadosem za niespełna 329 mln zł. Kolejne trzy fragmenty będą budować odpowiednio: Impresa Pizzarotti, Trakcja z Intercorem oraz Mirbud. Ten ostatni za najdłuższy ze wszystkich siedmiu odcinków otrzyma blisko 422 mln złotych. Trasa biegnąca z południa Polski w kierunku północnym spinać będzie cztery wielkie aglomeracje: Wrocław, Poznań, Bydgoszcz oraz Gdańsk. To sprawia, że stanie się nie tylko jednym z głównych szlaków komunikacyjnych kraju, ale będzie mieć istotne znaczenie dla rozwoju gospodarki regionów, które przecina. Ocenia się, że szczególne znaczenie będzie mieć trasa S5 dla rozwoju portu w Gdańsku. S5 stanie się także częścią transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T łączącej Grudziądz z Wrocławiem. Zarazem zapewni powiązanie aglomeracji bydgosko-toruńskiej z autostradami A1 i A2. Przez województwo kujawsko-pomorskie przebiega na razie jedna szybka trasa - biegnąca od Gdańska w stronę Łodzi autostrada A4. Kolejna trasa – ekspresówka S10 prowadząca od strony Szczecina i Piły przez Bydgoszcz w kierunku Nowego Dworu Mazowieckiego wciąż pozostaje w fazie planowania.