Festiwal przedstawia szeroka panoramę światowego teatru lalek dla dorosłych, od klasycznej animacji do nowatorskich eksperymentów. Uczestniczą w nim zespoły z USA, Włoch, Węgier, Holandii, Słowenii, Rosji i Polski
Na inaugurację w Instytucie Teatralnym im Zbigniewa Raszewskiego słoweńskiego Moment Maribor zaprezentuje spektakl-performans „Victoria 2.0” w reżyserii Zorana Petrovica, łączący teatr dramatyczny i lalkowy oraz technologię wideo. Jest to metafora współczesnego, medialnego świata, w którym słabość zostaje natychmiast wykryta, wykorzystana i napiętnowana.
Podejmowane przez teatry tematy są bardzo różnorodne. Holenderski Magical Theatre&the Amanda Puijk Company w spektaklu „Exuvia” stawia pytanie, czy wolność i przynależność się wykluczają. „Pobudka”, solowy spektakl Natalii Sakowicz (Polska), inspiracje czerpie z popularnych baśni braci Grimm, a zarazem mówi o miejscu kobiety we współczesnym świecie. Rosyjski Theatre Karlsson Haus w „Biografii” odwołuje się z kolei do baśni Andersena o brzydkim kaczątku przemieniającym się w łabędzia, po to, żebyśmy się zastanowili, kim naprawdę jesteśmy. Doskonałym boskim odbiciem, czy niedoskonałą i bardzo ziemską istotą? Czeski zespól La Capra Ballerina Puppet Theatre w „Preludes, duck death tulip” podejmuje metafizyczne kwestie, wyłaniające się z egzystencjalnych lęków.
Reminiscencje historyczne powracają w amerykańskim spektaklu „Ostatni szczur Terezina” w reżyserii Hilary Chaplain. Miejscowość Terezin (na terenie Czechosłowacji)w czasie II wojny światowej stała się gettem, w którym uwięziono wielu artystów. Ale nawet w tych warunkach nie chcieli wyrzec się sztuki, bo była ich jedyną furtką do wolności. Tytułowym szczurem jest lalka-Paweł zafascynowana kabaretem w getcie. Lalkę typu burnaku animuje dwóch aktorów-lalkarzy
W teatralnych konwencjach nie brakuje inwencji. Aktor i frustrująca go złośliwa lalka są bohaterami węgierskiego spektaklu „Morgan and Freeman” Ferenca Fehera. A w polskim „V” Moniki Wachowicz lalka w ogóle się nie pojawia, to aktorka w nią się przeistacza.