Nie tylko nóżki, czyli magia kabaretu

Warszawskie Muzeum Karykatury zaprasza na wystawę prac twórców polskiego dwudziestolecia międzywojennego, poświęconą kabaretom tego okresu.

Aktualizacja: 29.04.2018 10:08 Publikacja: 29.04.2018 00:01

Nie tylko nóżki, czyli magia kabaretu

Foto: materiały prasowe, Muzeum Karykatury

Kanwą narracji są fragmenty tekstów Juliana Tuwima, Mariana Hemara, Andrzeja Własta oraz innych autorów, które wybrane zostały tak, by pokazywały odniesienia do ówczesnej rzeczywistości społecznej, obyczajowej, kulturalnej i politycznej.

Z popularnej rozrywki, z którą zawsze kojarzone były kabarety i rewie, przeniesiono akcent na inny, satyryczny aspekt działalności twórców tego gatunku. Autorzy ekspozycji zrezygnowali z najbardziej znanych przebojów, dzięki czemu wydobyli niezauważane do tej pory walory i znaczenie tekstów podawanych nie ze scen teatralnych, a ze „scenek” i „nadscenek”. Stąd również wziął się tytuł wystawy – „Nie tylko nóżki!”. Wskazuje on na chęć zerwania z infantylnym traktowaniem kabaretu i rewii oraz podważaną nieraz oceną jakości kabaretowych produkcji.

Tematy, które brali na warsztat autorzy piosenek i wierszyków, często w formie frywolnych żartów, obejmowały  kobiecą urodę, modę, plotki, dansingowe podboje czy burzliwe romanse. Często pojawiały się jednak także celne, choć mało „rozrywkowe”, spostrzeżenia na temat przemian obyczajowych, życia codziennego, problemów rodzinnych, biedy, patologii społecznych czy polityki. Wątki te znalazły swój wyraz w rysunkach satyrycznych. Tych, które były drukowane w prasie, jak i tych niepublikowanych. Wśród autorów, którzy pojawiają się na ekspozycji, są nazwiska znakomitych przedstawicieli gatunku: Jerzego Zaruby, Eryka Lipińskiego, Bronisława Wojciecha Linkego, Mendla Reifa, Anny Gosławskiej-Lipińskiej używającej pseudonimu „Ha-Ga”.

Chcąc przypomnieć najwybitniejszych aktorów kabaretowych, między innymi Eugeniusza Bodo, Mirę Zimińską, Zulę Pogorzelską, Hankę Ordonównę, Adolfa Dymszę, Lodę Halamę, Fryderyka Járosy’ego, Kazimierza Krukowskiego, zaprezentowano ich fotograficzne wizerunki. Dla przypomnienia, jaką siłę oddziaływania na wyobraźnię masową miały kabaret oraz rewia, przypomniane zostały również filmy oraz piosenki z lat 20. i 30.

Aby poczuć atmosferę życia kabaretowo-kawiarnianego, twórcy wystawy pokazują też najciekawsze projekty okładek nut i programów kabaretowych, przytaczają recenzje prasowe oraz teksty parodystyczne i autoparodystyczne, wskazujące na ogromny dystans autorów i wykonawców do siebie i sztuki.

Wystawę „NIE TYLKO NÓŻKI! Kabarety i rewie dwudziestolecia międzywojennego w Polsce” oglądać można do 10 czerwca w Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego w Warszawie.

Kanwą narracji są fragmenty tekstów Juliana Tuwima, Mariana Hemara, Andrzeja Własta oraz innych autorów, które wybrane zostały tak, by pokazywały odniesienia do ówczesnej rzeczywistości społecznej, obyczajowej, kulturalnej i politycznej.

Z popularnej rozrywki, z którą zawsze kojarzone były kabarety i rewie, przeniesiono akcent na inny, satyryczny aspekt działalności twórców tego gatunku. Autorzy ekspozycji zrezygnowali z najbardziej znanych przebojów, dzięki czemu wydobyli niezauważane do tej pory walory i znaczenie tekstów podawanych nie ze scen teatralnych, a ze „scenek” i „nadscenek”. Stąd również wziął się tytuł wystawy – „Nie tylko nóżki!”. Wskazuje on na chęć zerwania z infantylnym traktowaniem kabaretu i rewii oraz podważaną nieraz oceną jakości kabaretowych produkcji.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce