fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Transport drogowy

Wkrótce ruszy budowa drogi ekspresowej S5 w województwie kujawsko-pomorskim

Finalizują przygotowania do rozpoczęcia budowy drogi ekspresowej S5 w województwie kujawsko-pomorskim.
Fotorzepa/Marian Zubrzycki
Finalizują przygotowania do rozpoczęcia budowy drogi ekspresowej S5 w województwie kujawsko-pomorskim. Firmy, które będą budować poszczególne odcinki, zaczęły składać wnioski do wojewody o zgodę na rozpoczęcie prac.

Po wydaniu tzw. Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID) zacznie się przejmowanie gruntów. Roboty budowlane mają się zacząć wiosną przyszłego roku.

S5 będzie kluczowa dla przyszłego układu komunikacyjnego w regionie. Na terenie województwa kujawsko-pomorskiego będzie mieć 128 kilometrów. Pobiegnie od zjazdu z autostrady A1 w Nowych Marzach koło Grudziądza do Mielna na granicy z Wielkopolską. Budowę podzielono na siedem odcinków.

Pierwsze cztery mające łącznie 74 kilometry składają się na fragment trasy od Nowych Marz do Bydgoszczy. Najdłuższy odcinek - Nowe Marzy-Dworzysko liczy 23,3 km. Niewiele krótszy jest odcinek od Dworzyska do Aleksandrowa - 22,4 km. Kolejne dwa są już znacznie krótsze: Aleksandrowo-Tryszczyn ma długość 14,7 km, natomiast Tryszczyn-Białe Błota – 13,5 km. Drugi fragment trasy pomiędzy Bydgoszczą a węzłem Mielno liczy 54 km i podzielony został na odcinki: Białe Błota-Szubin o długości 9,7 km, Szubin-Jaroszewo 19,3 km oraz Jaroszewo-Mielno 25,1 km. Zakończenie budowy trasy na terenie całego województwa przewidziane jest na rok 2019.

Za pierwsze dwa odcinki – Nowe Marzy-Dworzysko oraz Dworzysko-Aleksandrowo odpowiadać będzie włoska Impresa Pizzarotti, która zarobi ponad 780 mln złotych. Odcinek Aleksandrowo-Tryszczyn wykonają Itercor i Trakcja za prawie 370 mln zł, a odcinek Tryszczyn-Białe Błota zbudują Polaqua z Dragadosem za niespełna 329 mln zł. Kolejne trzy fragmenty będą budować odpowiednio: Impresa Pizzarotti, Trakcja z Intercorem oraz Mirbud. Ten ostatni za najdłuższy ze wszystkich siedmiu odcinków otrzyma blisko 422 mln złotych. Trasa biegnąca z południa Polski w kierunku północnym spinać będzie cztery wielkie aglomeracje: Wrocław, Poznań, Bydgoszcz oraz Gdańsk. To sprawia, że stanie się nie tylko jednym z głównych szlaków komunikacyjnych kraju, ale będzie mieć istotne znaczenie dla rozwoju gospodarki regionów, które przecina. Ocenia się, że szczególne znaczenie będzie mieć trasa S5 dla rozwoju portu w Gdańsku. S5 stanie się także częścią transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T łączącej Grudziądz z Wrocławiem. Zarazem zapewni powiązanie aglomeracji bydgosko-toruńskiej z autostradami A1 i A2. Przez województwo kujawsko-pomorskie przebiega na razie jedna szybka trasa - biegnąca od Gdańska w stronę Łodzi autostrada A4. Kolejna trasa – ekspresówka S10 prowadząca od strony Szczecina i Piły przez Bydgoszcz w kierunku Nowego Dworu Mazowieckiego wciąż pozostaje w fazie planowania.

Źródło: ekonomia.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA