"The Daily Star": Szkoła nadziei, czyli jak pomóc dzieciom z autyzmem

Bizneswoman Thauhida Sultana założyła w Bangladeszu placówkę po doświadczeniach z chorym siostrzeńcem.

Publikacja: 16.06.2018 06:00

Oprócz przedmiotów teoretycznych szkoła proponuje zajęcia z zabaw ruchowych, socjalizacji poprzez ro

Oprócz przedmiotów teoretycznych szkoła proponuje zajęcia z zabaw ruchowych, socjalizacji poprzez rozmowę, sztukę i muzykę

Foto: materiały prasowe

Rodzice nigdy nie są gotowi na informację, że ich dziecko może nie być w pełni zdrowe i szczęśliwe, a wiadomość, że ma autyzm, jest szczególnie przerażająca. Istnieje jednak wiele sposobów, w jaki edukacja specjalna może pomóc poprawić jakość życia dzieci cierpiących na zaburzenie ze spektrum autyzmu (ASD – Autism Spectrum Disorder). Szkoła Unique Gift Foundation w Saidpurze, w północnym Bangladeszu, jest wsparciem dla rodzin dzieci autystycznych.

Unique Gift Foundation jest organizacją non profit założoną w 2012 roku. Jej misja polega na wspieraniu dzieci z autyzmem poprzez uczenie ich wykonywania codziennych czynności i uniezależnienia się od pomocy rodziców lub innych osób. Ta szkoła była pierwszą placówką w pełni przeznaczoną dla dzieci autystycznych, otwartą w regionie Nilphamari, gdzie edukacja stoi na najwyższym poziomie w kraju. Od stolicy Bangladeszu, Dhaki, dzieli ją 400 km.

Miliony czekają na pomoc

Założycielką szkoły jest bizneswoman Thauhida Sultana, która wychowywała się w tym regionie. Zdecydowała się na to po doświadczeniach z autystycznym siostrzeńcem. Była też świadkiem cierpień innych rodziców, mających dzieci dotknięte chorobą. Pamięta rodzinę, która chowała autystyczne dziecko przed gośćmi, związując je i zamykając w pokoju.

Raport UNICEF z 2014 roku szacuje, że specjalne potrzeby edukacyjne lub upośledzenia ma w Bangladeszu od 1,4 do 1,75 proc. dzieci. W sumie to aż 10 milionów najmłodszych. W raporcie zauważa się, że pozostaje wiele do zrobienia w zakresie pełnego egzekwowania ich praw. Wielu rodziców z obawy lub wstydu ukrywa zaburzenia swoich dzieci.

W 2001 roku szpitale w Bangladeszu zaczęły stosować udokumentowany medycznie system diagnozowania dzieci autystycznych. Za cechę charakterystyczną autyzmu można uznać deficyt w zakresie umiejętności społecznych, mowy lub komunikacji niewerbalnej, a także zachowania powtarzalne.

Na świecie jedno na 160 dzieci cierpi na zaburzenia ze spektrum autyzmu i przez to bywa przedmiotem dyskryminacji. Według WHO terapia behawioralna i programy szkoleniowe dla rodziców mogą jednak przezwyciężyć te trudności, pozytywnie wpływając na dobre samopoczucie i jakość życia.

Dwa razy w roku Unique Gift Foundation organizuje programy szkoleniowe dla nauczycieli w zakresie rozwoju, odżywiania, psychologii i terapii. Nauczyciele się dowiadują, jak określać indywidualne potrzeby każdego ucznia. Oprócz przedmiotów teoretycznych szkoła proponuje zajęcia z zabaw ruchowych, socjalizacji poprzez rozmowę, sztukę i muzykę. Uczniowie uczą się także dzielić swoimi przekąskami, jeździć na rowerze, czesać, przygotowywać książki i torby, korzystać z toalety, modlić i wielu innych rzeczy.

– Dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu rzadko lubią kontakt z rówieśnikami – mówi dyrektor szkoły Rubayatul Islam. – Mogą się łatwo zdenerwować i zacząć bójkę, a nauczyciel musi je wtedy uspokajać.

Cenne słowo „mama"

Historie uczniów szkoły Unique Gift Foundation pokazują, że mogą się nauczyć, jak się przystosować.

Dziewięcioletni Nurul wymagał mnóstwa uwagi od swych rodziców. – Tłukł naczynia i inne rzeczy w swoim zasięgu, jeśli nie odpowiadaliśmy na jego wołanie. Nie przejmowaliśmy się jego zachowaniem, myśląc, że z tego wyrośnie – mówi ojciec Nurula. Zapisał go do szkoły, gdy miał sześć lat. – Wdawał się w bójki, krzyczał i gryzł inne dzieci. W końcu wezwał mnie dyrektor i poprosił, abym zabrał syna ze względu na jego nienormalne zachowanie – wspomina jego ojciec. Rodzice przenieśli Nurula do szkoły Unique Gift Foundation. Rok później nie był już niesforny czy rozdrażniony, ale spokojny i przyjaźnie nastawiony do swoich kolegów z klasy.

Trzyletnia Afia cierpiała na upośledzenie mowy i zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD). Zazwyczaj była milcząca i odizolowana. – Okazywanie jej miłości i przyjaźni połączone z profesjonalną pomocą psychologa zmieniło jej zachowanie. Afia bawi się teraz z innymi dziećmi i potrafi wymówić takie słowa jak „mama" i „woda" – mówi nauczycielka Sohana Akhter.

Wzór dla innych

Szkołę finansuje głównie Sultana, rodzice płacą jedynie niewielką kwotę na utrzymanie placówki, w której jest obecnie 33 uczniów, 17 nauczycieli i 8 osób personelu. Wielu mieszkańców Nilphamari i okolic, planujących założenie szkoły dla dzieci autystycznych, często odwiedza tę placówkę, by poznać stosowane tu metody.

Fundacja zamierza wybudować w tym regionie wioskę dla dzieci z autyzmem, wyposażoną w nowoczesny szpital, laboratoria komputerowe, a także ośrodki psychoterapii, place zabaw i pokoje dla gości.

tłum. d.s.

www.uniquegiftbd.com/index

uegiftbd.com/index

Rodzice nigdy nie są gotowi na informację, że ich dziecko może nie być w pełni zdrowe i szczęśliwe, a wiadomość, że ma autyzm, jest szczególnie przerażająca. Istnieje jednak wiele sposobów, w jaki edukacja specjalna może pomóc poprawić jakość życia dzieci cierpiących na zaburzenie ze spektrum autyzmu (ASD – Autism Spectrum Disorder). Szkoła Unique Gift Foundation w Saidpurze, w północnym Bangladeszu, jest wsparciem dla rodzin dzieci autystycznych.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Społeczeństwo
Alarmujący raport WHO: Połowa 13-latków w Anglii piła alkohol
Społeczeństwo
Rosyjska wojna z książkami. „Propagowanie nietradycyjnych preferencji seksualnych”
Społeczeństwo
Wielka Brytania zwróci cztery włócznie potomkom rdzennych mieszkańców Australii
Społeczeństwo
Pomarańczowe niebo nad Grecją. "Pył może być niebezpieczny"
Społeczeństwo
Sąd pozwolił na eutanazję, choć prawo jej zakazuje. Pierwszy taki przypadek