Aktualizacja: 19.07.2018 21:00 Publikacja: 19.07.2018 21:00
Foto: Adobe Stock
Unia Europejska negocjuje pakiet mobilności, czyli komplet przepisów dotyczących międzynarodowego transportu drogowego. Bardzo ważny dla Polski, bo najwięcej, prawie 30 proc., przewozów w towarowym transporcie międzynarodowym w UE jest realizowanych przez nasze firmy. Pakiet zawiera trzy akty prawne: o delegowaniu pracowników w transporcie międzynarodowym, o kabotażu i o warunkach pracy kierowców, takich jak czas i warunki pracy i odpoczynku. Najwięcej emocji budzi ten pierwszy. Komisja Europejska zaproponowała, żeby po trzech dniach jeżdżenia na europejskich drogach kierowca stawał się pracownikiem delegowanym, co oznaczałoby konieczność wypłacania mu wynagrodzenia na poziomie przynajmniej płacy minimalnej w danym kraju. Dla firm transportowych mogłoby to oznaczać wyższe koszty, ale przede wszystkim mnóstwo biurokracji, bo kierowca jeździ w różnych krajach. KE wspierana jest bardzo przez takie kraje jak Francja, Niemcy, Belgia, Luksemburg, Austria, Dania, Szwecja, Włochy i Grecja. Po drugiej stronie jest Polska i cała Europa Środkowo-Wschodnia, ale także Hiszpania, Portugalia, Irlandia czy Finlandia, czyli kraje peryferyjne.
Tylko 99 zł za rok.
Czytaj o tym, co dla Ciebie ważne.
Sprawdzaj z nami, jak zmienia się świat i co dzieje się w kraju. Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia, historia i psychologia w jednym miejscu.
Wiadomo już, co było przyczyną pożaru samolotu British Airways, który zablokował londyńskie lotnisko Gatwick, pr...
Jeśli nie dojdzie do porozumienia handlowego z Waszyngtonem, Komisja Europejska gotowa jest do wprowadzenia ceł...
Uber zawiódł inwestorów niższymi od oczekiwań przychodami za pierwszy kwartał 2025 roku. Akcje firmy tąpnęły naw...
Rząd USA nie da pieniędzy na połączenie superszybkiej kolei z Los Angeles do San Francisco – powiedział dziennik...
Konflikt indyjsko-pakistański spowodował kolejne zakłócenia w podróżach lotniczych. Kilku przewoźników azjatycki...
W debacie o rynku pracy nie można zapominać o człowieku. Ideałem dla większości pozostaje umowa o pracę, ale technologie i potrzeba elastyczności oferują nowe rozwiązania.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas