fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

RZECZoBIZNESIE

#RZECZoBIZNESIE: Uber nie uderza w taksówkarzy

Maciej Zienkiewicz
Dzisiejszy program #RZECZoBIZNESIE prowadził Paweł Rożyński. Jego gośćmi byli: Daniel Lewczuk, prezes firmy rekrutacyjnej Executive Network, prof. Stanisław Kowalczyk, ekspert ds. bezpieczeństwa i jakości żywności, Grzegorz Łaptaś, ekspert firmy PwC oraz Stefan Batory, założyciel kilku start-upów, m.in. iTaxi

Rynek pracownika jest już w Polsce faktem, ale czy mamy też do czynienia z rynkiem menedżera? – zapytam Daniela Lewczuka, prezesa firmy rekrutacyjnej Executive Network.

Najwięcej pracy dla menedżerów jest w dziedzinie nowych technologii. - Zawsze na topie będą pracownicy, którzy dowożą cele - podkreśla Daniel Lewczuk. Pracodawcy poszukują osób, które są zmotywowane, doświadczone, które potrafią realizować cele. - Dobry przywódca zawsze będzie w cenie - mówi Lewczuk.

Coraz częściej część wynagrodzenia top menedżerów jest powiązana z wynikami.

Menedżerom ze spółek skarbu państwa nie jest łatwo znaleźć nową pracę. Pracodawcy potrafią jednak docenić naprawdę dobrych menedżerów.

Kto decyduje dziś o kiełbasie, którą jemy? Masarze, czy chemicy i księgowi? Ile naprawdę jest cukru w cukrze – powie nam prof. Stanisław Kowalczyk, ekspert ds. bezpieczeństwa i jakości żywności.

Fałszowanie żywności jest coraz częstsze.

Od trzech, czterech dziesięcioleci mamy ogromna fakle fałszowanie żywności na świecie - mówi prof. Stanisław Kowalczyk, to efekt globalizacji i ogromnej ilości pośredników dostarczających nam żywności. To druga ogromna fala fałszowania żywności. Pierwsza była w XIX wieku.

Poprawia się znakowanie żywności. Dzięki przepisom unijnym jest łatwiej dowiedzieć się jaki jest skład danego produktu - podkreśla prof. Kowalczyk.

Wyższe koszty handlowców może mieć negatywny wpływ na jakość żywności. Sieci handlowe będą kupować tańsze towary. Tańsze towary oznaczają też gorszą jakość - tańszy tłuszcz, sztuczne składniki, gorsze mięso i na przykład dodatkowe barwniki.

- Lody truskawkowe zostaną zastąpione lodami o smaku truskawkowym - podkreśla prof. Kowalczyk. - Dziś można już wytworzyć kiełbasę bez samego mięsa - dodaje. Mięso dobrej jakości można zastąpić najtańszym mięsem. Farbowane ryby innych gatunków zastępują prawdziwego łososia. Nie zawsze na etykietach jest to wyraźnie napisane.

Najczęściej fałszowane są produkty najdroższe: szkocka whisky, szynka parmeńska czy francuskie wina.

Moim kolejnym gościem będzie Grzegorz Łaptaś, ekspert firmy PwC. Porozmawiam o tym, kto zarobi najwięcej na Euro 2016.

Wszyscy mają szansę zarobić na Euro 2016.

Poza producentami przekąsek i piwa, zarobią także usługi - np. gastronomia.

Nawet producenci słodyczy, które nie są kojarzone bezpośrednio z półką nożną, zarabiają na mistrzostwach.

Optymizm napędza konsumpcje - podkreśla Grzegorz Łaptaś.

Kto traci na Euro 2016? - Mało kto traci na takim wydarzeniu marketingowym - mówi Grzegorz Łaptaś i podkreśla, że konsumenci wszędzie wydaja więcej pieniędzy.

A na koniec Stefan Batory, założyciel kilku start-upów, m.in. iTaxi, powie nam, czy trzeba bać się Ubera.

- Ciężko stwierdzić czy wejście Ubera w nas uderza - mówi Stefan Batory i podkreśla, że duża ilość taksówek na aplikacje smartfonowe zwiększa świadomość istnienia takich usług.

Same aplikacje nie uderzają w samych taksówkarzy - podkreśla Stefan Batory i dodaje, że aplikacje smartfonowe konkurują z korporacjami taksówkowymi, które są pośrednikami miedzy taksówkarzem a klientem. Kierowcy to zazwyczaj jednoosobowa działalność gospodarcza.

- taksówkarze nie mają do nas pretensję. Pretensje ma korporacja - podkreśla Batory.

Uber jest atakowany za to, że korzysta z kierowców-amatorów, nie płaca podatków i zatrudniają na czarno pracowników, m.in. z Ukrainy.

Uber nie jest żadną ekonomią współdzielenia, ale sposobem na uniknięcie podatków - podkreśla Stafan Batory i dodaje, że jeśli polskie władze pozwalają Uberowi na działalność to powinny zwolnić zwykłych taksówkarzy z płacenia podatków i licencji.

Uber nie płaci podatków w Polsce. Pozwólmy polskim taksówkarzom na płacenie podatków za granicą. Czy rząd jest na to gotowy - podkreśla Stefan Batory i postuluje by zrównać wobec prawa wszystkich przewoźników.

Źródło: ekonomia.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA